Welke keuze voor flybarless?

Discussie in 'Flybarless' gestart door DSI, 7 jun 2009.

  1. DSI

    DSI Guest

    Hallo,

    Ik heb al een beetje ervaring met helico, kan reeds hoeveren en translaties maken maar daar houdt het mee op.

    Heb gezien dat de Gyrobot 900 van LF technik toelaat om helico inverted te brengen en dat hij dan zelf gaat hoeveren. Is dit uniek aan Gyrobot of iets wat ook mogelijk wordt met Vbar of AC-3X.

    Wat mag ik juist verwachten van een systeem zoals Vbar voor het aanleren van eenvoudige acro, loopings en rolls?

    Alle info is welkom of verwijzingen naar treads in forums.

    Groeten

    Ivo
     
  2. Funky

    Funky

    Lid geworden:
    20 jan 2008
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Genk - Belgium
    Vrij complexe materie. Maar je moet een 'autopilot' en een flybarless systeem niet door mekaar halen...

    Die gyrobot 900 ken ik niet, maar zoals je het beschrijft komt dat overeen met een Helicommand 3D. Een dergelijk systeem werkt ook met gyro's en een otische sensor die ervoorzorgt dat je heli gestabiliseerd wordt zodra je de sticks loslaat. Bij de gewone Helicommand enkel in normale toestand, bij de 3D ook inverted. Het is een soort vangnet voor de beginner.

    Een flybarless oplossing (V-Stabi, SK360, AC3-X, ...) laat de flybar wegvallen, en vervangt die door gyro's die net zoals een staartgyro voelen of de heli afwijkt op de cyclic, dus nick of roll, en de servo aansturen om dit te voorkomen.

    Voordelen van FBL : de rotorkop wordt veel eenvoudiger, een hoop onderdelen vallen weg. Heli wordt lichter, minder wrijving dus langere vliegtijd en/of meer power. De heli wordt ook makkelijker 'programmeerbaar' via de PC, je kan alles aanpassen via parameters. Ook
    wordt hij stabieler in de hover, omdat het systeem 'm recht houdt (kantelen wordt tegengegaan). Bij voorwaartse vlucht wordt het op- en neergaan gecompenseerd (ballooning). Je kan hierdoor ook makkelijker vliegen met met meer wind.

    Mijn ervaring is beperkt, heb mijn T-Rex500 een dikke maand geleden flybarless gemaakt met V-Stabi, en ik vond het een ongelofelijk verschil. De heli vloog zalig. Ik ben 'm intussen terug flybarred aan het maken omdat ik 'm ga verkopen, en mijn bestelde Logo500 krijgt de V-Stabi...en mijn 2de heli zal ook FBL gemaakt worden (450-size).
     

Deel Deze Pagina