Welke lader: ultramat 16 of voltcraft?

Beste iedereen,

Ik wil graag een nieuwe oplader aanschaffen. Het is voor mij belangrijk dat ik alles ermee kan doen wat ik wil. Hij moet LiPo's en ook NiCd/NiMH/lood accupacks op kunnen laden. De LiPo functie is het belangrijkst, omdat ik met helikopters vlieg. Ook voor de toekomst is het handig als het A123 cellen ondersteunt, mocht ik daarop willen overstappen (als ik dan toch een keer geld uitgeef voor een goede lader, doe het dan meteen helemaal goed ;) ).

Ik had gekeken naar de graupner ultramat 16, alleen is me nog niet helemaal duidelijk hoe het zit met de balancer aansluiting, is daar een verloopstukje voor nodig of kan je elke lipo er zo op aansluiten? Kan deze lader de lipo automatisch naar 2/3 lading opladen om de accu langere tijd te laten liggen? Heeft hij een temperatuurbeveiliging voor NiCd's en NiMH's?

Bij Conrad heb ik de multilader pro B8 gezien. Deze blijkt een temperatuurbeveiliging te hebben, en is ook in staat om een accu op 'storage' spanning te brengen. Deze is ook goedkoper dan de Graupner.

Ik ben geneigd de laatste te kopen, maar deze is goedkoper, waarom zou dat zijn? Daarnaast lijkt iedereen op het forum een graupner te hebben, zijn er voordelen van de graupner in vergelijking met de voltcraft?

Alvast bedankt voor het meedenken :)

Bimbo

Bij de meeste laders is sprake van een standaart aansluiting, waar dan weer met een verlengkabeltje een verloopstuk opgezet kan worden.
Bij de ultramat zitten er zelfs al een aantal bij, als ik me niet vergis.

Over de storage spanning, dit is niet als functie opgenomen, moet je ff in de gaten houden.

ik heb een ultramat 16 en een iCharger 208B. Ik vlieg ook heli en het grootste probleem met de Ultramat 16 vind ik het maximale vermogen. De iCharger kan maximaal 20A aan de uitgang leveren bij een maximaal vermogen van 350W. Vooral bij de nieuwe 5C lipo's is dat vermogen erg belangrijk....

Is erg compact, ik ben er zeer tevreden over. Ik lees wel dat een aantal mensen technische problemen hebben gehad maar ik zou geen andere lader meer willen.

Ow, bij de ultramat worden verloopprintjes voor de balancer meegeleverd.....

Laatst bewerkt:
Ik ben geneigd de laatste te kopen, maar deze is goedkoper, waarom zou dat zijn? Daarnaast lijkt iedereen op het forum een graupner te hebben, zijn er voordelen van de graupner in vergelijking met de voltcraft?

Alvast bedankt voor het meedenken :)

Bimbo

Ik heb de Voltcraft in de verkoop.
Maar dan als de ImaxxB8

<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
Aha, nuttige reacties. Een punt voor de voltcraft B8: hij heeft een groter vermogen dan de graupner (150 vs 80W). Kan in de toekomst heel nuttig zijn. Zit alleen nog met het adapter-probleem, kan ik er makkelijk een oude laptopvoeding op aansluiten? Ach what the hell, ik kan best zo'n draad doorknippen opzich :rolleyes:. Voorlopig heb ik aan die 60W laptopvoeding ook genoeg met mijn 800 mAh 3s lipos.

Die iCharger 208B klinkt ook wel vet, maar als ik die B8 neem voor 50E lijkt me dat een veel betere prijs/prestatie verhouding.

Nog opmerkingen of zal ik die imax maar gewoon nemen?

Als je maar 3S800 lipo,s hebt voldoet de PC voeding met 6A nog wel een tijdje op de IMAXX B8 .;)

Hang je er grote lipo,s aan mag het wel iets meer zijn.
Ik gebruik een Graupner 20A voeding die mij goed bevalt.

Mvg Johan

Dat zijn de belangrijkste lipo's, ik heb voor mijn oude coaxiale heli nog 2s 1000 mAh lipos. Als die er ook mee te laden (en balanceren) zijn, evenals een enkele cel, hebben wij een deal (H).

Mijn voeding doet 4A bij 15V, dus 60W. Moet kunnen lijkt me.

Groetjes, Stefan

Als je een foto stuurt van je connectors die je gebruikt en de balancer stekkers van je lipo kan ik je een passende kabel mee geven.

full

Ik heb er even een 2S1000 mee geladen.
full

full

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
De oplader stond mij wel aan, ik heb hem gisteravond opgehaald. Goeie service, Johan! En prachtig spul heb je daar ;)

Back