Welke gyro gebruiken?

Oei.... ik was abuis: drie keer heen en weer schakelen tussen HH en Normal is wat anders als drie keer de stick heen en weer halen....

Blijkbaar hield ik op met lezen na "drie keer heen en weer....":oops:

Het betekent wel, dat je in normal gerust kunt trimmen, en daarna even je heli neerzetten en drie keer heen en weer schakelen.

Groet, Bert

Ok, informatie genoeg om na te gaan waar het vandaan komt.
In mijn zender heb ik ontdekt dat mijn revo mix op -20% / 20% staat.
Dit ga ik als eerste testen.

Laat het jullie weten.

Bedankt alvast.

Ok, informatie genoeg om na te gaan waar het vandaan komt.
In mijn zender heb ik ontdekt dat mijn revo mix op -20% / 20% staat.
Dit ga ik als eerste testen.

Laat het jullie weten.

Bedankt alvast.

Die waardes zeggen weinig, belangrijker is, of de mixer geactiveerd is.
Maar inderdaad, als hij actief is en je schakelt van rate naar HH, dan gaat hij draaien (en nog lichtelijk onregelmatig ook omdat het draaien gekoppeld is aan je pitch stick, en daarmee maak je continue kleine corrigerende bewegingen).

Het verklaart wel volledig je verschijnselen, want bij rate mode ondersteunt die Revo mix de stabiliteit van de staart.

Groet, Bert

Hij staat inderdaad geactiveerd!
Hoe doen jullie het dan?
Gebruiken jullie geen revo mix of niet de HH stand van je gyro niet?

Die waardes zeggen weinig, belangrijker is, of de mixer geactiveerd is.
Maar inderdaad, als hij actief is en je schakelt van rate naar HH, dan gaat hij draaien (en nog lichtelijk onregelmatig ook omdat het draaien gekoppeld is aan je pitch stick, en daarmee maak je continue kleine corrigerende bewegingen).

Het verklaart wel volledig je verschijnselen, want bij rate mode ondersteunt die Revo mix de stabiliteit van de staart.

Groet, Bert

Ik weet niet wat jouw zender kan.

Bij mijn zender kan ik de ReVo mixer NIET koppelen aan de HH/rate schakelaar. Aangezien ik toch de voorkeur geef aan Rate, gebruik ik de HH gewoon niet (HH gain staat op nul bij mij). Die enkele keer dat ik HH gebruik komt zo weinig voor, dan zet ik ReVo wel effe uit....

Als jouw zender wel de ReVomixer kan activeren aan de hand van een schakelaar en je kunt die koppelen aan de HH/Rate schakelaar, nou, veel perfecter kun je het niet hebben, toch?

En anders gebruik je gewoon de ReVo mix niet, de GY401 komt een heel eind zonder die mixer, mits de heli niet al te klein is en je de gain niet te laag hebt staan.

Alleen met de extreme situaties (steile landingsaanvlucht met heftig afvangen, etc etc) mis je de ReVo mix, verder valt het redelijk mee.

Maar ik moet eerlijk zeggen, dat je de mogelijkheid om om te schakelen eigenlijk nooit gebruikt; je vliegt eigenlijk altijd in je voorkeur, tenminste, ik wel. Een enkele keer schakel ik om tijdens een les, om iemand te laten voelen hoe dat vliegt, maar dat is maar heel zelden....

Groet, Bert

Brutus is een schaalvlieger...
Grote, relatief zware kisten, die op een heel andere manier gevlogen moeten worden dan de pod boom (trex en alle andere 3d heli's)

Daar is een heli met de gyro op normal redelijk normaal, revo mix komt dan ook gewoon voor.

Vele vliegers tegenwoordig gaan wat meer de kant van de 3d vlieger op
Pod boom heli, veel vermogen, laag gewicht
Gyro staat meestal in heading hold
Absoluut geen revo mix
De heading hold in de gyro lost alle problemen op

hoi bij de gy 401 eerst opstarten in hh. dan schakelen naar normal.
staart afstellen met bv de stang of verschuiven servo op staart tot hij recht blijft.
daarna 3 x heel snel de schakelaar heen en weer halen van de gyro tussen hh en normaal, eindigen in hh. ledje knippert.
heli uitschakelen en opstarten in hh mode. led brandt continue.
nu zal de staart recht blijven in beide modes. let op dat de aansturing soepel verloopt.
kan je checken door de stang aan servo zijde los te maken en te bewegen, moet zeer soepel gaan zonder kracht te gebruiken of haperingen, staat ook zo in manual uitgelegd.
succes!
gr rinie

In HH opstarten, alsmede het verbod op trimmen, is domweg niet waar, ook al staat het in de manual.
Heb ik gisteren uitgebreid getest, en het maakt compleet geen verschil.

Zolang je uitsluitend trimt in Normal mode, en na het trimmen even opnieuw initialiseert, maakt het geen drol uit of je trimt of niet, en het maakt ook geen drol uit of je in HH op start of niet.
(één keer trimmen zou genoeg moeten wezen, maar temperatuurverschillen en materiaalverschillen, Alu staartbuis en carbon stuurstang bijvoorbeeld, kunnen de trim verstoren)

Ik vlieg al jaren met die dingen, initialiseer al jaren in de stand waarin hij toevallig staat, en trim ook gewoon.... niks aan de hand.

Groet, Bert

Joop, ik zat hier fout....
Niemand zit fout. Dit soort forums is er voor om kennis te delen en van elkaar te leren. En als je strafpunten krijgt voor het ernaast zitten hadden ze mij al lang van het forum af geknikkerd :rolling:

En je laatste post was weer spot-on ;)

Ben ik niet met je eens brutus, vlieg er ook al jaren mee, zou vreemd zijn als de manual het ook al fout heeft .maar ja ieder zijn manier/mening, als het maar werkt.
Gr rinie

Ben ik niet met je eens brutus, vlieg er ook al jaren mee, zou vreemd zijn als de manual het ook al fout heeft .maar ja ieder zijn manier/mening, als het maar werkt.
Gr rinie

Je hoeft het niet met me eens te zijn.... je hoeft me ook niet te geloven. Je kunt het ten allen tijde gewoon even proberen:
Trimmen in normal mode, en even opnieuw initialiseren NA het trimmen, en je zult zien dat je, getrimd en wel, gewoon kunt schakelen tussen HH en rate, probleemloos.

Gewoon die trim UIT het midden laten staan (maar goed getrimd voor rate), Ontvanger uitzetten, zenderschakelaar in rate mode en de boel weer initialiseren in rate....
Probeer het maar: het vliegt gewoon, en je kunt gewoon al vliegend omschakelen naar HH.... Niks aan de hand.

Zolang je de Revo-mixer maar uit laat staan.

Ik wil het desnoods wel een keertje op youtube zetten hoor.... Moet ik alleen even een cameramannetje en een kwartiertje camerageheugen regelen....

Die manual zit op zich niet fout: de schrijver van die manual heeft moeten kiezen tussen het schrijven van een kursus PID regelaars (alleen dat al was op mijn HBO opleiding een hoofdstuk waar we twee maanden over deden) of een kort instructieboekje van 2 kantjes A4. De Schrijver van de manual heeft er voor gekozen niet uit te leggen hoe het werkt, maar gewoon een opstartmethode mee te geven waarmee niemand het fout kan doen.

Groet, Bert

Bert, betekent dat dan dat je trim altijd uit het midden moet staan daarna als je met die heli vliegt?
Geef zelf de voorkeur om alles in het midden te laten , hoef ik,daar niet over na te denken.
Gr rinie

Nee, je moet niks.....

Normaal gesproken, en dat ben ik met iedereen eens, is het optimaal als je de heli mechanisch goed afstelt.
Maar als je bijvoorbeeld een alu staartbuis en carbon stuurstang hebt, dan heb je met temperatuurverschillen een trimverloop.
Heb je totaal geen last van als je uitsluitend HH gebruikt.
Ga je naar Rate, dan is daar een niet neutraal vliegende heli, en dat kun je gerust trimmen, MITS je daarna even vlot land en die gyro her-initialiseert.
Daarna zal die getrimde stick een recht vliegende heli in rate opleveren, en de getrimde stand is gelijk ook de middenstand voor HH geworden.
Op de zelfde middag, kun je verder die trim zo laten staan en de rest van de middag maakt het geen drol uit of je in HH of rate opstart.

Drie weken later, met een andere temperatuur en dus een ander trimverloop, kun je opnieuw trimmen, en even opnieuw initialiseren.

Met name met epoxy romp en metalen stuurstang heb je vrij veel last van dat trimverloop door temperatuur. Sullivan kabels zijn helemaal een drama qua uitzetting, en zo is er altijd wel wat.

Bottom line: je kunt jezelf aanleren met een "scheve" heli te vliegen in rate (wat niemand doet, en DUS laat iedereen Rate-mode links liggen) of je kunt leren hoe je er mee omgaat en dan kun je, als je dat zou willen, probleemloos rate en HH door elkaar gebruiken.

Ik heb een hekel aan krom vliegende heli's en ik trim in elk geval iedere eerste vlucht van de dag....

Groet, Bert

kom je alleen denk een probleem tegen met je rate afstelling. De 401 kun je de limits niet afzonderlijk links en rechts afstellen.

En heb je op de align tail geen gelijke uitslag links en rechts, tenzij deze heli al wat pitch heeft op center slider.

Ik stelde de 401 altijd mechanisch af in rate op 0 graden pitch op de tail blades en startte dan altijd op in HH mode en never looked back ;)

Maar doe eens een search op het forum naar Futaba gy 401 lopen al talloze discussies over met zeer uiteenlopende meningen !

Oh....?

Ik heb dat nooit zo gedaan: ik heb altijd, ongeacht de gyro die ik gebruik, altijd de heli eerst mechanisch afgesteld zonder gyro: Niet per sé vliegend, dat bedoel ik niet, maar eerst EPA in de zender op 100%, en dan servo hevel zodanig aanpassen dat de hekrotor niet bind, en met een mechanische middenstand die "ongeveer" overeenkomt met de pitch die je nodig hebt in hoover (kun je met wat ervaring redelijk goed inschatten).

Dan ben je daarna van dat geouwehoer met die limits van de gyro af, heb je geen (of nagenoeg geen) omkijken naar.

Vind het ook niet erg logisch, om een servo te monteren en niet naar de hevellengtes te kijken maar met limits te gaan werken: kost alleen maar onnodig oplossend vermogen en ik ben er eigenlijk nog nooit mee in de problemen gekomen qua gain of zo.

groet, Bert

Langzaam op de hekrotor

Hallo allemaal,

Na het wegdraaien van de neus in de HH mode op te hebben gelost met jullie help loop ik tegen het volgende aan.
Als ik tijdens het hoveren een pirouette draait met een volledige stik uitslag, dan gaat dat in mijn belevenis heel erg langzaam.
Om een indruk te geven schat ik zo'n twee seconde.
Tijdens rondjes vliegen moet ik dus ook veel sturen met mijn hekrotor.
Ik heb mijn hekrotor als volgt afgesteld.
End point in mijn T10CHG ingesteld tegen het mechanisch einde van de hekrotor.
Expo 0%
D/R 100%
Revo mix uit
De GY401 limit staat op 100%

Iemand enig idee?

Alvast bedankt.

Back