welke heli had je achteraf gezien moeten kopen?

Dit is een vraag voor alle ervaren heli piloten: welke heli had je achteraf gezien moeten kopen om mee te beginnen (en waarom)?

size: 450 / 500 / 550 / 600 / nog groter?
brandstof / elektro
flybar / flybarless

Ik heb genoeg budget om meteen iets fatsoenlijks te kopen waarmee ik ook sneller hoop te kunnen leren. Tot nu toe heb ik alleen nog maar in een simulator zitten oefenen, en dat gaat best goed. Tijd dus voor the real thing, maar welke?

In de simulator vind ik de Thunder Tiger Raptor .50 heel fijn vliegen. Een stuk relaxter dan de Align T-Rex 600 bijvoorbeeld. Is dat verschil in het echt ook zo groot?
 
In de simulator vind ik de Thunder Tiger Raptor .50 heel fijn vliegen. Een stuk relaxter dan de Align T-Rex 600 bijvoorbeeld. Is dat verschil in het echt ook zo groot?


Hoi.

Ja dat heb ik nu in het echt mogen ervaren.
Zelf vlieg ik met de Raptor E620, deze is gelijk aan de 50.
En vanmiddag mocht ik even met een T-rex 600 vliegen van een maat van mij.
Het kan zijn dat de instellingen gewoon totaal anders zijn, maar ik vind mijn Raptor stabieler dan de T-rex.
De rex was sneller in de opvolging van de stick uitslag maar dat maakte het vliegen een stuk nerveuzer dan ik had verwacht.
Als je meer 3D vliegt is dat prima maar ik gaat meer voor het schaal vliegen.
Dan vind ik zelf de Raptor meer geschikt.
Maar ieder zijn keuze/smaak.
Bijde zijn goede heli's waar genoeg voor te vinden is, ook niet onbelangrijk.

En over waarmee te beginnen, bij ons op de club kan alleen gelest worden met nitro 30/50 size of electro 500/600 size.
Kleiner is met wind niet lekker lessen en groter is gewoon te gevaarlijk om zonder het onder controle te hebben te beginnen.
Dat zijn echte koppen snellers.
En flybarless iis niet goed voor beginners, maar daar over kunnen andere een beter uitleg geven dan ik.
Dat laat ik dan ook maar aan de kenner over.

Voor verdere info over onze club en hoe en wat met vliegen kijk maar even hier Modelvliegclub Voorne Putten
Woon je in onze omgeving kom gerust even langs. kijk anders bij de KNVVL voor club's bij jouw in de buurt.

Groet Wil :cool:

:bye:
 
Laatst bewerkt:
tja.. ik ben begonnen met e echte walkera 004, fijn maar geeft je meer probs en stress dan nodig. Vervolgens in e club, met ff9 en Raptor 50 nitro.
Geen spijt van gehad! 600 size is perfect om mee te beginnen volgens mij.
Je kan ook nog ee 550 nemen.
Flybarless heeft als voordeel dat je je kan concentreren op 1 as ipv 2... dus minder stress voor de beginneling.. tja.. keuzes hé
vandaag zou ik zeker terug beginnen met Electro hoewel Nitro toch dat tikkeltje extra "touch" gaf...
 
Laatst bewerkt:
Formaat?

Als je budget het toelaat zou ik minstens voor een 600 size gaan.
Het waait nou eenmaal veel in dit land, en daar heb je dan gewoon erg weinig last van.

FB / FBL?

Flybarless zou ik als beginner inderdaad niet doen, dan heb je grote kans dat je een stukje basis mist (het kleine corrigeren om mooi te hoveren),
wat natuurlijk ontzettend belangrijk is.

Electro of brandstof?

Heb je veel ervaring met brandstof dan zou je daarvoor kunnen gaan, zelf zou ik electro prefereren.
De voornaamste rede hiervan dat het stiller is, waardoor je hem op meer locaties/clubs zou kunnen vliegen.
Daarbij is brandstof ook lastiger om goed werkend te krijgen, en om te onderhouden, maar dit hangt natuurlijk erg af van of je hier al ervaring mee hebt.

Ik ben zelf erg tevreden met mijn trex 600, maar hierin zijn echt talloze keuzes die stuk voor stuk goed zijn.
Align Trex, Thunder Tiger Raptor, Mikado logo enz enz....

Stuk voor stuk prachtige machines, met elk hun eigen pluspunten (bij de Logo zou ik zelf alleen de prijs kunnen bedenken ;))
 
Hoe een heli op de sim vliegt maakt geen drol uit. Leuk hoe mensen altijd graag met hun eigen model willen vliegen op de sim. Ja natuurlijk proberen ze het wel goed na te bootsen en vliegt een schaalmodel anders als een 3D heli, uiteindelijk zijn het maar een paar getallen (parameters) die een heli doen vliegen op een sim. Deze zijn zo te manipuleren dat een 250 size vliegt als een 700.. Stierenpoep dus. Op de sim is het toch altijd anders als in het echt, maar je kunt er perfect reflexen aanleren! En daar gaat het allemaal om.

Qua heli zou ik niet meer voor een brandstofmodel gaan. "Was ik maar gelijk voor elektro gegaan" zou je na afloop zeggen.. Hej daar gaat dit topic over! Hoe groter hoe stabieler, een 450 is leuk met een krap budget, een 600-size vliegt stukken beter.. Goed vervolgens krijgen we weer een flamewar welke heli dat dan moet worden.. Veel plezier, daar meng ik me niet in ;)
 
was 8 jaar geleden begonnen met een ikarus eco piccolo. vliegt erg makkelijk.
geen spijt van gehad.
maar had ik het vliegen sneller willen leren had ik achteraf gezien beter een 30/50 heli kunnen nemen en bij een club les nemen.
alleen was toen het budget er niet voor.
 
Ja dat hoor je best vaak....... zie je ze later meestal met een trex ;)

inderdaad. Trex (Align) is in overvloed verkrijgbaar, betaalbaar en altijd wel iemand in de omgeving die ook zo'n ding vliegt dus in sommige gevallen nog uitwisselbaar ook. Andere merken zijn er ook wel voldoende maar Trex steekt nog steeds met kop en schouders boven alle parts uit in de NL shops.

ik ben zelf begonnen met een 450 size waar ik achteraf toch spijt van had. Echt leren vliegen heb ik gedaan op een Eco8 (electro). vergelijkbaar met de grootte van T-rex 550. Goed zichtbaar, stabiel en je kon overal goed bij als er iets mee was.

dus persoonlijk zou ik nu kiezen voor een 500/550 model als beginner
 
Ik ben met een 30er brandstof begonnen, en ik denk dat ik vanaf 500 size electro nog steeds wel lekker had kunnen vliegen. Kleiner geeft meer nadeel dan voordeel.
 
... ik ben zelf begonnen met een 450 size waar ik achteraf toch spijt van had. Echt leren vliegen heb ik gedaan op een Eco8 (electro). vergelijkbaar met de grootte van T-rex 550. Goed zichtbaar, stabiel en je kon overal goed bij als er iets mee was...

... Kleiner geeft meer nadeel dan voordeel....

Ik mag eigenlijk niet reageren want ik ben verre van ervaren. Maar de opmerkingen van Dirk en Laurens verbazen mij omdat ik vaker het tegendeel hoorde.

"Als je begint met zo'n kleine zenuwachtige 300/400 size en je beheerst dat voldoende, dan kun je alles vliegen".

Wat vinden de ervaren piloten daarvan?
 
Laatst bewerkt:
Dat klopt zeker, maar dat advies word 9 van de 10 keer gegeven door iemand die nooit groter gevlogen heeft. Wat mij opvalt is dat van die 9 een hoop binnen een relatief korte tijd het helivliegen opgeven, denkende dat grotere modellen ook de vliegeigenschappen hebben van kleine heli's, en dan vooral de negatieve vliegeigenschappen. En het is zonde om het op te geven omdat je geen lekker vliegende heli hebt gevlogen.
 
Ja als je dat wil is het je keuze. Snelle reflexen kun je ook op een simulator leren. Buiten is het al spannend genoeg en zal je sneller leren vliegen met een wat groter model
 
Ik begrijp denk ik wat jullie bedoelen;

* Het klopt inderdaad dat een kleine heli lastiger te besturen is en dat dat voor je reflexen zeker een zeer goede leerschool is.

* Het is echter dermate veel lastiger vliegen waardoor velen het helivliegen 'opgeven' omdat ze nauwelijks voorbij het hoover-8jes stadium komen, terwijl men met een grotere heli had gemerkt wel veel meer te kunnen met de heli.

Verwoord ik het zo een beetje goed?
 
Hoe groter hoe stabieler, hoe hoger de kosten als het mis gaat.

Ik was zelf begonnen met een raptor 30, met standaard 3001 servo's. Was een rustige en goede heli om mee te beginnen. Een Raptor 50 is zeker geschikt als grotere heli om mee te beginnen als je nitro wil gaan vliegen. Raptor word door vele gezien als oud en achterhaald, maar ze vliegen als de beste en zijn goede heli's ;)

En zoals al eerder vermeld niet met fbl beginnen want daar leer je het echte vliegen niet mee... een goede basis begint met het goed en strak vliegen van een flybar heli.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind een 500 - 550 formaat jammer, is het gewoon allemaal net niet.. Net als een 30 size aanschaffen in de tijd van de nitromotoren... Het vliegt maar het houd niks over voor wat extr's. De elektro 500 size heeft vermogen te veel, maar verliest het voor mij op andere punten. De onderdelen zijn verhoudingsgewijs veels te duur.. Vergelijk de onderdelen voor een Trex 450 met die van een 600 en dan die van een 500. Die liggen er dicht tegen de prijzen van een 600 size. Qua vliegeigenschappen vliegen ze meer als een 450. Oftewel je koopt een opgeblazen 450 voor het bedrag van een 600. (mijn ervaringen)

Puntje elektronica (die maakt de heli) Die mid-size servo's zijn net zo duur als de normalsize voor de grotere heli's. De Motor/ESC combo's zijn ook niet veel voordeliger. Enige waar je enigzins op bespaard zijn LiPo's in een 500 size. Maargoed, ik hoor iemand hobbyking roepen..

Dus als budget geen probleem is, pak dan gelijk een 600-700 size en volg wat lesjes. Heb ooit ergens een vliegschool gezien die vloog met zo'n logo 600 ofzo. "Als je 1 maal met zo'n logo gevlogen hebt wil je nooit meer wat anders" zei die meneer die erbij stond..
 
Ik ben ooit begonnen met een ikarus piccolo, een fp van 30 cm kop staart
redelijk lastig te vliegen..
Maar een crash was onderdelen zoeken, in elkaar klikken en weer vliegen.
Echte reparaties had ik zelden

Maar dankzij die heli heb ik mijn 450 ( die ik erna kocht) met een zucht van verlichting kunnen vliegen...
Die 450, wat door velen als een kleine onstabiele heli wordt ervaren, was in mijn ogen hyper stabiel van zichzelf
Dus ik maak me ook schuldig aan mensen een kleine heli aanraden als men goedkoop goed wil leren vliegen, zonder hulp.
En het is nog veiliger ook

Heb je een groter budget, en moet je buiten vliegen, dan zou je eigenlijk naar een grotere heli moeten, en meteen naar een club toe moeten.
En dat is weer een stap die velen niet willen maken

Ik moet zeggen dat ik me de laatste tijd erop betrap alleen nog met de 600 te vliegen..
De 450 heb ik altijd bij me (in geval van een defectje aan de 600), maar tegenwoordig blijft hij in de doos..
een 600 vliegt gewoon wat gemoedelijker, als ik het zo kan omschrijven

verschil trex en raptor, je kan alles met zenderinstellingen instellen
een raptor kan vliegen als een 250, en een trex kan vliegen als een grote schaalbak. Is maar net wat je instelt.
Wil je vergelijk, moet je beiden dezelfde graden, expo etc instellen.

En nitro/electro, dat is een persoonlijk ding. Ik hou van nitro vliegen, en wij mogen het nog op de club. Dus heb ik een nitro heli

Fb of Fbl, ik persoonlijk zou een beginner geen fbl aanraden. Teveel parameters, kleine instellingen, vliegedrag waarbij je op ervaring moet zeggen of het uit de heli/zender /fbl unit komt etc
meeste beginners hebben al genoeg moeite om de gyro en regelaar in te stellen, als dat eenmaal onder de knie is word fbl misschien handig

Maar ik zou mijn volgorde van heli's niet aan willen passen.
waarschijnlijk had ik met een 600 veels te voorzichtig gevlogen, waardoor ik minder snel rond had durven vliegen.
Maar ook dat is persoonlijk
 
Back
Top