welke gyro?

hoi

Ik heb HK-450 CCPM 3D Electric Helicopter Kit in de bestelling staan.
ik heb begrepen dat dit een replika is van de trex 450. nu wil ik hem met wat ik nog heb en enkele onderdelen proberen voor circa 100 euro vliegklaar proberen te krijgen.
zelf ben ik een rijder (electro 1/18) en (nog) brandstof 1/8 en heb dus weinig ervaring met heli's. heb wel een lama waar ik al enkele uurtjes lol mee heb gehad.
heb al eens een motor en esc gekocht (brushless) voor mn xraytje, dus die heb ik al

heb ook nog 4 mini of micro servo's liggen (nieuw) en ben bezig met een 6 kanaals zender/ ontvanger.

nu heb ik dus nog gyro en een goede accu nodig.

wat raden jullie mij aan???
( doel is dus zo goedkoop mogelijk)


groet
Lammert
 
is de xray een autootje, of ook een helicopter. Denk dat je een motor dat geschikt is voor een auto niet echt makkelijk in een heli gestopt kan worden.

kijk eens in het volgende topic, gaat over de heli die jij aanhaalt:
namaak-t-rex-450-voor-35-dollar
 
Laatst bewerkt door een moderator:
xraytje is een auto, en de motor en regelaar zijn van heli, werkte dus ook niet samen, de auto kwam niet op gang en horte en stootte allen maar, na een zetje ging hij wel maar nog niet lekker, (regelaar is niet traploos) vandaar dat die motor nu op de plank ligt
 
Neem een ASSAN gyro van HobbyCity.
Met jouw setup voldoet deze ruim.

Ik heb hem ook op een Blade400 en daarop voldoet hij leuk.
Ik ga hem ook op de 450 ripp-off zetten als hij binnen is.

Maar ik zou eerst op een simulator gaan oefenen.
Dan zul je zien dat het niet verstandig is om hem in de lucht te gooien zonder ervaring.
Dan zou het namelijk alsnog een dure heli kunnen worden......
 
ok. ik heb even gekeken, maar die assan, is een tail lock gyro.
(ik ga nog heel wat leren denk ik), wat is een tail lock?
en een head lock, wat zijn de verschillen?
en waarom juist de ene en niet de andere voor mij

ik weet trouwens een beetje waar ik aan begin.
mn broer heeft een echte 450, deze heeft hij inmiddels 2 jaar en heeft al met al 0 keer gevlogen :P omdat hij hem niet wil crashen.
Vandaar mijn keus voor een goedkopere heli, in de hoop dat ik wel het lef heb om er mee te oefenen....
 
Tail lock en heading lock zijn gewoon hetzelfde...alleen noemen ze het daar anders :)
 
ok wel verwarrend allemaal. het zou handiger zijn als die chinezen 1 term zouden gebruiken.
wat is het grote verschil tussen een goedkope en een dure gyro?

en kennen jullie nog meer goedkope plekjes om eens te kijken?
 
Een goedkope gyro heeft vaak last van drift, veelal temperatuur gerelateerd.
In de loop van een vlucht houd hij dus niet zijn heading vast, maar gaat je tail aan de wandel. Vreselijk naar als je achterwaarts naar je toe vliegt.

De Duurdere gyro's hebben hier veel minder tot geen last van. Een goede Gy401 of 2100T houd de staart rotsvast, zelfs bij snelle punchouts of zware windvlagen. Een assan of esky zal daar veel meer moeite mee hebben.
Stapje hoger liggen de spartans/6100T/GY601, maar die zijn wel erg aan de prijs ;)
 
ok, dus als ik het goed begrijp, kan ik best met een (heel) goedkope gyro af. veel verder als opstijgen landen en een beetje hooveren etc zal ik voorlopig wel niet komen aangezien mijn ervaring met 3d heli op dit moment nogal 0 is.

ik zal nog niet lang (en heftig) vliegen, kan ik dan aannemen dat de apparatuur niet (erg) warm wordt?
 
Een goedkope gyro is dus naar mijn mening geen goede keuze.
Door temperatuurdrift blijft je tail niet lekker stabiel. Dat geeft een onrustig vliegbeeld en belemmert je vorderingen. Met de tail naar je toe vliegen doe je vanaf dag 1. Als je voor je hovert en je gaat te ver van je af, haal je de heli terug met de staart naar je toe. Dan is het verdomd prettig dat die staart stil blijft en er niet vandoor wil.

Een goede gyro en tailservo zijn gewoon onontbeerlijk op een heli.
 
ik zal nog niet lang (en heftig) vliegen, kan ik dan aannemen dat de apparatuur niet (erg) warm wordt?

Maakt eigenlijk niet zo heel veel uit.
Hoveren, vaak landen en weer opstijgen, is zelfs vaak zwaarder voor je aandrijving dan vliegen.
Knijp je de headspeed behoorlijk met een lage gascurve in je zender, dan verspil je veel energie en wek je weer meer warmte op.
Het meest efficient is een electroaandrijving tussen de 90 en 100% van het maximaal haalbare.
Daarom zijn er ook verschillende pinions (motortandwiel) verkrijgbaar om de tandwielverhouding zo aan te passen dat je de gewenste omwentelingssnelheid haalt (headspeed ) waar je lekker op kan hoveren terwijl je je lipo's en regelaar zo gunstig mogelijk belast (90-100%).
Dus niet te vaak op en af spinnen, goede tandwielverhoudingen, en gewoon lekker vliegen.
Dan blijft alles als het goed is redelijk koel.
 
ok

het duurt nog wel eventjes voor het apparaat zelf binnen is, als deze er is, kan ik gaan bouwen. is het erg lastig om hem (als onervaren vlieger) zelf in te regelen/ af te stellen?
of raden jullie mij hierbij hulp aan?
 
Hoi Lammert,

De bouw van de heli is veelal niet zo heel moeilijk. Vaak zit er wel een goede en gedetaileerde beschrijving bij. Het afstellen en finetunen is wat lastiger omdat dit niet als bouwbeschrijving meegeleverd wordt (hooguit een paar steekwoorden).
Je kan zowel hier als op de rest van internet veelal goede informatie en hulp vinden voor het afstellen. Bij twijfel gewoon even vragen.

@fabian: Heading lock en normal mode zijn idd wel twee verschillende dingen. Even kort gezegd zullen ze allebei de staart corrigeren, echter doet een heading lock dit net zolang totdat de neus vanm de heli weer in zijn oorspronkelijke positie staar daar waar de normal mode stopt als er geen zijwaardse verplaatsing meer is. De neus hoeft dus bij normal mode dan niet terug te keren naar de oorspronkelijke positie maar blijft staan waar ie stond als de zijwind ophoudt.

Een goede gyro is zeker wel aan te raden zoals Frandaman al zegt. Ook al zul je in het begin alleen maar denken ik hoover wat en klaar....wellicht heb je aanleg en leer je het razendsnel ??? Dan is een goede vaste staart toch wel het minste vereiste.
Naast de gyro zou ik ook niet bezuinigen op de staartservo. De beste gyro is gewoon kl*te in zijn werk als hij een beroerde staartservo moet aansturen. de gyro kan nl wel razendsnel de heli willen corrigeren, maar als de servo traag is en niet meewerkt dan drift je staart nog steeds weg en heb je dus een dure gyro voor niks erop zitten.

Je kan heel goedkoop beginnen, maar de kans is groot dat het dan later toch duurkoop blijkt te zijn als je allemaal upgrades moet gaan aanschaffen :)
 
Back
Top