Welke heli kopen?

• Topicstarter Topicstarter orpian
  • Startdatum Startdatum
O

orpian

Guest
Hallo iedereen!

Sinds enige tijd kriebelt het bij mij om een RC heli aan te schaffen. Nu heb ik eindelijk de knoop doorgehakt, en ben ik op zoek naar de ideale beginnershelikopter.
Na heel wat speurwerk op dit forum & verschillende webshops geraak ik er nog niet uit! Dus hopelijk kunnen jullie mij verderhelpen in mijn keuze:

- nauwelijks ervaring
- budget rond de 180 euro
- buiten vliegen! (hoe hoger hoe leuker)
- RTF indien mogelijk, of minimaal bouwwerk
- zou het leuk vinden als ie wat groter is dan bv 50mm

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen bij men eerste stap in de RC vliegwereld!

Alvast heel erg bedankt!

begin alvast met e goede sim zoals phoenix. Je zal daarmee heel veel geld besparen!
als je echt geen ervaring hebt kan je steeds beginnen met een Coax, en een grote doos met veel geduld voor deze tak van het RC!
de rest van de info vind je in de link van Stitch

met een goede sim ben je al 100 euro kwijt, heeeel weinig mensen beginnen op deze manier met de hobby denk ik. De meeste beginnen met een coax of FP heli.

als je buiten wilt vliegen is Coax (2 rotoren boven mekaar die in tegengestelde richting vliegen) eigenlijk een afrader, te tam om tegen de wind in te vliegen.

een FP heli kan al iets beter in de wind, als beginner moet je dan naar een zelfstabiliserende kijken (45° flybar) zelfs dit zal je in het begin wel moeilijk voor je zijn, maar indien je het rustig en stap voor stap aanpakt zal het je wel lukken.

in het begin zou ik niet gaan voor 'hoe hoger hoe leuker' maar 'hoe minder crashen hoe leuker' je zal zeker een paar keer neer gaan, met een lichte heli (+- 30gram) zal er bijna nooit schade zijn als je crasht, hoe zwaarder de heli hoe meer schade.

plastiek breekt of buigt terug in de juiste vorm het is dus duidelijk stuk of het werkt nog, bij metaal kan het onzichtbaar buigen waardoor je heli rare vliegeigenschappen krijgt.

ik zou toch eens goed in het FP/coaxiaal thread kijken FP/coaxiaal - Modelbouwforum.nl

ook: RADD'S SCHOOL OF ROTARY FLIGHT?

Waarschuwing

Nog even dit.

Laat je niet verleiden tot de coax heli's die op marktplaats staan of die ze verkopen op de zwarte markt(Beverwijk). De grootste coax heli van bijna een meter en blablabla...
Zoals deze
572652_a_web.jpg

Die dingen zijn in mijn ogen veel te duur en hebben niks met modelheli's te maken. Als er wat stuk gaat zijn er praktisch geen onderdelen voor te krijgen.
En voor de prijs, soms tot wel 175 euro, kan je echt een hele leuke beginnersheli kopen.Nieuw of tweede hands.

esky big lama is wel niet echt buiten te vliegen , tenzij je de Xtreme langere binnen-as bestelt met de Xtreme rotorbladen (nog eens 30 euro), om bladestrikes te voorkomen. en dan nog met maximaal 2 bft(Schaal van Beaufort - Wikipedia). Voor de rest lijkt het me een leuke heli, ik heb deze ook bijna gekocht, maar dan uiteindelijk toch voor de Nine Eagles Solo Pro gegaan.

[URL="
- Esky Big Lama product review with blade strike examples.[/URL]

mijn broer heeft een Nine Eagles Kestrel 500, een gelijksoortige heli, wel een pak goedkoper (108 euro bij RCkix.be). Tot nu toe geen last gehad van bladestrikes of andere mankementen aan de cruciale heli onderdelen, wel al stukken gehad (canopy en blades) maar dat is omdat hij gewoon overal tegen vliegt ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt RipD voor de raad!!
Ik begin inderdaad minder en minder overtuigd te geraken van de big lama.
De nine eagles kestrel 500 vind ik dan precies weer wat klein.

Is er geen andere oplossing mogelijk om rond de 200 euro OUTDOOR te kunnen vliegen?
Binnen vliegen is geen optie voor mij..
Bedankt alvast!

Ik heb vliegmaatjes die als total :n00b: zijn begonnen met de sim. Realflight of phoenix. 2 maanden intensief simmen en toen een RTF set van KDS aan geschaft. Eerste pack meteen hoveren met een kruis en na de 10 de lipo zonder!!!!!

Dus de sim is de beste investering die je kan doen. Eerst een coax dan een FP is in mijn ogen zonde van het geld. en de sim heb je zo terug verdient. 2x keer crashen met een 450 is net zo duur als een goede sim.

Simmen en afhankelijk van je budget een 450 size aan schaffen ( en dan geen belt cp lol)

Just my 2cts

hoi

srry als ik een beetje negatief over kom maar €180 om alles aan te schaffen als ik het goed begrijp

-zender
-lader
-heli
-accus

goede raad van mij maar is eigenlijk al gegeven
koop een goede sim (bijvoorbeeld phoenix) koop een zender en dan bedoel ik een goede waar je ook een model op kan zetten ...nu ben je al €250 minimaal kwijt en dan lekker verder sparen

hier heb je meer aan als iets van marktplaats of de zwarte markt

ook word er wel eens 2e hands wat leuks aangeboden dit kan je ook doen maar neem wel iemand met wat ervaring mee om de boel na te kijken

suc6

john

als je serieus in de hobby wilt beginnen is wat gevaho zegt idd het goedkoopste begin. ik ben nu ook aant sparen voor een dx6i en phoenix en hierna ook een kds of copterX 450.

Tot die tijd vind ik het toch wel leuk om ook al echt te vliegen. ook al is een coax of FP niet 'nodig' het is zeer leuk en mits ervaring kan je bijna vliegen zonder na te denken dus het is gewoon lekker ontspannen rond vliegen.

als je echt buiten wilt kan je ook een FP heli nemen met 45° flybar design (zelfstabiliserend), bladestrikes zijn onmogelijk en ze zijn ook iets beter in de wind. de grootste zal de walkera CB180 (46cm) zijn, veel metaal (wat niet altijd goed is als beginner het kan buigen zonder je het echt merkt en dan heb je vervelende vliegeigenschappen). Walkera is een twijfelachtig merk, sommige vinden het ok andere helemaal niet.

iets kleiner is de kestrel 500SX (36cm) en de blade 120SR (31cm)

FP is wel weer iets moeilijker te vliegen dan een coaxiaal, maar het lukt zeker als je het kalm en stapvoets aanpakt.

edit: een voorbeeld van 90° vs 45° flybar
cb100-compare-flybar.jpg

hmm..
bij shopzinnig.nl:

1x Esky Big Lama &
1x Xtreme Extended Shaft

voor 144.45 euro.

Mss toch niet zo slecht en te duur om te beginnen? :)

Buiten vliegen, goed spul alles incl, reken op minimaal 4 a 500 eur

Ja, dit kan vast goedkoper via allerlei hk shops en klonen, maar ik heb het over wat beter spul waarbij je niet om de haverklap alles hoeft te vervangen voor wel goed spul..

Indoor, dit kan wel binnen dit bedrag.
Als het buiten echt windstil is, kan zo'n heli ook buiten wat doen...

hmm..
bij shopzinnig.nl:

1x Esky Big Lama &
1x Xtreme Extended Shaft

voor 144.45 euro.

Mss toch niet zo slecht en te duur om te beginnen? :)

Een coaxiale heli is in het begin erg leuk, het nadeel hiervan is dat het na 2 tot 3 weken al geen uitdaging meer biedt. En met wind kun je er niet mee buiten vliegen , waait gewoon weg.

Phoenix sim kost 85 euro en een DX6 kost ook niet de hoofdprijs evt 2de hands.

Als je echt heli wil leren vliegen en aan een budget gebonden bent is geduld een vereiste en zou ik je adviseren mijn eerdere advies op te volgen.
Maar als je NU meteen met vliegen wil gebinnen zou ik zeggen koop dan een Nine Eagles solo pro. Vliegt geweldig in de huiskamer en ideaal om aan het het heli vliegen te proeven.

Maar zoals gezegd das mijn mening.

idd en met kalme dagen wind als ik buiten vlieg met mijn solo pro dan is de tuin snel heel klein hoor da ding raast gewoon door de lucht buiten en als het regent kan je altijd kalmpjes binnen (garage ofzo?) ook kan de solo pro véél meer verdragen als de big lama (of iedere andere heli van die grootte). Er zijn ook veel mods voor waardoor de heli echt een racemachine wordt. youtube maar eens op EQMOD.

gevaho waar vind jij phoenix voor € 85,- ? op de officiele site staat ie voor 109 euro bij mijn LHS kan ik hem krijgen voor 100. en 2ehands vind je die niet makkelijk. =/

begin alvast met e goede sim zoals phoenix. Je zal daarmee heel veel geld besparen!
Dit vind ik toch een beetje een dooddoener, en natuurlijk heb je helemaal 100 procent gelijk als je met het verstand beredeneerd!
Echter.... schaatsen leer je ook niet van een DVD, terwijl dat veel verstandiger zou zijn.
Het feit is dat je gewoon zo'n ding wilt laten vliegen, landen, de windverplaatsing voelen etc. etc. je begrijpt wel wat ik bedoel ;)

Ik ben ook net begonnen met vliegen, mijn eerste koptertje was een Syma S107, een goedkoop ding van 30 piek, vlieg je die kapot of vind je er niets aan ben je dus 30 euro kwijt.
Daarnaast zou je lekker kunnen gaan simmen, maar iig kun je ff vliegen :D

Misschien niet zo van toepassing voor de topicstarter....

Maar PhoenixRC is iets meer dan een DVD ;).
En als je de ambitie hebt om uiteindelijk een CP heli te gaan vliegen, dan is het vandaag de dag eigenlijk een noodzakelijk oefenmiddel.
In de tijd van de cassette bandjes bestonden simulators nog niet.
Maar toen was RC heli vliegen ook alleen weggelegd voor de rijkere onder ons.
Je kan beter 1x een Sim aanschaffen en daarna een goede CP, dan 5x een onstabiele en moeilijk te vliegen heli prakken.

Is nota bene het eerste wat er wordt aangeraden in het vliegles Filmpje wat jij hebt gepost!!
http://www.modelbouwforum.nl/thread...en-hoe-en-wat-en-wel-niet-26.html#post1969630
;)

Leuke toevoeging trouwens, bedankt.

Eric

Laatst bewerkt door een moderator:
Back