Welke heli?

Hallo allemaal,
Ik ben Tako en compleet :n00b: in het rc vliegen. Wel altijd al interesse gehad in heli's en vliegtuigen en wilde natuurlijk "vroegah" helipiloot worden.
Ik heb me her en der wat ingelezen en me ervan laten overtuigen dat een trex 450 of blade 450 een goede starter is. Ik heb naar nieuw gekeken maar heb er ook een paar op marktplaats gezien:

align 450 v2 pro - Modelbouw | Radiografisch | Vliegtuigen en Helikopters - Marktplaats.nl

Trex 450 incl koffer - Modelbouw | Radiografisch | Vliegtuigen en Helikopters - Marktplaats.nl

Nadeel van de 2e is natuurlijk dat ik er nog een zender en ontvanger bij moet kopen. Zou een van deze 2 een goede keus zijn?

Welkom!!
Super dat jij je al wat hebt 'ingelezen'.
Niet geheel onverstandig als je wilt gaan heli vliegen.
Maar..............
Persoonlijk vind ik een 450 size CP heli NIET de beginnersheli als je 'makkelijk' wilt instappen in deze geweldige hobby, en al helemaal NIET als je nul procent vliegervaring met heli's hebt.
Natuurlijk is het mogelijk, maar het enige voordeel wat je eruit zult halen is dat de kans behoorlijk aannemelijk zal zijn dat je door de vele Crashes die zullen gaan volgen snel kunt leren sleutelen aan je 450 size heli. (een positief iets, dat wel)
Nadeel zou zijn dat je het snel beu kan zijn dat vele sleutelen en daarmee de hobby na een tijdje snel afgedaan zou kunnen zijn. (helaas minder positief)
Het is velen voor jou op deze manier vergaan namelijk.

Weet niet of je ook al plannen hebt om te gaan simmen op je PC maar dat is wel een goede aanrader.
Om als beginnend leek 'effe' een 450 size CP heli te doen laten vliegen is echt geen eitje.
Je hoeft me niet te geloven maar zult er later geheid achterkomen.
Alleen het juist afstellen van de heli en zender is vaak al een opgave.
Wellicht een idee om eerst eens met een Micro CP heli te beginnen en daarna als je goed en proper kunt vliegen dan de overstap te maken naar een 450 size CP heli.
Het zal je op deze manier in elk geval wel bakken centen besparen en waarschijnlijk is het nog slimmer ook.
Of............
Pak het gelijk goed aan en schaf jezelf een groter formaat CP heli aan zoals een minimaal 500 size of groter.
Dan samen met iemand die al vliegervaring heeft er aan beginnen of bij een club gaan vliegen.
Met een groter formaat CP heli leren vliegen zal je vele malen makkelijker afgaan dan met een 450 size heli waarvan de beginnend piloot vaak denkt dat een 450 size heli al 'groot' is.
Geloof me: een 450 size heli is behoorlijk 'klein' en lastig te vliegen vergeleken met een grotere CP heli vanaf 500 size of groter.
Sukses met de hobby.
Hoop echt dat je een blijvertje bent en het helivliegen jou zal bevallen.
Vr Gr D

Bedankt voor de input Dylan.
Ik ben van het weekend eens wat clubs in mijn omgeving Eindhoven afgeweest, namelijk clubs uit Valkenswaard, Son en Asten-Someren. Dat was goed zoeken af en toe. Jammer genoeg waren er bijna geen heli vliegers, in Son nog het meest want daar waren zowaar +- 6 helivliegers. Weet iemand een goede club voor heli's in de buurt van Eindhoven? Mag ook iets verder weg zijn.
Verder denk ik dat het idd beter is om met een micro te beginnen of gelijk een 500 te kopen waarbij mijn voorkeur natuurlijk uitgaat naar een 500 :).
Dus als iemand nog wat heeft staan of weet dan hoor ik het graag en dan het liefst met zender en ontvanger erbij.

Ik denk ik dat ik ga voor een Blade MCPX V2 met een Spectrum DX7 zender, dit lijkt me wel een goede combi, niet?

Ik heb inmiddels een Blade mcpx gekocht, nu nog een DX6 of DX7 zender, dus als iemand er een heeft liggen houd ik me aanbevolen :).

Hou ons op de hoogte van de eerste vluchten!

Ik heb net ook de Blade mcpx v2 en Dx6i besteld. Huidige ervaring: coaxiaal 4-kanaals (en één avond een FP heli).

Ik heb de instellingen uit de link hieronder gebruikt omdat die iets beter zouden zijn voor newbies zoals ik dan die uit het boekje :). Na wat eerste vluchtjes binnen heb ik de staart moeten vervangen die was gebroken maar dat kost gelukkig bijna niets. Met de DX7s zender kan je de richtingen goed finetunen zodat de heli best goed kan blijven hoveren, maar ik moet er nog naar buiten om wat meer ruimte te hebben. Maar ik ben er blij mee :).

Blade mCP X - Videos - HeliFreak

Inmiddels is de 2e staart ook gebroken dus ben ik grounded en moet de eerste buitenvlucht nog wachten :|
Ik ga morgen maar een metertje carbon 2mm staafje halen zodat ik even vooruit kan. Dan kan ik gelijk het truukje van de 2cm verlengde staart eens uit proberen.

Je bent goed bezig!! Niet vergeten het uiteide van de staaf af te vlakken, en als je toch bezig bent, haal meteen ffe wat ultradun snoer bij n modeltreinzaakje en vervang daarmee de draadjes van de staartmotor. Bij de minste beschadiging van de laklaag op de oorspronkelijke draadjes frituur je je mainboard en dat is aanzienlijk prijziger!

Ja lekker bezig ja, ik vind het gewoon leuk, we blijven altijd een beetje kind he :). Ik heb bij rc addict zo'n carbon staafje gehaald van een meter a €2.50, ik denk dat dat me een hoop geld gaat schelen :). Vergat alleen wel nieuwe draadjes te kopen dus dat komt morgen wel, dan kunnen we weer verder cra...vliegen.

laat de draden ook buiten de staartbuis lopen..
kun je op het veld ff staart wisselen, en verder vliegen

Het carbon is niet hol dus het is sowieso buitenom. Ik heb geisoleerd draad gekocht maar weet niet wat de beste manier is om het te solderen met al dat kleine gepriegel en dat kleine stekkertje. Ik heb alleen een normale grote soldeerbout dus iedere tip hierover is welkom. Nu heb ik even met het originele draad gevlogen met het risico dat het boardje gefrituurd wordt :rolleyes:.
Bovendien is de kogellager bij een crash uit de swashplate geschoten en het is niet te doen blijkbaar om het weer terug te proppen...elke tip hierover ook welkom :). Ik heb iig de staart 1.5 cm verlengd en dat lijkt wel wat stabieler. Ook even op de romp vast gezet met een druppel glue gun.

Lager uit de swash heb ik niet voormekaar gekregen(al t andere wel) gewoon nieuwe swash erop denk k. Als je met micro's gaat priegelen heb je wel n soldeerboutje met n dunne tip nodig, zal zo n 20 piek kosten bij electroshop en dunne soldeerdraad. En natuurlijk leren solderen. Je kan t beste de huidigie draadjes doorknippen op ca 1 cm van de stekker/motor, het verflaagje op de originele draadjes erafkabben met scalpel (verhitten helpt ook), en de nieuwe draadjes daaraan solderen. Uiteraard krimpkousje tot de 'wortel'. Zo'n solide boom incl. bedrading heb ik nog niet kapot kunnen krijgen.

Ok ik heb een probleem. Ik heb een kleine soldeerbout gekocht, de nieuwe draadjes naar de staart motor gesoldeerd en het leek goed tewerken, maar als ik wil gaan vliegen gaat hij alleen maar tollen :yel-omg . Is het board op de een of andere manier nu toch gefrituurd ofzo??

Hallo,

Wat doet de staartmotor?
Als je een heel klein beetje throttle geeft moet normaal gezien de staartmotor beginnen draaien.
Als je nu de heli handmatig draait moet je reactie zien: Als je de neus naar rechts beweegt (met de klok mee) moet de staartmotor uitgaan en andersom moet de staartmotor versnellen.

Heb je toevallig de staartmotor niet verkeerd gepolariseerd.
De rode v.d. motor draad moet aan de rode draad v.d. staarten de blauwe draad v.d. motor moet aan de groene draad v.d. staart.
Dan moet het stekkertje ook nog goed zitten (groen gekleurde vlakjes bij elkaar)

groet, Bart.

Inderdaad draadjes verwisseld, we zijn weer airborne! :).
Ik had van de week trouwens een nieuw staart rotortje gekocht maar die bleek voor een msr/x, kleiner dus...Toch geprobeerd en hij vliegt er prima mee.

Inmiddels weer een normaal formaat staart rotor erop. Ik kwam vandaag bij het volgende probleem, als ik hover en de neusrichting verander en verder niets, maakt hij ook een zijwaardse (cyclic) beweging. Wat is hier tegen te doen??

Back