Nee, je moet niks.....
Normaal gesproken, en dat ben ik met iedereen eens, is het optimaal als je de heli mechanisch goed afstelt.
Maar als je bijvoorbeeld een alu staartbuis en carbon stuurstang hebt, dan heb je met temperatuurverschillen een trimverloop.
Heb je totaal geen last van als je uitsluitend HH gebruikt.
Ga je naar Rate, dan is daar een niet neutraal vliegende heli, en dat kun je gerust trimmen, MITS je daarna even vlot land en die gyro her-initialiseert.
Daarna zal die getrimde stick een recht vliegende heli in rate opleveren, en de getrimde stand is gelijk ook de middenstand voor HH geworden.
Op de zelfde middag, kun je verder die trim zo laten staan en de rest van de middag maakt het geen drol uit of je in HH of rate opstart.
Drie weken later, met een andere temperatuur en dus een ander trimverloop, kun je opnieuw trimmen, en even opnieuw initialiseren.
Met name met epoxy romp en metalen stuurstang heb je vrij veel last van dat trimverloop door temperatuur. Sullivan kabels zijn helemaal een drama qua uitzetting, en zo is er altijd wel wat.
Bottom line: je kunt jezelf aanleren met een "scheve" heli te vliegen in rate (wat niemand doet, en DUS laat iedereen Rate-mode links liggen) of je kunt leren hoe je er mee omgaat en dan kun je, als je dat zou willen, probleemloos rate en HH door elkaar gebruiken.
Ik heb een hekel aan krom vliegende heli's en ik trim in elk geval iedere eerste vlucht van de dag....
Groet, Bert