Welke Heli raden jullie aan voor beginner

Hoi,

Mijn broer wil starten met het heli-vliegen en heeft 0 ervaring.;)
Heb hem net achter de simulator gezet om ervaring op te doen.
(PS: Welke stick mode is gebruikelijk voor Heli vliegen, mode 2 of mode 4 ?)

Ook moet hij zich gaan orienteren om zijn eerst heli aan te schaffen.:) Zelf zit ik alleen in de zweefvliegtuigen, dus iets aanraden kan ik hem niet.

Graag jullie hulp bij de keuze voor een absoluut beginners toestel.

Groet,

Evert.

Laatst bewerkt:
Mode 2 is aan te raden.
Jupiter Modelvliegclub

Wat wil je gaan vliegen?
Electro of Nitro?
Waar wil je gaan vliegen?

Gemiddeld genomen zou ik altijd voor een 50 size gaan.
Raptor 50
Trex 600
Hirobo

Check ook waar je makkelijk de onderdelen kunt halen en wat ze op de club vliegen. Dit is ook belangrijk voor je keuze.

Budget is ook niet onbelangrijk. Een leuke T-rex oid. met goede elektronica enz. ga je al snel naar een getal met 4 cijfers. Ook zijn de spare-parts een stuk duurder. Het voordeel is natuurlijk dat je direct goed materiaal hebt en een stabiele heli hebt. Over het algemeen vliegt een wat grotere heli vaak stabieler dus makkelijker dus dat is wel aan te raden.

Als je een wat minder groot budget hebt kun je eens naar 2e-hands kijken of naar bijvoorbeeld de Esky King 2 Of Belt CP of een vergelijkbaar type. Ook zeker geen slecht spul en erg goedkoop om eens te crashen maar natuurlijk wel een stukje minder stabiel ed. Ik ben er zelf ook mee begonnen (en vlieg er nog mee, immer lernen) en met mij nog vele anderen dus het is niet zo dat het per se duur moet zijn om goed te kunnen leren.

Ik zou met een Honey Bee FP beginnen. Die kost je nog geen 100 euro, en kun je hem bij wijze van spreken gewoon tegen een muur gooien zonder dat hij ernstige schade oploopt.

Mode 2 is aan te raden.
Jupiter Modelvliegclub

Wat wil je gaan vliegen?
Electro of Nitro?
Waar wil je gaan vliegen?

Gemiddeld genomen zou ik altijd voor een 50 size gaan.
Raptor 50
Trex 600
Hirobo

Check ook waar je makkelijk de onderdelen kunt halen en wat ze op de club vliegen. Dit is ook belangrijk voor je keuze.

Ik ben het niet geheel eens met deze selectie:
Een T-REX500 is ook prima als je voor electro gaat, kleiner zou ik niet gaan als beginner.

De R50 is veroudert en zou ik geen geld meer instoppen of je moet er 2de hands een voor een zacht prijsje kunnen krijgen, nieuw kan je voor vrijwel hetzelfde geld een veel beter vliegende T-REX600 of JR Vibe 50 kopen.

Hirobo is leuk als je geld over hebt maar is zeker niet beter dan de goedkopere T-REX 600 en VIBE50 welke beiden beter vliegen IMO.

De Sceadu evo is een stuk goedkoper dan een Vibe of Trex, zelfs in Nederland:
SCEADU EVO 50 SWM KIT 0403-928 - RC-heli-Shop

Ik vind "verouderd" nog steeds geen argument om wat af te raden, onderdelen zijn nog prima te krijgen en hij vliegt ook nog steeds erg goed.

Ik zeg ook niet dat ie slecht vliegt, ik zeg alleen dat als je iets nieuw koopt je ook beter iets nieuws kan kopen en niet iets "ouds"

Ik ben ook met een R50 begonnen welke ik 2de hands heb gekocht, de 600 vliegt toch echter wel een heel stuk beter!

Ik denk dat je eerst moet weten wat je er aan wilt uitgeven, je kunt beginnen met een complete set voor 100 euro (walkera), maar je kunt er ook 1000 of meer van maken voor een Trex......en alles er tussen in.
Een ding is zeker, als je jezelf vliegen wilt leren maak je veel schade, een Walkera 04 is gerepareerd voor enkele euro`s (als hij al stuk is), voor een grotere heli is enkele tientallen euro`s al heel snel "normaal", en ga er met die helies maar vanuit dat nagenoeg elke klap raak is.
Als je het geld er voor hebt EN IEMAND DIE HET JE KAN LEREN, met bv 2 zenders verbonden met leraar-leerling kabel kun je rustig groter beginnen, en inderdaad geldt meestal hoe groter hoe stabieler.
Wil je zelf beginnen koop dan een fixed pitch heli bv Walkera 04 een trainingskruisje eronder en ga beginnen in een redelijke ruimte (flinke zolder/schuur/zaaltje of op een windstille dag buiten.
Het is een kreng om te vliegen, maar hij kan veel hebben en als je de 04 onder controle hebt lukt het ook met een grotere heli.
Een prima eerste stap naar mijn idee.
In elk geval succes

Ik zou een coax nemen van esky bijv de lama 3, 2 of 3 xtra lipos erbij en je kunt veel vliegen en je kunt jezelf leren sturen.

De coax is gemoedelijker maar je kunt er toch veel van leren en je kan hem perfect binnenshuis vliegen.
Sim van esky zit erbij, daar veel achter gaan zitten.

Je hoeft niet te beginnen met de coax maar voordeel is dat je het leuk houdt je vliegt al snel rondjes en nose in , side in en kunt achtjes en bochten oefenen.
Leuk en goed voor stick gevoel.

Kun je de coax goed vleigen met je ogen dicht en snel in je huiskamer dan neem je een "echte heli"

Ik zou dan ook goedkoop beginnen want je gaat crashen en dat kost bij een ingewikkelde heli veel geld en tijd.

Ik leer nu zelf met een coax en een fp tegelijk en ik ben zeer tevreden.
Schades zijn snel gerepareerd en kosten niet veel en omdat alles simpel in te stellen is kun je veel vliegen en dat is het leukste.
Als ik beter ben ga ik op zoek naar 1 of 2 cp (collectiev pitch) heli's.

Verder is een cp gewoon een heli met een heel hoge rpm snelheid en die kan je flink beschadigen dus het is beter om als jezelf begint met een coax of fixed pitch te beginnen. Totdat je uit de luiers bent en dan kun je overstappen.

Begin je bij een club dan is het een ander verhaal dan kun je via een leraar leren vliegen en meteen gaan voor een grote cp heli, wordt ook vaak aangeraden. Maar dan gaat het je kosten.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hirobo is leuk als je geld over hebt maar is zeker niet beter dan de goedkopere T-REX 600 en VIBE50 welke beiden beter vliegen IMO

:p:p:p:p:p:p:p:p:p:p:p:p:p:p:p:p:p:p:p:p:p:p:p:p:p:p:p:p:p:p:p:p:p:p:p:p:p

Gewoon de helikopter kopen die je mooi vind en kan betalen. Dat de één beter vliegt dan de ander merk je als beginner met 0 ervaring toch niets van. Ik denk dat een wat moeilijker ding juist beter is. Train hard, fight easy zeggen de Japanners altijd. Onder "fight" zou je dan later een mooi schaalmodel met honderden bouwuren erin kunnen voorstellen.

Of

Een paar jaar wachten. Fly by Wire komt er aan en dan vliegt elke rc heli net zo makkelijk als een rc auto rijd of bootje vaart. De eerste komponenten zijn nu al op de markt, maar nog erg duur. Robbe heeft al een module die je helicopter perfect laat hooveren als je de zender niet bediend. Helicommand is ook al een stap dichter in de fly by wire righting. Ik voorspel dat het er binnen 5 jaar is. De chinezen gaan het namaken en dan wordt het vanzelf betaalbaar.

(fly by wire, letterlijk: vliegen via een draadje. Vliegen met een computersysteem die de piloot veel uit handen neemt. In geval van een rc helicopter zou dat inhouden dat de heli zichzelf volledig corrigeert in weer en wind en de piloot via de zender alleen aangeeft waar hij heen moet)

Gewoon de helikopter kopen die je mooi vind en kan betalen. Dat de één beter vliegt dan de ander merk je als beginner met 0 ervaring toch niets van. Ik denk dat een wat moeilijker ding juist beter is. Train hard, fight easy zeggen de Japanners altijd. Onder "fight" zou je dan later een mooi schaalmodel met honderden bouwuren erin kunnen voorstellen.

Of

Een paar jaar wachten. Fly by Wire komt er aan en dan vliegt elke rc heli net zo makkelijk als een rc auto rijd of bootje vaart. De eerste komponenten zijn nu al op de markt, maar nog erg duur. Robbe heeft al een module die je helicopter perfect laat hooveren als je de zender niet bediend. Helicommand is ook al een stap dichter in de fly by wire righting. Ik voorspel dat het er binnen 5 jaar is. De chinezen gaan het namaken en dan wordt het vanzelf betaalbaar.

(fly by wire, letterlijk: vliegen via een draadje. Vliegen met een computersysteem die de piloot veel uit handen neemt. In geval van een rc helicopter zou dat inhouden dat de heli zichzelf volledig corrigeert in weer en wind en de piloot via de zender alleen aangeeft waar hij heen moet)

Dan kan ik net zo goed m'n heli thuislaten en gaan kijken bij anderen....dan hoef ik nl ook niets te doen :)
Het gaat er ons toch om dat ding volledig te bedienen zonder apparaatjes die zowat alle bediening uit handen neemt ?

Men heeft ook sinds kort een apparaat voor een zelfvliegende heli.
Dat ding doet alles voor je, van opstijgen en landen tot rondjes vliegen tot complete inverted hoovers tot tic-tocs aan toe. Geen zender meer nodig want je kan hem niet zelf meer sturen.

Leuk die techniek...maar als je zelf graag stuurt wat heb je er dan aan :)

Dan kan ik net zo goed m'n heli thuislaten en gaan kijken bij anderen....dan hoef ik nl ook niets te doen :)
Het gaat er ons toch om dat ding volledig te bedienen zonder apparaatjes die zowat alle bediening uit handen neemt ?

Men heeft ook sinds kort een apparaat voor een zelfvliegende heli.
Dat ding doet alles voor je, van opstijgen en landen tot rondjes vliegen tot complete inverted hoovers tot tic-tocs aan toe. Geen zender meer nodig want je kan hem niet zelf meer sturen.

Leuk die techniek...maar als je zelf graag stuurt wat heb je er dan aan :)

Daar heb je gelijk in. Exakt deze zelfde discussie hebben we (ik fotografeer ook veel) op fotografie forums. De ware camera is de camera die alles aan jezelf over laat. Maar ook daar.... automatische belichting op 48 punten in het beeld, automatische scherpstelling op 12 punten in het beeld, automatische iso aanpassing, automatisch ontspannen als iemand lacht (gezichtshekenning). Casio komt nu met de nieuwe Exilim, fotograferen met 40 beelden per seconde, dat is sneller dan een professionele film/videocamera die "slechts" 25 beelden per seconde draaid. Filmen met 1000 beelden per seconde. Om maar niets te missen aldus de reclame die nu op radio en tv draaid. Automatisch flitsen, rode ogen reductie, beeld stabilisatie. En Sony die Minolta heeft overgenomen werkt aan een camera die het onderwerp herkend en jou advies geeft over de ideale compositie. Je hoeft alleen nog de camera te gehoorzamen en een beroepsfotograaf is niet meer nodig.

Laptop, filmcamera, fototoestel, telefoon, gps, weerstation, televisie met video, webcam, geluidsopname apparaat, muziekspeler, game console, radio en internet met email wordt in de nabije toekomst 1 apparaat van buitengewoon hoge kwaliteit in alles wat hij kan ter grootte van het huidige mobieltje. Die ontwikkeling is al sinds 1998 bezig. (Nokia Communicator serie)

Er is een markt voor. Mensen willen gemakkelijk de top halen. En dat kan door je eigen verstand uit te schakelen en het aan een machine over te laten. Voor het verkeer zou het beter zijn overigens.

Met helicopters is dat niet anders. In diverse winkels is tegen mij gezegd dat op dit moment de helicopters niet zijn aan te slepen. Het is erg populair. Het is ook erg moeilijk en dat willen de mensen niet. (op een hand vol helifreaks na dan) De mensen willen vanochtend een helicoptertje kopen en vanmiddag 3D kunnen vliegen. Fabriekanten spelen daar op in. Je zit nu al dat er naar wegen wordt gezocht om het gemakkelijker te maken en je ziet nu al advertenties van "de helicopter die iedereen kan vliegen". Gaat dat nu nog om 2 kanalers van amper 20cm, het is een kwestie van tijd dat het 3 meter toestellen zijn met 6 kanalen. Deze wens kan je ook hier op het forum al zien bij een topic van een nieuwkomer die de lat voor het vanuit 0 kunnen 3D vliegen op 60 vliegbeurten stelde.

Binnen 5 tot hooguit 10 jaar kan elk kind vanaf 6 jaar perfect helivliegen. Met de knuppels van de zender geef je alleen nog aan waar je heen wil met dat ding. De computer doet de rest. 3D opdrachten spreek je gewoon in tegen de zender.

Je vliegt nog wel zelf, maar je hoeft niets meer te corrigeren en af te stellen. Dat gaat de heli van de toekomst zelf doen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Zo'n vaart zal het niet lopen.
Fotocamera's kunnen een hoop zelf. Maar een goede fotograaf kan de juiste belichting op het juiste moment bij de juiste compositie kiezen.
Alle fratsen op een camera betekenen nog steeds niet dat iedereen mooie foto's kan maken. Het zijn hulpmiddelen die vaak niet eens 100% werken.
Een goede fotograaf zal nog altijd zelf de beslissingen nemen en daar zijn de foto's dan ook naar. Vaak 100x mooier en beter dan wat een leek met een pocketcamera kan doen.

Met helivliegen is het niet anders. Mogelijk zijn er straks betaalbare heli's die zichzelf stabileseren, maar een goede helivlieger kan het dan nog altijd zelf en dat maakt hem beter dan de autopiloot vliegers.

Ik hoop dat het nooit zover mag komen want dan is voor mij de fun eraf. Heb je al die jaren geoefend om die moeilijke figuren te kunnen en plots kan elke kleuter van 6 je de loef afsteken. Ja leuk, en dan krijg je zo van die irritante ventjes die zeggen pff... kan ik ook hoor, niks aan :2gunfire:

Ik ben het met Jahre eens dat een boel mensen het makkelijk willen. Nix wekenlang oefenen gewoon uit de doos en vliegen. En als er een markt voor is dan zullen fabrikanten daarop inspringen zo simpel is het.

Wat Frandaman zegt ben ik het ook roerend mee eens. Een zelf geleerde tictoc die je na wekenlang oefenen onder de knie hebt gekregen geeft toch zeker een grotere kick dan dat je tegen de computer verteld hebt dattie een tictoc moet maken.

Zo'n vaart zal het niet lopen.
Fotocamera's kunnen een hoop zelf. Maar een goede fotograaf kan de juiste belichting op het juiste moment bij de juiste compositie kiezen.
Alle fratsen op een camera betekenen nog steeds niet dat iedereen mooie foto's kan maken. Het zijn hulpmiddelen die vaak niet eens 100% werken.
Een goede fotograaf zal nog altijd zelf de beslissingen nemen en daar zijn de foto's dan ook naar. Vaak 100x mooier en beter dan wat een leek met een pocketcamera kan doen.

Met helivliegen is het niet anders. Mogelijk zijn er straks betaalbare heli's die zichzelf stabileseren, maar een goede helivlieger kan het dan nog altijd zelf en dat maakt hem beter dan de autopiloot vliegers.

Wishfull thinking beste man. Dit gaat gewoon gebeuren en waarschijnlijk ook wel sneller dan ik voorspelde. Ik heb zelf ook 10 jaar in de ontkenningsfase gezeten, stil hopend dat het bij het oude blijft zodat vakwerk zal blijven bestaan. Maar het blijft niet zo. Als ik vroeger een pracht van een zonsondergang fotografeerde dan dacht men dat het in Aruba was inplaats van ons eigen land. Het werd bewonderd en men ging soms in de natuur op zoek om het met eigen ogen te beleven wat ze dan vroeg of laat ook deden. Nu vragen ze neerbuiged met welke photoshop plugin je het hebt gedaaan, En als je zegt dat je die kleuren zo in de natuur vond wordt je niet eens meer geloofd.

Ik bezit een pocket camera van leica, zo groot als twee luciversdoosjes. Ik heb een professionele spiegelreflex. Het verschill in beeldkwaliteit is niet te zien. Dat kleine pocket dingetje maakt zelfs films op HD formaat van een kwaliteit waar je u tegen zegt. En zoveel leken met pockets zijn er niet meer, de meeste leken hebben cameras waar menig beroeps van smult. Dit is gewoon een feit. De eerste aangeleverde serie van de nieuwe Canon EOS 1D mark III van 6000+ euro is volledig aan amateurs verkocht. Dit was met de eerste digitale Hasselblad van 15.000+ euro ook zo.

Alleen composite onderscheid fotografen nog, de rest is allemaal al gelijk. Ik constateer dat op vrijwel elk fotoforum.

Met helicopters zal ook zo gaan. De trots van het vele oefenen om het vliegen onder de knie te krijgen zal verdwijnen. In de nabije toekomst koop je een heli en hup daar vlieg je heen.

Je denken van besturing omdraaien als de heli recht op je af komt zal ook verdwijnen. Die techniek dat de heli weet waar hij is ten opzichte van de piloot en zelfstandig de stuurfunkties in spiegelbeeld te zetten is er al. Het enige punt is hoe je het betaalbaar kan maken. En daar gat die tijd in zitten. De helicopter die ik hier beschijf kan allang worden gemaakt. Alleen hij zou nu nog 25.000 euro of meer kosten. Dat is het probleem, niet de beschikbare techniek. De helicopter die ik beschrijf ligt binnen 10 jaar in de winkel en kost dan iets van 400 euro of goedkoper.

Ik hoop dat het nooit zover mag komen want dan is voor mij de fun eraf. Heb je al die jaren geoefend om die moeilijke figuren te kunnen en plots kan elke kleuter van 6 je de loef afsteken. Ja leuk, en dan krijg je zo van die irritante ventjes die zeggen pff... kan ik ook hoor, niks aan :2gunfire:

Door deze fase ga ik nu in de fotografie. Ik neem soms nog mijn oude Leica R3mot spiegelreflex camera mee uit 1978. Een vakcamera gemaakt om meer dan een half miljoen foto's mee te gaan. Dan weeg ik de situatie voor de belichting. Na 5 minuten maak ik een mooie foto. Ik pak mijn Leica digipocket, kijk klik en in 5 seconden heb ik een betere foto die ik ook nog direct kan zien.

De fun voor de fotografie verdwijnt bij mij ook in rap tempo. maar je kan nooit tegen de massa op die gemakkelijk wil. Daar zijn er de meesten van.

Het bewijs is dit forum, de meesten zijn leken op fotografie gebied maar maken de mooiste foto's van hun projecten. Dat zouden ze zonder ik-kan-alles-voor-jou-doen-digicams ook niet kunnen.

Helivliegen is moeilijk en populair. Het gemakkelijk maken van helivliegen moet een fabriekant wel, wil hij oveleven. Er hoeft maar 1 te beginnen en de rest moet volgen of failliet gaan. Het verbaast mij zelfs hoe ouderwets de modelbouw wereld feitelijk is. Wat ik beschrijf kan techniesch nu al. Al lang zelfsen zeker in de grotere modellen. Zie maar naar wat pocket camera's allemaal kunnen en hoe klein het is.

Wat Frank zegt dat ze al die funkties het helemaal niet goed doen is niet waar. Ik wordt daar dagelijks me geconfronteerd. Goed, nu is dat Leica lucifers doosje van mij ook verkrijgbaar voor de prijs van een hele flinke reflex, maar dat is een kwestie van tijd en ze worden spotgoedkoop.

Back