Welke lader om 2 accu's tegelijk te laden?

• Topicstarter Topicstarter badmuts20
  • Startdatum Startdatum
B

badmuts20

Guest
Hallo luitjes,

Ik heb onder andere een e-savage en wil dan ook graag 2 accu's tegelijk kunnen laden. Nu zit er wel een lader bij de auto maar het is algemeen bekend dat deze de accu's om en om laad.

Nu las ik in de laatste M-auto iets over de volgende lader:
Graupner ultra duo plus 50.

https://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=6444&SessionCheck=4711&language=en

Nu is de vraag:
Dit is waarschijnlijk wel een super goede lader gezien de prijs :-(.
- Maar kun je hier de toekomst mee door?
- Kan je hiermee 2 NIMH pakketten laden met allebei 6A? (e.e.a. gezien de max amperes zoals ik het lees)
- Hiermee kan ik eventueel ook veilig 2 Lipo pakketten laden en ontladen?

Ik heb nu een Novak millenium lader en een spintec v1 ontlader. Ik neem aan dat deze lader een enorme verbetering is?

Is er eventueel een andere lader welke ongeveer dezelfde specs heeft als de "duo plus" en welke iets beter geprijst is?

Is het misschien een oplossing om 2 enkele laders te gebruiken? Zo ja welke raden jullie mij aan? De graupner Ultramat 16? (ik heb een voeding van graupner tot max 20A)

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Vroeger werden Graupner laders door Schulze gebouwd.
Deze laders waren te updaten.
We hebben nog een Schulze lader van ruim 15 jaar oud en die werkt nog steeds, na een update van 50 euro.

Je kan even kijken voor Schulze laders maar die zijn redelijk prijzig.

Ook... en daar vergissen mensen zich in, moet je lader wel het vermogen kunnen leveren.
Het lijkt zo leuk, 2 accu's laden en dan zie ik laadstromen tot 10A.
Maar het gaat om het vermogen wat de lader kan leveren, er staat bij die Graupner ergens (total max 120 Watt) dat betekent dat je maar 120 watt kan leveren.

Voor een auto is dat wel genoeg maar als je hoger in spanning gaat met dezelfde stroom gaat dat niet.
Vermogen (Watt) = Volt x Ampere en dan moet je ook wat verlies bijrekenen.

In jouw geval lijkt het me verstandig om er gewoon een los ladertje bij te kopen, voor 50 euro heb je al een goed ladertje (Multiplex LN5014).

Grts Gert-Jan

Koop gewoon een goeie lader met eventueel een enkele uitgang maar in ieder geval genoeg vermogen....

Ik heb zelf een PowerPeak Infinity 3 BID :thumbsup: , met 180 watt aan max vermogen ruim voldoende om 2 X 7,2/8,4 packs in serie te laden .

Met 6 amp. laden doe je dan eaaasssyyyyyy ;)

Sluit met behulp van een apart Y kabeltje de batterijen in serie aan op de lader en laden maar ;)

cellen in serie laden is geen optie, je zou dan steeds je cellen moeten balancen om een echt goed resultaat te hebben.
Het werkt wel maar je zal nooit het uiterste uit je pakket kunnen halen.
En op deze manier parallel laden geeft hetzelfde probleem plus dat je lader waarschijnlijk in de fout gaat (foutmetingen).

GJ

cellen in serie laden is geen optie, je zou dan steeds je cellen moeten balancen om een echt goed resultaat te hebben.
Het werkt wel maar je zal nooit het uiterste uit je pakket kunnen halen.
En op deze manier parallel laden geeft hetzelfde probleem plus dat je lader waarschijnlijk in de fout gaat (foutmetingen).

GJ

Volgens mij doen we al jaren niks anders met de ni-cd's en ni-mh's die de TS ook in zijn E-Savage gebruikt :teacher:

Balanceren van ni-mh's (of ni-cd's) in stickpacks is volgens mij niet bepaald een gebruikelijke gang van zaken :rolleyes:

De side-by-side packs wel .... maar die worden hoofdzakelijk op competitie niveau gebruikt en niet in een bashbak als een E-Savage ;)

Niet vergeten dat het hier om een auto gaat en niet een vliegtuig met lipo's .....

Ja.. ik heb ook met Ni cads in auto's gereden..

het gaat er niet om wat er gedaan wordt maar of het de juiste methode is.
tuurlijk kan je alles aan elkaar knopen en laden maar als je op een beetje niveau wilt rijden, varen, vliegen dan is dat niet de methode.
Als je uit je 3700 Mah pack maar 3000 wil halen dan kan je inderdaad gewoon alles aan elkaar knopen, geen probleem.
Maar als je je pakket echt wil gebruiken dan moet je 1 pakket op 1 laaduitgang zetten en dan ook af en toe een laad/ ontlaad cyclus doen.

Wat je nu gaat krijgen is:
Het ene pakket is leger dan het andere, je zet ze in serie.
De lader krijgt de pakketten nooit gelijk, ook al heb je een lader van 1000 euro.
Enige zou zijn een lader met een aansluiting die per cel meet (zoals bij lipo's gedaan wordt).
Je gaat nu 1 pakket overladen om dat andere vol te krijgen om die afslagspanning te halen.
Gaat niet goed.
Als we dat vroeger met de electrowedstrijden gedaan hadden dan hadden we niet eens 4 minuten gehaald van de 5 verplichte.

Ik denk dat iedereen die echt met NiCads en Ni Mh Cellen bezig is dat ook wel zal bevestigen.

GJ

oke,

De duo power plus heeft dus niet voldoende vermogen om op 6A 2 accus tegelijk te laden. Dat is jammer want is wel super handig zo'n lader.

Pakketten in serie laden lijkt me ook geen juiste optie. Dit wil ik dan ook niet gaan doen.

Ik heb eens gekeken voor de "PowerPeak Infinity 3 BID" en dat ziet er wel leuk uit voor een lader. Echter heb je hiervoor wel een apparte voeding nodig. Dit is uiteraard geen probleem.

De "Multiplex LN-5014" komt meer bij mij over als een huis tuin en keuken lader. Ik zoek een lader die voorlopig weer ven mee kan. Dus ook voor de lipo periode die ik nu nog niet gebruik.

Ik weet ook niet waar mijn Novak lader die ik nu heb staat ten opzichte van bovenstaande laders? Hij heeft zowieso al geen lipo functie.

De LN5014 kan gewoon lipo's laden, werkt prima.

Andere echt goede laders:

Schulze NeXT laders.
Orbit laders.

Deze laders worden gebruikt door vliegers in het wedstrijdgebeuren, dus die stellen enorm hoge eisen aan de accu's.

De Schulze NEXT is ook te krijgen als speciale auto lader , met meer vermogen.

GJ

Technische Daten
Betriebsspannung: 11 ... 15 V/40 A DC
oder 100 ... 240 V AC
Netzspannung
Lademöglichkeit je Ausgang:
1 ... 18 NiMH-/NiCd-Zellen
1 ... 7 LiPo-/LiIo-/LiMn-/LiFe-Zellen
1 ... 6, 12 Pb-Zellen
Ladestrom: 2 x 0,1 A ... 10 A im Netzteilbetrieb
(insgesamt max. 120 W)
2 x 0,1 A ... 10 A im 11 ... 15 V
DC-Betrieb (max. 2x 180W oder 1x 250W)
Entladestrom ca. 0,1 ... 10 A (2x max. 80 W)
Balanceranschluss: 2 x 1...7 NiMH/NiCd/LiPo/LiIo/LiFe Zellen
Balancierstrom max. ca.: NiMH/NiCd: 0,1A, LiPo/LiIo/LiFe: 0,3A
Abmessungen ca. 230 x 225 x 83 mm
Gewicht ohne Netzkabel ca. 2200 g

Als je de lader gebruikt met de ingebouwde voeding dan kun je er 2X 180 watt of 1 keer 250 watt uit krijgen.
In Sinsheim heb ik er ook naar gevraagd en dit kreeg ik als antwoord.
Heb hem ook besteld maar wordt nog niet geleverd.....

Laatst bewerkt door een moderator:
Hm volgens mij is het precies andersom.
Ladestrom: 2 x 0,1 A ... 10 A im Netzteilbetrieb (insgesamt max. 120 W) = Met net spanning samen max. 120W.
DC-Betrieb (max. 2x 180W oder 1x 250W) = Met externe voeding DC max 2x180W of 1x250W.

Mijn duits is niet al te best maar volgens mij bedoelen ze het zo.
Maar als ze dit tegen je gezegd hebben dan zou de info niet kloppen op de site van graupner.

Dan zou deze lader tocht nog een optie kunnen wezen met een externe voeding?
ff rekenen 13,8V x 6A = 82,8W. Dit zou dus ruim voldoende moeten zijn.

Hm volgens mij is het precies andersom.
Ladestrom: 2 x 0,1 A ... 10 A im Netzteilbetrieb (insgesamt max. 120 W) = Met net spanning samen max. 120W.
DC-Betrieb (max. 2x 180W oder 1x 250W) = Met externe voeding DC max 2x180W of 1x250W.

Mijn duits is niet al te best maar volgens mij bedoelen ze het zo.
Maar als ze dit tegen je gezegd hebben dan zou de info niet kloppen op de site van graupner.

Dan zou deze lader tocht nog een optie kunnen wezen met een externe voeding?
ff rekenen 13,8V x 6A = 82,8W. Dit zou dus ruim voldoende moeten zijn.

Jouw redenatie klopt inderdaad , die van FGNozem niet :!:

Een 6amp. voeding is een "beetje" aan de krappe kant als je 2 packs tegelijk met 6 amp. wil laden.

Dan zal je minimaal naar de 10~12 amp moeten met je voeding ;)

Laatst bewerkt:
Dat vermogenberekeningetje slaat op het vermogen wat nodig is van de lader.
Ik heb een voeding van 20A. Dat moet ruim voldoende zijn om 2 accu's kunnen laden.
Ik ga eens informeren of hij al leverbaar is ergens en wat hij moet kosten. Want dat zal wel een gat in de buidel zijn.

Als je 2 pakketten wilt laden op de netspanning kun je max met:
120/2=60 per pakket = 60/13,8= 4,3A (zeg maar 4A).

Dit is ook zo gek nog niet. Duurt het laden alleen wat langer.

Ja.. ik heb ook met Ni cads in auto's gereden..

het gaat er niet om wat er gedaan wordt maar of het de juiste methode is.
tuurlijk kan je alles aan elkaar knopen en laden maar als je op een beetje niveau wilt rijden, varen, vliegen dan is dat niet de methode.
Als je uit je 3700 Mah pack maar 3000 wil halen dan kan je inderdaad gewoon alles aan elkaar knopen, geen probleem.
Maar als je je pakket echt wil gebruiken dan moet je 1 pakket op 1 laaduitgang zetten en dan ook af en toe een laad/ ontlaad cyclus doen.

Wat je nu gaat krijgen is:
Het ene pakket is leger dan het andere, je zet ze in serie.
De lader krijgt de pakketten nooit gelijk, ook al heb je een lader van 1000 euro.
Enige zou zijn een lader met een aansluiting die per cel meet (zoals bij lipo's gedaan wordt).
Je gaat nu 1 pakket overladen om dat andere vol te krijgen om die afslagspanning te halen.
Gaat niet goed.
Als we dat vroeger met de electrowedstrijden gedaan hadden dan hadden we niet eens 4 minuten gehaald van de 5 verplichte.

Ik denk dat iedereen die echt met NiCads en Ni Mh Cellen bezig is dat ook wel zal bevestigen.

GJ

Jou theorie klopt gewoon niet. Met een 5 Euro ladertje krijg je die packs gelijk ! 10~14h op 3700mAh. Dan zijn je packs gelijk.
Als je ze altijd samen gebruikt zijn ze ook samen leeg.

Als jou theorie zou kloppen zou er niemand accu pakketten gebruiken. Een pack is anders niet meer dan aan elkaar geknoopte cellen. Dus je mag packs wel aan elkaar knopen.
In extreem zou iederen dus met dit soort lader moeten laden...
Spintec - The RC Racing Company
Op wedstrijden kom je ze meer tegen dan bij de hobby rijder, maar verder gebruikt 95% wel een gewone lader.
Kijk gewoon uit naar een lader die minstens 16 cellen kan laden.
Bv de simprop, robbe ultimate , of een graupner ultramat 25
Ik denk dat de robbe het goedkoopste gaat uitkomen.

Jou theorie klopt gewoon niet. Met een 5 Euro ladertje krijg je die packs gelijk ! 10~14h op 3700mAh. Dan zijn je packs gelijk.
Als je ze altijd samen gebruikt zijn ze ook samen leeg.

Als jou theorie zou kloppen zou er niemand accu pakketten gebruiken. Een pack is anders niet meer dan aan elkaar geknoopte cellen. Dus je mag packs wel aan elkaar knopen.
In extreem zou iederen dus met dit soort lader moeten laden...
Spintec - The RC Racing Company
Op wedstrijden kom je ze meer tegen dan bij de hobby rijder, maar verder gebruikt 95% wel een gewone lader.
Kijk gewoon uit naar een lader die minstens 16 cellen kan laden.
Bv de simprop, robbe ultimate , of een graupner ultramat 25
Ik denk dat de robbe het goedkoopste gaat uitkomen.

Thank you :!: ;) Eindelijk nog iemand die het snapt......

Dit heb ik dus ook al uit proberen te leggen , dat werd een beetje afgedaan als onzin .

Tis wel leuk al dat lipo gedoe .... ze vergeten alleen een beetje hoe het zat met de NI packs ;)

Ik wil niet mijn gelijk halen maar mijn theorie klopt wel.
Een pakket is inderdaad een verzameling losse cellen.
Als je het goed doet dan zorg je voor het solderen van de cellen dat ze een gelijke waarde hebben.
Dan zit er onderling een minimaal verschil tussen de cellen (als je de freaks hebt dan nemen ze ook nog de gematchte en geselecteerde cellen zodat de eigenschappen per cel gelijk zijn.)

Je gaat dan dat pakket gebruiken, die cellen blijven dan redelijk gelijk.
Eens in de zoveel tijd moet je ze weer gelijk trekken, door te balancen.

Als je nu 2 pakketten neemt, die je afzonderlijk van elkaar gebruikt, dan kunnen ze NOOIT gelijk zijn.
Dus kan je ze ook niet gelijk opladen.
Ook al zou je met de beide pakketten exact 5 minuten per pakket gaan rijden, dan nog zit er verschil in.

Als je dan gaat laden dan krijg je het verschijnsel wat ik al zei, de ene wordt overladen en de andere wordt niet vol.

En ik weet heel goed hoe je met NiCads om moet gaan, ben minimaal 10 jaar extreem bezig geweest met Nicads.

Als je echt overtuigd wil worden moet je eens gaan praten met PK racing of wat andere electrofreaks.

Van mij mag je alles lekker in serie laden maar je helpt je accu's langzaam om zeep, of je haalt het volle vermogen niet uit je pack.
Goed voor de handel...
GJ

Laatst bewerkt:
Je wil wel degelijk je gelijk halen ...

Je slaat in dit geval de plank alleen volledig mis :!:

De auto waar de pakketten in gebruikt worden maakt gebruik van 2 pakketten tegelijk :!:

Je hoeft dus niet op te letten of je ze wel op dezelfde manier gebruikt .. dat doe je automatisch ....

Ze worden ook in serie of anders in ieder geval parallel gebruikt in de auto , in serie opladen als 1 groot pack kan dus wel degelijk :!:

Exact zoals ik al eerder aan heb gegeven .....

Ik hoef m'n gelijk niet te halen .... ik weet al dat ik het heb ;)

Koop gewoon een hyperion lader, dat zijn goede betaalbare laders. Deze heeft ook een dual lader die 2 packs tegelijk kan laden los of tegelijk.......

Back