welke lader?

• Topicstarter Topicstarter ~martin~
  • Startdatum Startdatum
M

~martin~

Guest
Sinds kort heb ik een micro rs4 die loopt op 6 gp cellen 1100 Mah. Ik heb zelf een robbe 5r lader. Alleen deze lader kan niet snelladen en is eigenlijk meer bedoelt voor zenderaccu's etc. Weet iemand een goede lader voor dit type accu's die kan snelladen en op 220volt aangesloten kan worden?

Met vriendelijke groet,
Martin

Een goede aanschaf is de Graupner Ultramat 10 (60 euro), dit is een computerlader voor NICad/NiMH en Lipo die zowel op 12V als op 220V kan worden aangesloten.

bedankt voor het snelle antwoord pjotrrr! Ik had dan nog een paar vragen. Met hoeveel ampere kun je deze cellen maximaal snelladen en kun je deze lader alleen op 100mah en 3 ampere zetten, of ook alles wat daartussen hoort?

~martin~ zei:
Met hoeveel ampere kun je deze cellen maximaal snelladen en kun je deze lader alleen op 100mah en 3 ampere zetten, of ook alles wat daartussen hoort?

Als je niet meer informatie hebt dan GP1100, dan is de maximale laadstroom 1100mA. Let wel, je moet dan wel een lader gebruiken die automatisch uitschakeld. (b.v. delta peak)

De Ultramat is instelbaar tussen de 100mA en 3A, dus je kunt ook 1,1A als laadstroom instellen. Prima ladertje voor dit soort toepassingen.

Het zal met niet verwonderen als je een dergelijke accu met 3A vol kunt pompen. Maar dan moet je wel weten waar je mee bezig bent.

NiMH cellen worden doorgaans wel met een hogere laadstroom geladen, de computerlader kan dit automatisch instellen.
Genoemde Ultramat 10 kan ook handmatig op een vaste laadstroom worden ingesteld in stappen van 100mA met een maximale laadstroom van 3 ampere.

omdat de graupner ultramat 10 niet aanwezig was heb ik de ultramat 12 maar gekocht en een pc voeding omgebouwd als voeding. hoop dat dit ladertje ook goed is:)

Voordeel van de U 12 is dat deze ook een ontlaadprogramma heeft.....

Het idee was leuk, uitwerking minder. Ik had echt verwacht dat ik met een omgebouwde pc voeding dat ding aan de praat kreeg. Maar wat blijkt nou, de lader doet het 1 minuut en dan zegt die dat de auto accu leeg is.... Ik multimeter erop aansluiten, wat blijkt nou die voeding levert 10,7 volt en het minimun waar de lader op is ingestelt is 11 volt........

Martin,

Er is een behoorlijk lang draadje over het ombouwen van PC voedingen. Je vindt het HIER.
Als je dat eens doorleest kan je volgens mij wel een (de?) oplossing voor je probleem vinden. Behalve dit draadje is er wel meer over het ombouwen van PC voedingen geschreven. Met de zoekfunctie moet je die kunnen vinden.

Dag beste modelbouw vrienden,Dit is de eerste keer dat ik deel neem aan een forum, dus als ik wat verkeert doe laat het weten ik leer graag wat bij.
Ik zal me even voorstellen,ik ben 42 en hou me liefst met de Spit Fire bezich.
Op dit moment vlieg ik met ééntje van Daynaflite met air contr.retrac., 52 surp.
Mijn volgen model is van Jamara wsp180 cm en 15 ccm 4-T surp. Met aircontr.retra.
Nu ik toch aan het woord ben wilde ik de volgende vraag stellen:
Ik heb de batterij lader van Robbe ; Power paek Infinity 2.
Wie kan me zeggen ofdat je met deze lader ook NiMH batterijen kan laden .
Is er een instelling wat laden wat je best niet overschrijd?
Of blijft alles het zelfde zoals de NiCd batterijen?
Groetjes Rudi :P

Hi Rudi,

Welkom op "ons" forum!
De Powerpeak Infinity 2 is een moderne lader en daar zal neem ik aan een NiMH laadprogramma in zitten. Ik ken deze lader echter niet zo goed en stel dan ook voor dat je in dit subforum een nieuw nderwerp aanmaakt met als titel:
Ni-MH laden met Infinity 2?
Op die manier krijg je heel wat meer reakties,

Peter

ok dank u zal het proberen , maar pas na mijn nacht rust.
Dank u en tot later.Hoi Hoi

De infinity 2 kan prima nimh cellen laden, je moet dan de deltapeak afslag op sensitive zetten. Verder kun je de lader best op automatisch laten staan en dan komt het goed. Als je meer vragen hebt over de lader kun je even een nieuw draadje maken.

hallo
ik zoek zelf ook een lader en dacht ook aan deULTRAMAT 10 CHARGER
ik heb wat STICK PACK GP3700 en INTELLECT RC3600HV STICK
kunnen die er goed opladen?
en hoe lang zou het doen voordat ze vol zijn?

Ik zit even te kijken naar de specs van de Graupner Ultramat 10, echter een paar vraagjes:
Delta-Peak Cut-Off detector for NiCd and NiMH cells, variable sensitivity: ensures full charge to 100% capacity.
Betekend dit dat hij niet automatisch stopt bij lipo cellen?

En aangezien ik niet veel kennis heb van batterijen: Ik heb zelf de standaard accu van de DF4 (Fullymax FBC5J20, Ni-MH 44AAA, 650mAh P 8.4V) waar ik 7AAA batterijen in zie zitten. Dus deze batterij beschikt over 7 cellen right? En op welke stroom (mA) is deze dan maximaal te laden?

EDIT: Kijkend naar de NiMH FAQ kan je een NiMH op 1C en hoger laden, echter word 1C aangeraden. Dus dit zou dan inhouden dat ik hem kan laden op 650mA. Kan iemand dat bevestigen? :)

En waar is deze lader op het moment het voordeligst?
rcheliparts.nl: Ultramat 12 - €81,- (incl. verzending met vooruitbetaling)

Back