Welke heli en welke frequentie is een aanrader?

Hoi allemaal.
Ik heb een beetje de sticky thread gelezen maar zit toch nog met een paar vragen.

Afgelopen week eens begonnen met zo'n 30 euro aldi ding, infrarood dus, elders worden die gemiddeld aangeboden voor tussen de 30 en 50 euro.
Dat reageert niet echt zoals het moet zijn, en buiten in de zon moet je er niet mee gaan vliegen want dan is ie zo 10 meter de lucht in en valt hij omlaag met voorspelbare gevolgen. Gewoonweg omdat hij dan niet meer op de afstandsbediening reageert.
Hoe dan ook is dit wel super leuk vliegen zo'n helicopter.

Nu schreef iemand dat het weinig zinvol was om met een coax te leren vliegen, maar misschien is dat voor mij persoonlijk nu net wel van toepassing.

Ik wil graag eenvoudig kunnen vliegen. Vooruit, achteruit, naar links en rechts, opstijgen en landen is wat mij betreft al voldoende. Maar wel graag zo stabiel mogelijk.
Dit mede gezien mijn helaas zeer beperkte budget en het feit dat ik er toch niet een enorme hobby van wil gaan maken.

Als het kan voor zowel binnen als buiten, dus een kleine electroheli lijkt me dan wel iets.
Op diverse sites zie ik nu de Lama V4, zou dat een geschikte heli voor mij zijn?
Deze zie ik voor 89 en 99 euro, is er een advies waar deze te kopen of maakt dat weinig uit?
Tweedehands zou ook mooi zijn maar ik zie er momenteel geen te koop.
Of kan ik dan beter een ander type/model nemen?

Dan rest mij nog een tweede vraag.
Bij een bepaalde shop is deze heli te krijgen in de 2.4 Ghz en de 35mhz.
Wat is aan te raden? Eerst dacht ik 2.4 ghz, maar dan zit je met het probleem dat je het risico loopt op storingen i.v.m. draadloze apparatuur, met name wifi en dect signalen. Om nog maar niet te spreken over het feit dat je wel eens je satelliet ontvanger kunt gaan storen want die zit ook op die frequentie te ontvangen.

Als ik het goed gelezen heb in de sticky topics, is de 35mhz band gereserveerd voor modelbouw. Is deze nog goed te gebruiken i.v.m. bereik etc. of zeggen jullie echt van "niet meer doen die 35 mhz"?

Alvast bedankt voor het lezen en meedenken!

P.s. wat is het verschil tussen coaxiaal en "fixed pitch"?

Laatst bewerkt:
RCtechnics Ready-To-Fly
Daar heb je wel wat keus, Heb de mijne daar ook gekocht.
Let wel op de MODE van de besturing. De meeste heli vliegers vliegen op "MODE 2" Dat wil zeggen: gashendel links, Mode1 is gas op de rechtse kant. Denk dat mode 1 voor linkshandigen is.
esky FP helitjes zijn ook binnen te vliegen en zijn veel wendbaarder (wel iets minder stabiel) dan die coaxiale.

35 mhz is geen probleem.

Laatst bewerkt:
Hoi allemaal.
Dit mede gezien mijn helaas zeer beperkte budget en het feit dat ik er toch niet een enorme hobby van wil gaan maken.

Als het kan voor zowel binnen als buiten, dus een kleine electroheli lijkt me dan wel iets.
Op diverse sites zie ik nu de Lama V4, zou dat een geschikte heli voor mij zijn?
Deze zie ik voor 89 en 99 euro, is er een advies waar deze te kopen of maakt dat weinig uit?
Tweedehands zou ook mooi zijn maar ik zie er momenteel geen te koop.
Of kan ik dan beter een ander type/model nemen?

Dan rest mij nog een tweede vraag.
Bij een bepaalde shop is deze heli te krijgen in de 2.4 Ghz en de 35mhz.
Wat is aan te raden? Eerst dacht ik 2.4 ghz, maar dan zit je met het probleem dat je het risico loopt op storingen i.v.m. draadloze apparatuur, met name wifi en dect signalen. Om nog maar niet te spreken over het feit dat je wel eens je satelliet ontvanger kunt gaan storen want die zit ook op die frequentie te ontvangen.

P.s. wat is het verschil tussen coaxiaal en "fixed pitch"?

Allereerst welkom op het MBF.

Coaxiaal is perfect voor jou om mee te beginnen. Leuk voor binnen en als het windstil is kan het ook wel buiten.
Maar kijk uit, want deze hobby is verslavend:p Menigeen is begonnen met zo'n speelgoed dingetje, zo ook ik en na 2 maanden had ik een 4#1 en een KDS450;)

Coaxiaal houd in 2 tegen elkaar in draaiende rotors die boven elkaar geplaatst zijn.
FP is Fixed Pitch, dat houdt in 1 main rotor(en een werkende tailrotor) waarvan je de pitch niet kunt verstellen, stijgen en dalen doe je mbv het toerental van de motor.

En ik zou voor de 2,4GHz gaan, nagenoeg geen storing(ook niet op andere apparatuur in huis, tenminste dat is mijn ervaring).

Mvg Wesly

Bedankt alvast voor deze snelle respons.

@Piepeklon: Ja dat mode 2 lijkt mij wel het handigst, heb ik nu ook. De winkel waar je de link van gaf ben ik al eens gaan kijken alleen die hadden de Lama V4 niet maar die E-sky Dauphin zijn ook wel leuk.

@Snipes: bedankt voor het welkom en de uitleg.
Als ik nu zie hoe snel na aanschaf van die IR heli's ik nu toch al iets beter wil ben ik bang dat je inderdaad gelijk gaat krijgen dat het nogal verslavend zal werken.
Voorlopig zal m'n budget me wel tegen houden maarja, men wete inderdaad maar nooit.

Ik begrijp alleen de uitleg van de FP niet helemaal. Je kunt de pitch dus niet verstellen, maar wat doet die precies? Is dat voor afwijkingen bij te corrigeren?
De coaxiaal gaat toch ook omhoog door meer "gas" geven, is er nog een verschil dan met de FP's? Op die IR wat ik nu heb werkt de tailrotor ook, maar alleen als ik moet draaien.
Werkt dat bij de FP's dan continue? Da's natuurlijk ook wel leuk maar zal moeilijker vliegen zijn, toch?

Je schrijft dat ik beter een 2,4 ghz kan nemen. Piepeklon schrijft dat 35mhz geen probleem is.

Heb jij ervaringen met storingen dan op 35 mhz dat je de 2,4 ghz adviseert?
Ik moet er namelijk rekening mee houden dat hier in huis veel 2.4 ghz apparatuur aanwezig is, zowel wifi apparatuur alsook de nodige DECT toestellen en satelliet ontvangers.
Vandaar dat ik me daar toch wat vragen bij stel.

Heel simpel, alles wat geen Cyclic pitch heeft kan niet tegen wind.
Alles kan binnen vliegen, mits 'binnen' groot genoeg is.

2,4ghz vreet de helft minder stroom uit je zender en het is minder storings gevoelig. Allom beter dus. Alleen het bereik wil boven de 1 kilometer wel wat problemen geven vergeleken met 72 mhz. Maar dat is niet echt relevant

Met Collective Pitch is de hoek waaronder de rotorbladen staan variabel. Door deze hoek te veranderen kun je de heli laten stijgen en dalen, bij Fixed Pitch is die hoek vast en word door de rpm van de rotorbladen de hoogte van de heli bepaald.

Lama v4 hebben ze ook hoor, moet je eens kijken op pagina 2 ;)
Van mijn eerste FP helitje had ik de rotorbladen iets ingekort waardoor het toerental hoger kwam te liggen en deze wat stabieler werd. Dat is ook beter voor buiten dan.
Die coaxiale waaien zo weg van een zuchtje.
bij de FP kan je de staart krachtiger en stabieler maken door het standaard motortje te vervangen door een HET motortje.
Bij mijn eerste coaxiale helitje had ik ook de rotorbladen wat ingekort, scheelt veel in stabiliteit maar er gaat wel iets van je vliegtijd af door het hogere toerental.

Laatst bewerkt:
Kijk, daar kan ik weer wat mee. Allemaal hartelijk dank voor de uitleg en tips.

@Snipes: Ja die eerste link had ik globaal bekeken, 18 pagina's is toch wat veel van het goede. Wij magen op de sat forums ook wel eens dat soort faq's, maar zetten dan zet meestal een mod of admin alle relevante info op 1 of 2 threads onder elkaar, hetgeen de zaak een stuk makkelijker maakt.

De tweede link had ik helaas gemist dus ga ik alsnog bekijken, thanks!

Zoals ik het nu zie gaat het dan dus een 2,4 Ghz worden vermits tenminste zeker is dat dit gezien mijn apparatuur geen problemen oplevert.

Ben er alleen nog niet over uit of ik nu een coaxiale of een FP ga nemen. We hebben hier wel een modelbouwzaak, doch ik neem niet aan dat die me gezellig even laten vliegen om te proberen wat stabieler is.:D

Alles wat binnen leuk vliegt, ala het spul zo groot als je hand kan bij het minste beetje wind eigenlijk al niet meer buiten. Coax helemaal niet omdat het gewoon weg waait.
Tenzij je toegang hebt tot een loods / gymzaal word het dus of binnen, of buiten.

Als het je echt om stabiliteit te doen is neem dan een coaxiaal. Die zijn makkelijker te vliegen. Echter aan een Fp beleef je denk ik wel meer plezier, omdat deze "echt" te vliegen zijn. Ik heb zelf ook een 4#3B gehad. Die is wel klein en gehaaid, maar als je 'm door hebt erg leuk om in huis te vliegen!

En wat Styreta zegt, ga bij jezelf na waar je wilt vliegen, binnen of buiten!!!

Nou ik ben nog eens rond gaan kijken en kwam zelfs Collective Pitch heli's tegen, lol. Moet ik nog even opzoeken in het woordenboek.;)

Wat ik graag wil is beiden, dus zowel binnen als buiten vliegen. Het is me niet puur om stabiliteit te doen, maar ik zou het ook niet leuk vinden om 10x per minuut te crashen.
Maar het is leuk wat langs de huizen van de buren te vliegen enzo. We hebben wel een aardige reeks buren hier.

In huis hebben we niet zo gek veel plaats, met die IR heli's is het net nog een heel klein beetje te doen, dus ik zou liefst zowel binnen als buiten kunnen vliegen.
Als ik het goed lees zou dan een FP moeten nemen, toch? Of een collective pitch?

als je eens langs de buren wilt vliegen raad ik een fP heli aan, veel meer plezier aan eens je ze onder de knie hebt. Die coaxiale waaien echt weg van een zuchtje. Je kan er ook binnen in kleine ruimtes mee vliegen als je al wat geoefend bent en mooi stil kan hoveren. Wel rekening mee houden dat zo een heli veel stof kan doen opwaaien binnen ;)
Zo een "ESKY Collective pitch/ CP" raad ik niet aan omdat deze geen grote voordelen hebben tegenover de "ESKY FP" helis.
Ze breken en mankeren sneller en. FP is veel robuuster.
Met zo een FP zal je wel eerst buiten moeten oefenen voor je binnen kan vliegen, anders vlieg je het behang van de muren :)

Laatst bewerkt:
Assen buigen inderdaad sneller op een Coax maar een Fp moet ook best knokken tegen de wind. Dus om nou te zeggen dat je gemakkelijk door de buurt heen tuft zit je al op een formaat waarbij de heli toch een beste klap kan maken.
FP spul voor buiten alhier;
RCVliegshop.nl - Dé Goedkoopste RC Helicopter En RC Hydrofoam Webshop in NL!

kleiner en het word al een stuk lastiger met wind. En hoe groter (zwaarder) de paddles en blades zijn hoe stabieler het vliegt. Alleen is het dan ook weer lastig knokken tegen de wind in omdat je dat gewicht mee moet nemen.

Ik heb van dittum staan;
RCVliegshop.nl - Dé Goedkoopste RC Helicopter En RC Hydrofoam Webshop in NL!
Maar dat is meer lollig voor binnen, hoveren oefenen en 8 figuurtjes. Buiten is het meer surfen dan vliegen, kan niks hebben qua wind

Als je in het binnenland woont en beschut ofwel onder de windkracht 2 kun je een Coax proberen

Of je moet zo'n Quadcopter kopen, helemaal stabiel (maar of het tegen wind kan, geen idee)

Ik heb begrepen dat zo'n CP toch weer meer echt vliegen is, moeilijker dus voor de beginner.
Een robuust apparaat is dan beter. Een zuchtje wind staat hier wel vaker dus dan maar geen coaxiaal. Maar gezien ik in een stad woon en niet op het platteland valt het met de wind over het algemeen wel mee dus zo'n FP moet dan wel kunnen.

Oefenen zal inderdaad noodzakelijk zijn als je zo de ervaringen en postings her en der leest, maar da's geen probleem.
Behang hebben we hier niet, maar m'n vrouw spaart porselein dus zal ik toch maar eerst buiten leren vliegen.:D

Overigens blijkt die RC vliegshop niet de goedkoopste ondanks dat ze dat aangeven, ik zag al een webshop die gemiddeld 10 euro lager lag.
Maar dat is meer lollig voor binnen, hoveren oefenen en 8 figuurtjes. Buiten is het meer surfen dan vliegen, kan niks hebben qua wind
Oh ik dacht dat ik daar net zo'n FP voor moest hebben.... Anyway, onder windkracht 2 zitten we hier in Maastricht volgens mij zeker wel, of we moeten "harde" wind hebben (meestal in de herfst of winter).

Vermoedelijk gaat het wel zo'n Esky FP of zo'n Dragonfly FP worden.
Morgen maar eens bij de lokale winkel binnen wandelen en eens zien wat ze daar hebben, anders eens een leuke bestelling gaan plaatsen elders.

Wederom bedankt voor de tips, uitleg en adviezen!

Toch nog even deze topic uppen. Ik heb nu 3 heli's op het oog, maar ik weet niet welke de beste is of dat het uberhaupt iets uit maakt.

Dit zijn de keuzes die voor mij als beginnern voor de hand lijken te liggen, rekening houdend met de reeds in deze thread genoemde wensen

1.) Walkera 4#2.4ghz uitvoering
2.) Honey Bee FP Lipo 2.4 ghz uitvoering
3.) Funcopter 2.4 ghz

V.w.b. de laatste twee zal het nog een 6-8 weken duren voordat ze weer leverbaar worden. In principe is het wel moeilijk maar zou ik me kunnen inhouden en wachten op deze modellen.:)

Welke vinden jullie het best? Zowel kwalitatief alsook crashbestendigheid, kosten onderdelen en bereik van de zender?
Jammer dat er weinig te zien is betreffende prijs van de Funcopter want die heb ik nog nergens gezien. Vermoedelijk is die ook te duur, mijn max budget is hooguit 150 euro.

En ik ben dus echt iemand van geen gezeur, gepruts, afstellen en programmeren of weet ik wat. Liefst gewoon uit de doos, accu's er in en gaan met die banaan.
Beetje leren vliegen omdat het een FP is mag natuurlijk wel. Een coax is toch net iets te makkelijk.

Dan zou ik persoonlijk gaan voor de Walkera.
Ik heb vroeger bijna 2 jaar lang gevlogen met een Walkera HM004.
Echt reuze schik mee gehad en dat toestel heeft mij het helivliegen geleerd.
Een in mijn ogen uitstekende en goedkope leermeester.
Je kunt de heli vliegen tot een dikke windkracht 2.
Binnen is ook een optie, maar dan meer hooveren.Wat je trouwens mag oefenen totdat het je neus uitkomt.Dus binnen (uit de buurt van het porselein) is dan zeker een optie.
Dat zou ik met een Funcopter afraden vanwege het formaat.
De spare Parts van zo'n Walkera FP heli zijn echt overal te verkrijgen en wil je daarvoor zeer goedkoop in den buidel, dan zijn zelfs de Chinese Webshops een goede optie.(alleen wel even geduld hebben met shimpment dan)
Afstellen hoort altijd bij helivliegen (Coaxiaal stukken minder overigens) maar het is gewoon part off the hobby.
Dat RTF (Ready To Fly) en out off the box is vaak helaas niet zo.
Dus krijg je zo'n heli thuis, eerst wel effe wat zaken op voorhand checken.
Iets wat je nog veel zult moeten doen in de heli hobby.Maar wel leuk en hoort erbij.
Kijk eens op: RCVliegshop.nl - Dé Goedkoopste RC Helicopter En RC Hydrofoam Webshop in NL!
Daar hebben ze ook een Forum.
Alle Walkera modellen paseren de revieuw en ook deze Walkera FP heli van rond de 350 gram.
Alle vragen en problemen worden daarin behandeld dus je zult er veel aan hebben.
Ik zou persoonlijk niet gaan voor die Esky.
Men beweert dat ie kwalitatief beter is dan de Walkera, maar dat zul je als beginner toch niet gaan merken.
Ik vloog 2 jaar lang heerlijk rond met de Walkera en het aanbod van de Spare Parts is gewoonweg veel groter dan die van dat Esky FP model.
Om te beginnen met deze verslavende hobby doe je er met die Walkera een goeie zet mee.
Sukses.
Vr GR E

Rgeerts, je zegt dat een coax te makkelijk is.
Dit valt dik tegen hoor.

Ik had laatst mijn coax kocht, nadat ik met een picooz had gevlogen (maar die picooz zijn gewoon bar slecht).
Ik dacht dat ik wel even kon vliegen.
Mooi niet dus.

Heb veel crashes gehad en rotorbladen moeten vervangen.
Het duurde überhaupt een paar dagen achtereen vliegen voordat je weet waar alle knoppen, afstellingen en knuppels voor dienen.

Nu kan ik op mijn zolderkamer al beter vliegen (hooveren), maar het is nog niet dat je zegt van goh die is een top-piloot.

Je moet het zelf weten maar ik zou eerst een goede coax aanschaffen, dan naar een FP gaan (als de coax helemaal onder controle is) en dan naar CP.

Rgeerts, je zegt dat een coax te makkelijk is.
Dit valt dik tegen hoor.

Ik had laatst mijn coax kocht, nadat ik met een picooz had gevlogen (maar die picooz zijn gewoon bar slecht).
Ik dacht dat ik wel even kon vliegen.
Mooi niet dus.

Heb veel crashes gehad en rotorbladen moeten vervangen.
Het duurde überhaupt een paar dagen achtereen vliegen voordat je weet waar alle knoppen, afstellingen en knuppels voor dienen.

Nu kan ik op mijn zolderkamer al beter vliegen (hooveren), maar het is nog niet dat je zegt van goh die is een top-piloot.

Je moet het zelf weten maar ik zou eerst een goede coax aanschaffen, dan naar een FP gaan (als de coax helemaal onder controle is) en dan naar CP.

Met de meest simpele simulator kan je dat hele eerste traject (ik weet niet wat de knuppels doen) overslaan, dat had je een hoop gezeur en schade gekost. Een goed afgestelde coaxiaal is zo stabiel dat je bij wijze van spreken tijdens het vliegen de zender naast je neer kan leggen en een peukie kan gaan roken, dus te makkelijk? Ja! Met een goede voorbereiding (afstelling, hulp bij een club of iemand met ervaring, simulator en eventueel zelfs een lesje) is starten met een CP goed mogelijk.

Oke wederom bedankt voor de tips en adviezen. Misschien is zo'n coax niet helemaal zo makkelijk als ik denk, maar het nadeel van coax is dat het niet voor buiten is met de meeste of het moet echt windstil zijn.
De andere optie is dan zo'n grote coax zoals de Big Outdoor Lama die (als ik de ervaringen zo lees) ook niet helemaal geschikt is voor buiten.

@Stormbreaker: Ik kwam er ook achter dat het niet zo makkelijk was toen ik die IR dingetjes kocht, eentje daarvan was behoorlijk nerveus en is me de nodige keren tegen de grond gekwakt en daar valt zo goed als niets aan af te stellen.
Reuze plezier van gehad, heeft me wel de gevoeligheid in de vingers gegeven en de voorzichtigheid.

@allen: Ik begrijp dat ik heel goed moet oefenen. Een vliegclub hebben ze hier niet in de buurt, maar dat maakt niet uit, ik heb tijd zat dus oefenen met hooveren zal me wel al plezier brengen en als dat lukt verder naar buiten.

Het is fijn te horen dat de Walkera een goede keuze is. Ik zal het genoemde forum ook nog eens doorlezen op de tips en truuks Dylan.

Dus dan wordt het de Walkera en evt. nog een goedkope 2de hands coax voor erbij.:)

Back