Welke kristallen voor oudere microprop zenderset?

Ik heb een zenderset van microprop (volgens mij graupner?). Er zitten geen kristallen in zender en ontvanger en nu vroeg ik mij af of daar gewone graupner kristallen in kunnen zoals ze bijvoorbeeld ook in de mx-12 zitten. Ik heb er een aantal kristallen bij gekregen maar deze liggen door elkaar en ik weet niet hoe ik nu kan zien wat waar in kan worden gebruikt.

Het merk Microprop is reeds vele jaren geleden failliet gegaan, dus daar zul je geen kristallen meer van kunnen verkrijgen. Welk Microprop zendertype heb je eigenlijk? Er zijn er namelijk nogal wat geweest.

Allereerst de kristallen, die er bij zitten: zit daar een doorzichtig blauw of rose hoesje omheen? Zo ja, dan is het een FM-zenderset en zullen het vermoedelijk Microprop kristallen zijn. De blauwe zijn zenderkristallen en daarop staat dan een S; de rose zijn ontvangerkristallen en daarop staat dan een E. Ook staat er als regel een frequentie op en een kanaalnummer (dit laatste bovenop). Geef anders even op, wat er op de kristallen staat.

Als vervanging voor Microprop AM-kristallen kun je het beste Futaba AM-kristallen nemen.
Als vervanging voor Microprop FM-kristallen zijn alleen Simprop FM-kristallen voor SAM-zenders geschikt. Deze zijn inmiddels ook slecht verkrijgbaar. Als het voor een auto- of scheepsmodel bedoeld is, kun je eventueel ook volstaan met Multiplex kristallen.
In alle gevallen is het per sé noodzakelijk, dat je het juiste zenderkristal hebt. De ontvangerkristallen zijn minder kritisch.

Jan, het betreft hier een FM zenderset, de variomodul Pilot:

microprop008ly0.jpg

En dit zijn de kristallen die erbij zijn, inderdaad met de gekleurde hoesjes:

microprop006os7.jpg

De zender werkt dus, in ieder geval icm een andere (ook oude) ontvanger. Wat mij vreemd lijkt (maar waarschijnlijk goed te verklaren) is dat de frequentie van de zenderkristallen ongeveer de helft is van de frequentie van de ontvangerkristallen.

Ik wil deze zender eventueel gebruiken voor een zwevertje, is dat vertrouwd? Lijkt mij een vrij degelijk ding hoewel het natuurlijk geen moderne PCM oid is.

De bovenste kristallen zijn van Microprop, de onderste van Multiplex.

Op de zenderkristallen staat de grondfrequentie. In de zender wordt deze frequentie verdubbeld. Op zenderkristal 68 staat dus 17540; in de zender wordt dit 35080 kHz.
Op de ontvangerkristallen staat de frequentie, waarop ze in de ontvanger werken. Dit is 455 kHz lager dan de zenderfrequentie. Ontvangerkristal 68 werkt dus op 35080 - 455 = 34625 kHz. Als men consequent was geweest, dan had men ook hier de grondfrequentie moeten vermelden. Het ontvangerkristal wordt namelijk in de ontvanger op de 3e boventoon gedwongen. De Multiplex kristallen zijn kanaal 79; hiervoor gelden de zelfde rekensommetjes. E.e.a. is voor niet-elektronici nogal verwarrend, dus je kunt dit beter meteen vergeten en uitsluitend naar het kanaalnummer kijken.

Of de set nog veilig te gebruiken is, kan op afstand natuurlijk niet worden beoordeeld. Dit is afhankelijk van de conditie. Op zich was/is de MP Pilot een kwalitatief goede zenderset.
De ontvangerbehuizing ziet er redelijk ongeschonden uit, dus dit zal wel goed zijn. De zenderprint moet nog wel worden gecontroleerd op oxidatie. Met name de soldeerzijde wil nogal eens ernstig aangetast raken door accu-lekkage. In dat geval de zender niet meer gebruiken voor iets vliegends.
Daarnaast moet je met ingeschoven zenderantenne een range-check houden als je de Multiplex kristallen gebruikt. Het bereik moet dan vrijwel hetzelfde zijn als met de Microprop kristallen.

Hmm, ik heb hem even geprobeerd maar de ontvanger krijg ik niet aan de praat (beide kristalsets geprobeerd). Kan het zijn dat de ontvanger een hogere spanning moet hebben oid?
De zender doet het dus wel icm een andere ontvanger.

De ontvanger moet gewoon met 4,8 Volt worden gevoed. Heb je wel de juiste stekers?

Laat ik het zo zeggen, ik heb in ieder geval passende stekkers. Ze passen zowel in de micropropontvanger als in de andere (rood plastic, ik vermoed een oude simprop). Of het zou zo moeten zijn dat de + en - zijn omgekeerd.
Als ik de schakelaar omzet zie ik de servo's wel een stukje bewegen dus die krijgen wel prik.

Dat gaat niet goed! Microprop en Simprop hebben wel hetzelfde merk stekers, maar met andere pin-aansluitingen. In de ontvanger zal er nu een verbrande condensator te vinden zijn.
De aansluitingen van buiten naar binnen (of van de platte kant naar de afgeschuinde kant)
Simprop: 1 = plus = rood, 2 = ongebruikt, 3 = min = blauw(!), 4 = puls = zwart(!).
Microprop: 1 = min = zwart, 2 = ongebruikt, 3 = plus = rood, 4 = ongebruikt, 5 = puls = paars.

Oeps... de andere ontvanger is ook een microprop heb ik bij nadere inspectie ontdekt. Dus gelukkig zijn de plus en min niet verkeerd aangesloten geweest voor zover ik dat kan beoordelen:

microprop013rf8.jpg

microprop014sx8.jpg

Waarschijnlijk is hij dan toch gewoon defect? Jammer.

Dat is inderdaad jammer. Zo op de foto's ziet-ie er prima uit.

Bij deze ontvanger ging/gaat er bij onjuiste spanning eigenlijk nooit iets stuk. Alleen de transistor, die op de foto direkt onder de stekerlijst zit, zou dan beschadigd kunnen raken. Dit is dan als regel ook duidelijk zichtbaar.

Back