welke helikopter

lijkt me ook leuk, maar het lijkt me verstandiger dat ik eerst de firespy neem, en daarmee het gevoel alvast krijg, en een volgende stap kan dan zijn de hype of een lama v3

Prima idee, bij mij werkte deze opbouw om ervaring op te doen erg goed. Eerst leer je 3 functies tegelijk te sturen, gas, vooruit/achteruit en linksom rechtsom sturen, terwijl het fijne bij deze coaxjes is dat je ook de sticks los kan laten als je het even kwijt bent, zelfs het gas, want daar zit bij de Firespy standaard geen veer op. Je kan zelfs in het begin alleen oefenen met gasgeven, en wennen aan hoe je heli daarop reageert (Firespy is erg licht, dus je zal zelden volgas nodig hebben, tenzij je het plafond wil schuren).

Nadat ik de Firespy soepel door de kamen kon laten zoeven, was de Hype/Solo een goede stap omhoog, met nu een echte swashplate, en met dan 4 stuurfuncties was dat ook weer even wennen, bovendien kan de Solo iets sneller vooruit dan de Firespy. Maar uiteindelijk is het voor iedereen natuurlijk anders. In ieder geval veel succes met de eerste vlucht. :D

ik heb vandaag de firespy binnengekregen. ik heb eerst de wieken vastgedraaid(moest jij dat ook doen) en ik heb gevlogen zonder crash.

Elke vlucht zonder crash is goed nieuws. :D

Maar hoe bedoel je, de bladen vastgedraaid? Ze moeten wel vrij kunnen bewegen om weg te klappen bij een crash, of omvallen bij een minder geslaagde landing. Door het draaien van de rotor richten de bladen zich vanzelf recht naar buiten. Te los is natuurlijk ook niet goed maar draai ze niet echt strak vast, dat zal de vliegprestatie van je heli negatief beinvloeden.

En, haal je ook tegen de 10 minuten op een acculading? En maakt die van jou ook een aangenaam zoemend geluid? Ik vind dit een van de stilste heli's die ik ken. En lekker dat de gashandel in de positie blijft staan waar je hem zet, of niet? Je kan zelfs als je de goede stand hebt, gewoon de zender even wegleggen, hij blijft netjes op zijn plaats, hooguit een beetje langzaam naar voren kruipend, omdat het zwaartepunt iets naar voren ligt. (zal waarschijnlijk expres zijn, dan heb je iets meer voorwaartste snelheid).

Net trouwens bijna gecrashd op mijn vrouw. Ik vloog boven de bank maar bedacht me dat die nu niet leeg was, dus ik wilde wegsturen met roll rechts omdat ik nog gewend was aan eerder vandaag met mijn Solo Pro vliegen, met mode 2 besturing. Toen besefte ik dat de Firespy geen tuimelschijf heeft, dus roll naar rechts kan niet. En vervolgens wil ik de neus met de linker stick van de muur af draaien, wat natuurlijk ook niet gaat. Moest even nadenken welke stick ook al weer wat doet bij die 3 channel coaxjes, en toen ik dat weer in mijn hoofd had, was de Firespy snel uit de "gevarenzone" gevlogen. Gelukkig is dit ding zo stabiel dat ik die paar seconden bedenktijd had om in mijn hoofd weer te schakelen van mode 2 naar de 3 channel coaxjes... ;-)

Laatst bewerkt:
nou toen ik de heli op zijn zijkant hield vielen de bladen zeg maar in een ander positie ze stonden zeg maar niet goed tegenover elkaar. maar gaat dat vanzelf weer goed als je de rotor laat bewegen? ik heb ze met een schroevendraaiertje wat strakker gedraait zodat ze niet meer constant als je de heli een beetje schuin houdt of tijdens het bewegen van de rotor een andere kant op klappen. hij is super stil je hoort hem bijna niet en hij is heel stabiel. ik heb al mooie vierkantjes gevlogen

De bladen horen vrij te kunnen bewegen. Lijkt erg vreemd, maar bij het opspinnen van de rotor klappen ze vanzelf in de ideale stand. Ze moeten natuurlijk ook weer niet te los zitten, maar mogen wel vrij kunnen bewegen.

Je kan ook vrij soepele achtjes vliegen met deze mini coax, wel minimaal rudder geven, want hij staat zo 180 graden achterstevoren. Pirouettes gaan bij vol rudder zo snel dat je gas moet bijgeven, anders gaat hij als een tol naar de grond. ;-)

Enige wat de Firespy niet zo goed kan is achteruit, dan moet je echt veel gas bijgeven om niet schuin naar beneden te gaan.

Heb er nu al zo'n 8 vluchten op zitten (werkt verslavend!) en nog geen 1 keer gecrashd:p. Ben vierkantjes en rondjes aan't vliegen ook 8tjes:D. Mijn firespy's oplaadtijd is +/- 19 min en mijn vliegtijd zo'n 10 min, maar ik stop bij 8 i.v.m accu. Mijn firespy is goed getrimd toch nog een kleine afwijking tegen de klok in, maar die is te verwaarlozen. Ik heb er in ieder geval geen last van. De firespy is ontzettend stil en het ledje is mooi in het donker. Achteruitvliegen gaat bij mij wel goed hoor! Kortom ben zeer tevreden met mijn firespy!

Mooi dat je er zoveel fun mee hebt. De afgelopen dagen heb ik hem, wegens te veel wind buiten voor de Solo Pro, ook weer tevoorschijn gehaald, en het blijft inderdaad een fijn choppertje. Ik ken nu aan het oefenen op landen op een klein voetenbankje. Weer eens wat anders dan landen op een cdtje. Iets meer risico want als je ernaast gaat kunnen de bladen het bankje raken, dus je moet extra snel op het gas reageren.

Achteruit vliegen gaat op zich wel, maar vergeleken met de Protector S2 moet je wel meer gas bij geven om hoogte te houden. Dat was een beetje mijn referentie.

Vandaag trouwens mijn Syma S107 binnen gekregen. Is toch weer heel wat anders dan zowel de Protector als de Firespy. Qua geluid zit hij tussen beide in. Harder dan de Firespy, maar het geluid is wat zwaarder van toon, dus het is niet echt storend. Pirouettes zijn een stuk langzamer dan beide Bureto'ys heli's. Voorwaartse snelheid viel me wat tegen, ook daarbij legt hij het af tegen de Bureto'ys varianten. De vliegtijd moet ik nog meten, maar die zou wat hoger moeten liggen dan de Protector. De Firespy is met zijn 10 minuten en zelfs als je 8 minuten aanhoudt om de accu's te sparen, onbereikbaar.

Back