Welke lader en ontvanger?

Hallo iedereen,

Ik heb besloten om voor de eerste keer een vliegtuig te gaan bouwen. Na wat rond te zoeken kwam ik uit op de plannen van Flitetest, met de nodige instructiefilmpjes. Het betreft dit vliegtuig. Aangezien dit vliegtuig 4-kanaals is, zal ik een nieuwe zender moeten kopen. Ik dacht aan een Spektrum DX5. Wil dit dan zeggen dat ik een ESC van Spektrum moet kopen? Nu had ik reeds een Hobbyzone Champ gekocht om mee te oefenen, welke ook Spektrum technologieën heeft. Zou ik deze afstandsbediening dan voor beide vliegtuigen kunnen gebruiken?

Verder heb ik nog een vraag over een mogelijke oplader voor de volgende batterij:
1300 Mah Lipo 20C discharge and 5 C charge rate
We hebben reeds een Ultramat 8 in huis, dus kan ik deze hiervoor misschien gebruiken? Of welke moet ik dan kopen?

Voor verdere specificaties kan je hier kijken.

Wat vinden jullie overigens van het vliegtuig?

Alvast bedankt voor de hulp!

Begin met het kopen van een DX6.
Lees anders eerst dit:
spectrum-ontvanger-en-servo-reverser-werkt-dit

Graupner Ultramat 8 kan je gebruiken hiervoor. Deze kan tot 4 Lipo cels laden. Je geeft niet aan hoeveel cellen de accu is die je wil kopen maar ga er eigenlijk vanuit dat dit een 3 cels gaat worden

Weet niet of het vliegtuig geschikt is om te leren vliegen, zou zelf een hoogdekker met een spanwijdte van een meter of anderhalf preferen. En eigenlijk eerst ook niet met rolroeren. Maar goed..

Laatst bewerkt door een moderator:
In je topic staat: welke lader en ontvanger
In je bericht staat: welke zender en welke regelaar

Je hebt al een lader: een Ultramat 8. Deze is geschikt voor lipo laden tot en met 4 cellen.

Als ik het zo lees heb je al een zender, want je geeft aan dat je een nieuwe moet kopen omdat het gekozen vliegtuig 4 kanaals is.
Als je een zender wilt kopen (uitgaande van een 2,4 GHz) moet je een bijpassende ontvanger kopen. Spectrum zender met een Spectrum ontvanger, Graupner zender met een Graupner ontvanger, Futaba zender met Futaba of Frsky ontvanger.
Het aantal kanalen geeft het aantal stuurfuncties weer. Hoogte, richting, motor, rolroeren is al 4 kanaals. Wil je later meer dan zou ik als minimum een 6 kanaals zender aanhouden

Een ESC is een regelaar die zorgt voor het draaien van een motor. Merk maakt weinig uit, maar Amperage des te meer. Dit is afhankelijk van motor, prop en accucombinatie.

Gezien je vragen lijkt me dat je een beginner bent.
Het is verstandig om even je woonplaats en leeftijd te vermelden, wellicht zit er een club in de buurt die je verder kan helpen.
Als je graag wilt bouwen, is dit een prima vliegtuig. Als je graag wilt vliegen zijn er betere, die wel geschikt zijn voor beginners.

Bedankt voor alle reacties. In mijn post staat dat ik al een vliegtuig heb, namelijk de Hobbyzone Champ. Dit is een RTF vliegtuig met een bijgeleverde 4-kanaals afstandsbediening. Nu heb ik nog een vraag:
is het mogelijk om een 4-kanaals afstandsbediening te gebruiken met een 6-kanaals ontvanger, als ik enkel 4-kanalen wil gebruiken?

Bedankt voor alle reacties. In mijn post staat dat ik al een vliegtuig heb, namelijk de Hobbyzone Champ. Dit is een RTF vliegtuig met een bijgeleverde 4-kanaals afstandsbediening. Nu heb ik nog een vraag:
is het mogelijk om een 4-kanaals afstandsbediening te gebruiken met een 6-kanaals ontvanger, als ik enkel 4-kanalen wil gebruiken?

JA !

Foutje

Volgens mij heeft ie deze zender en vliegtuig:
PKZ3341.jpg

250-250-25086F9AC9555A089E391D48ED18300A.png

In de eerste post stelde je deze vraag:
Ik heb besloten om voor de eerste keer een vliegtuig te gaan bouwen. Na wat rond te zoeken kwam ik uit op de plannen van Flitetest, met de nodige instructiefilmpjes. Het betreft dit vliegtuig. Aangezien dit vliegtuig 4-kanaals is, zal ik een nieuwe zender moeten kopen. Ik dacht aan een Spektrum DX5. Wil dit dan zeggen dat ik een ESC van Spektrum moet kopen? Nu had ik reeds een Hobbyzone Champ gekocht om mee te oefenen, welke ook Spektrum technologieën heeft. Zou ik deze afstandsbediening dan voor beide vliegtuigen kunnen gebruiken?

Ik zou als je verder met deze hobby wil gaan een andere zender kopen bijvoorbeel een Spektrum DX6, met ontvanger.

Foutje

Volgens mij heeft ie deze zender en vliegtuig:
PKZ3341.jpg

250-250-25086F9AC9555A089E391D48ED18300A.png

In de eerste post stelde je deze vraag:

Ik zou als je verder met deze hobby wil gaan een andere zender kopen bijvoorbeel een Spektrum DX6, met ontvanger.

Inderdaad. Deze zender heeft vier kanalen en DSM2 technologie.

Nu wil ik zelf een ander vliegtuig bouwen en de volgende ontvanger in datzelfde vliegtuig installeren:
OrangeRx R615 Spektrum/JR DSM2 Compatible 6Ch 2.4Ghz Receiver
Deze heeft zes kanalen.

Deze twee zijn toch compatibel? Merk op dat het te bouwen vliegtuig enkel een vier kanaals vliegtuig is, dus met (motor, rolroeren, rudder, elevator). Worden de twee overbodige kanalen dan genegeerd, omdat ik enkel een vier kanaals zender (van mijn oud vliegtuig) en zes kanaals ontvanger heb?

Sorry voor de onduidelijkheden, maar het is echt moeilijk uit te leggen. Het zou inderdaad een verstandige keuze zijn om naar een Spektrum DX6 uit te kijken. Wie weet koop er wel eens één...

ja kan je geld beter in je zak houden
want dat gaat hem niet worden.
de zender die bij dat model wordt geleverd is echt voor het kleine spul .
en niet voor een andere type vliegtuigen geschikt
dus ook niet voor een andere ontvanger.
de ontvanger zal niet reageren op deze zender
je kan hem niet binden.
dus als je verder wil met deze hobby zal je moeten gaan kijken naar een andere zender en ontvanger.
zoek dan voor jezelf een club op en ga daar met je vragen heen
deze kunnen je dan verder helpen in je keuze en dan blijft het een leuke hobby en geen geldvreter.
je kan best voor leuk geld een vliegend model kopen
maar de eerste zet is een goede zender en ontvanger(s)

succes ermee

Back