Welke lader voor NiMH2300Mah en ontvangeraccu NiHM3000Mah

• Topicstarter Topicstarter nezscar
  • Startdatum Startdatum
N

nezscar

Guest
Hallo,

na een uurtje te hebben rondgeken en nog geen bevredigend antwoord te hebben gevonden, toch zelf maar even de vraag stellen.

Ik ben opzoek naar een multilader/acculaadstation, waarmee ik tegelijkertijd mijn ontvangeraccu (3000 Mah) alswel mijn 8 AA-Penlites 2300 Mah mee kan snelladen (vanaf 500 Mah). Ik zoek een 220 Volt lader (12 volt is geen vereiste).
Alle acculaadstations welke ik tegen kom hebben slechts een enkele uitgang.
Weet iemand of er dusdanige laders zijn tegen een redelijke prijs?
Maximaal €125,-.

Multilader 6 van Graupner bijvoorbeeld
6426.jpg

Ja, is een aardige lader. Probleem zit hem echter weer hierin, dat deze slechts één uitgang heeft van 500 Mah. De rest is 150 Mah of minder.
Ik zoek een lader met het liefst 2 uitgangen van min. 500 Mah. Zodat de zender en ontvangeraccu gelijktijdig geladen zijn.

volgens mij is dit eenzelfde soort lader als die van robbe??
als de prijs ook hetzelfde is(dacht rond de€15-20)
koop er dan 2 dan kun je beide accu's gelijk laden, en ben je nog
niet gek duur uit

groeten johan
ps die van robbe heeft tegenwoordig een 600 Mah. uitgang!!

let er wel op dat sommige van deze eenvoudige/goedkope laders geen delta-piek afslag hebben

bijgevolg moet je de laadtijd goed in het ook houden en ben je niet erg zeker dat ze tot vol geladen zijn

groeten

Ja, dat is inderdaad ook een optie: twee laders kopen!
Zouden er geen laders zijn met 2 hoge uitgangen. Allemaal hebben ze er maar 1 (500 of 600 Mah). Indien ze er niet zijn, koop ik er inderdaad 2 (goed idee!). Advies voor een goede (en niet te dure) lader? Het liefst wel met delta peak!

Zender en Ontvanger accu hoeven niet snel geladen te worden.
Deze kun je met 10% van de capiciteit laden dus 3 Ah met 300 Ma.

Je kan bij de universeelladers ook uitgangen met mekaar verbinden.
160 ma + 140 Ma verbonden is 300 Ma.

Begrijp nog steeds niet dat je een delta peak nodig hebt om s'nachts je zender en ontvanger te laden.

Je zender accu zal je met een delta peak uit je zender moeten halen daar de delta peak niet via de zender werkt.

Je hoeft met 10% van de capaciteit ook niets in de gaten te houden al zou je de accu er een week aan laten hangen.

@Jan,
Je zender accu zal je met een delta peak uit je zender moeten halen daar de delta peak niet via de zender werkt.

Waarom werkt mijn delta peak dan wel via de zender ???
Accupack blijft dus gewoon tijdens het laden in de zender en slaat normaal af. En dat op 10% van de capaciteit.

Omdat jij waarschijnlijk geen diode hebt. De meeste zenders hebben een diode (ik denk tegen verkeerde polarisatie) die de lader verhinderd de spanning te meten. Daardoor is geen delta peak mogelijk.

Bij de meeste zenders kan je een bruggetje steken in de zender om de diode te overbruggen, dus accu laden in zender met delta-peak afschakeling geen probleem.

@Pendelaar dat komt omdat jij dan geen beveiliging in je zender hebt.

Als er wat misgaat kun je ook een nieuwe zender kopen.
Hier is al uitgebreid over geschreven op dit forum.

Om nog even wat recht te zetten ik heb hier een lader de Robbe 6 + 3 in de catalogus staat voor laden van Pb NiMh en Nc ga je op de site van Robbe kijken dan staat bij deze zelfde lader geen NiMh.

Hier heb ik een Topic op dit forum over aangemaakt met dat die lader een Fake was.

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=33833&highlight=robbe

Waarom doet Robbe dit omdat het de vraag van de klant is.
Die kopen liever een dure lader dan een universele lader voor zender en ontvanger.

Heb ook eens de vraag gesteld of de 35 Mhz zenders slechter waren dan de 40 Mhz omdat er zo veel 35 Mhz te koop zijn.
Hier werd tenminste eerlijk op gereageerd door forum leden, gaat gewoon om een nieuwe zender bling bling.

Er is mij persoonlijk even uitgelegd dat de Firma Robbe dit doet naar waar de klanten naar vragen.
Je kan met een universeellader van € 22.50 je zender en ontvangeraccu opladen of dit nu Nc of NiMh accu's zijn als je met 10 % van de capaciteit laadt.
Waarom moet je zender met een snellader geladen worden dat is je gewoon onzin als jij die sávonds aansluit en de volgende dag hem weer nodig hebt neem aan dat je ook eens slaapt.

Ik begrijp wel dat was vroeger ook zo als je Electro vaart/vliegt/rijdt dat je een snellader nodig hebt.
Maar die heb ik niet nodig om mijn zender en ontvanger accu op te laden.

Wat was de vraag in dit topic.

Om penlights te laden heb ik bij Vapex-tech een snellaadertje gekocht, kost weinig en je krijgt er ook nog eens wat celletjes bij :wink:

Voor je ontvangeraccu kun je dan een multiladertje nemen die ook niet duur is. ik denk dat jij voor 60 euro klaar bent.

Wat ik begrijp is dat snelladen toch niet al te best is dus. Ik dacht: Zender is 2300 Mah en mijn ontvangeraccu 3000 Mah.

Formule: maximale laadtijd = 1,4 x capaciteit : laadstroom en Maximale laadstroom = 0,4 x capaciteit.

2300 Mah = 920 Mah met maximaal 3,5 uur laden
3000 Mah = 1200 Mah met maximaal 3,5 uur laden.

Dit was de reden dat ik op zoek ben naar een lader met 2 hoge uitgangen, zodat, indien gewenst beiden, binnen 4 uur opgeladen kunnen worden.

@nezscar als jij dat nodig hebt om je zender en ontvanger accu snel te laden dan ga je toch snelladen.
Zijn genoeg laders te koop met een delta peak.

Ze zijn er met de mogelijkheid 220 en 12 volt.
Ze zijn er van 12 volt koop je een voeding bij gaar die ook op 220 volt.
Ze zijn er zoals de Robbe Home Charger alleen op 220 volt.

Keus genoeg succes er mee.

PS Hier een paar Topic's.

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=40038
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=40051

ik gebruik de robbe 1-8363 lader (zie hun website) - die heeft 2 uitgangen en zou je kunnen classeren als snellader op 220.

je moet dan wel zelf een houder maken voor de 8 penlites (ik heb dat voor 4)

lees wel de kleine lettertjes want de lader heeft toch enkele eigenaardige kanten. Ik heb die al 5-6 jaar, oorsprongkelijk gekocht voor het laden van mijn 4 cel vliegtuig ontvanger packs.

nu gebruik ik die ook voor mijn zender DIE VANUIT DE FABRIEK kan geladen worden met een snellader - sterker nog, Robbe raad deze lader er voor aan.

Ik heb gewoon graag dat de lader afslaat wanneer de zender batterijen vol zijn EN ik wil gewoon op de zondag morgen 9am besluiten dat mijn batterijen moeten geladen zijn tegen 2pm op de middag.

niet echt een snellader en wellicht zijn er tegenwoordig betere en/of goedkopere op de markt.

ik ben er tevreden over, trouwens... ik heb jaren mijn zender geladen met een simpele robbe standaard lader.

Patrick

Ok, nadeel is echter dat deze lader als hoogste tijdstand 2A heeft. Ik moet er een ontvangeraccu mee opladen van 3000 Mah. Hoe zit dat dan?

Je accu is toch nooit helemaal leeg ? binnen 2 uurtjes is hij heus wel klaar en kun je naar het veld :wink:

Back