Welke lader tot +/- 100euro ? ultramat simprop ?

Psygho (Emil)

Forum veteraan
Hallo,

Ik weet het, er zijn veel lader vragen,e n antwoorden, echter, ik kom er niet uit:

Ik zoek een lader waarmee ik wil laden, ontladen, capaciteit testen,weertgave van hoeveel stroom erin is gegaan, voortgang van het laden,en de deltapeak kan instellen.
Voorts zijn een aantal programma's voor formerten, refresh, etc, handig.

Lader moet van 1-10 cellen kunnen, daarboven is leuk,maar niet noodzakelijk. Lipo's minimaal 3 liefst 5

Waar kom ik zelf op:

ultramat 14, maar kan niet ontladen.
ultramat 12
Simprop bi power

Iemand nog andere suggesties ?
En waar dien ik rekening mee te houden ????

Uiteraard schroom ik niet om hem vanuit duitsland te kopen .(scheelt qua prijs nogal)

Ik heb een ultramat 14 en dat is echt een goede lader en kost ook niet veel. Je kan er dan een losse ontlader bij kopen.

Gezien jou vraag zou de Graupner Ultramat 12 een goede keuze zijn. Deze kan alleen ontladen tot 1 Ampere. Ook de Multiplex LN-5014 zou een mogelijkheid zijn. Ik gebruik ze allebei en ben er erg tevreden over.
Deze kosten in Nederland plm 79 euro.
Succes

De intellispeed heb ik ook en is een erg fijne lader, maar voldoet niet aan de eisen van Psygho. Zo is de delta peak niet in te stellen, dit handelt hij zelf af.

Hij laad 1-14 cellen NiCd/NiMh, 1-6 cellen PB (2-12v), 1-5 cellen Li-ion/Li-Po. De mijne doet dit met max 7A (ontladen max 1A) maar het kan zijn dat er inmiddels andere of nieuwere versies zijn die meer kunnen.

Hij geeft zowel bij laden als ontladen de spanning, stroom en capaciteit weer. Hij heeft een cycle functie (charge->discharge, of andersom, max 3 keer in 1 cycle).

Nadeel is dat hij geen 220v lust, dus je hebt een aparte 12v voeding nodig.

Ik heb deze nu 3/4 jaar in gebruik, en het ding heeft het tot nu toe perfect gedaan, voor zowel NiCd (2800 1 cell startaccu, 3000 4 cell), NiMh's (2400 7 cells, 2x2400 4 cells) en lipo's (2x 1500 3s1p). De constructie is stevig en de bediening simpel.

0100889IntelliSpeed.gif

De ultramat 12 voldoet voor zover ik kan zien aan de eisen.. maar ook geen 220v. Het ding is (naar mijn mening) wel wat lomper dan de simprop, maar echt belangrijk is dat natuurlijk niet voor een lader.

6412.67.jpg

Als je even zoekt kan je een Robbe Infinity-2 of een Power Peak Ultimate (Lypoly) voor die 100 euro vinden.

Ik ben wel gecharmeerd van de Ultramat-14, draait op 12 en 220v wat veel laders niet kennen. En is die ontlaadfunctie zo belangrijk ?
Voor alle accu's in mijn brandstofmodellen vind ik dat het minst belangrijk.

De ontlaad functie lijkt me wel leuk om te weten wat de capaciteit nu is bij een ontlading van 1(of meer) ampere.....

Stukje controle...

Als je vanaf 12V en 230V wilt laden, en je wilt ook ontladen, dan is de Bi power van Simprop een erg goede keus.

Ik weet alleen niet of je de delta-piek in kan stellen. Maar wat is er mis met een automatische deltapiek instelling voor NiCd apart als voor Nimh?

Wil graag totale controle.
Als ik dan toch wat moet kopen, dan meteen maar iets waar ik voor langere tijd wat aan heb heb.

ik ben ook aan het kijken naar een nieuwe lader...ik vind zelf de ultramat 12 en de simprop bi-power een goede keuze, waar eigenlijk mijn voorkeur uitgaat naar de simprop. De delta peak is instelbaar van de simprop (volgend de site iig: Entladeschlussspannung einstellbar)
Ook ik vind het cyclen erg interessant en het ontladen:
ik rij met een Revo, een electro buggy en een mini-t, waarbij de laatste binnenkort lipo's ingaan. Voor de rest wil ik mijn zender goed kunnen laden en een ontvanger accu van mijn Revo. Oftewel een hoop verschillende accu's.
Ik heb laatste een nieuwe accupacketje van de mini-t weg kunnen gooien omdat het overladen was met 150mAh, blijkbaar zat het nog half vol enheb ik het een uur of wat te lang laten hangen....,et een goede lader was dat niet gebeurt
Op deze site kost hij incl bezorgen rond de 90 euro
https://ssl.kundenserver.de/www.w-w...nid=15453393176df30/shopdata/index.shopscript

heb je gelijk in ...denk ik, toch mijn duits een keer oppoetsen...maar anyhow. Ik heb gisteren met de simprop in mijn handen gestaan bij mijn lhs. voor 99 euro kon ik het kopen. Even de manual doorgenomen en kon zo snel niets vinden over de deltapeak.
De eigenaar heeft een van de laders nu mee naar huis om te checken wat het allemaal kan (hij is een fervent vlieger) dus dan hoor ik het volgende week van hem...

De bi power heeft geen instelbare deltapeak.
Dus dan de ultramat 12, of toch de 14.

Mischien dan toch maar geen ontlaad functie...
Prijs is iig wel aardig, via duitsland een dikke 60 euro.

De Bi-power is wel meer een universele lader doordat hij ook loodaccu's aankan en door de al eerder genoemde ontlaad funktie. Als je dat niet interesseerd kan je een goedkopere lader kiezen waar deze funkties niet op zitten. Maar staan we niet bij elke hobbyaankoop met dit soort vraagstukken? :wink:
De adviesprijs voor Nederland ligt rond de €108,00 maar de prijs in de winkels zal net onder de €100,00 liggen.

Marcel.

Back