welke lak?

Hallo allemaal

Ik heb het plan een oude kist op te knappen de kist zelf is gebouwd alsof t van beton is .
Alleen de buitenkant (verf) is langzaamaan opgevreten door alle nitro.

Er komt weer een nitro motor op.....
Dus bij deze de vraag welke akties te ondernemen om de kist optisch weer spik en span te krijgen, en nitro bestendig?

Zat zelf te denken aan oude laag eraf schuren nieuwe grondlaag erop en de 2K eindlagen erop...
Sommige plekjes van het hout zijn doordrenkt met nitro .... wat kan ik daar aan doen.

Graag jullie ideen

Groetjes pascal
 
Zat zelf te denken aan oude laag eraf schuren nieuwe grondlaag erop en de 2K eindlagen erop...
Sommige plekjes van het hout zijn doordrenkt met nitro .... wat kan ik daar aan doen.

Hallo Pascal,
Ik neem aan dat de kist geheel van balsahout is en niet ,al dan niet gedeeltelijk,bespannen met papier of stof?
Je kan proberen om de brandstofresten eruit te zuigen met papier.
Er is hier op het forum minstens 1 draadje over.
Hout wat met brandstof is doordrenkt neemt haast geen verf of lijm meer op.
Is het eventueel mogelijk om de doordrenkte gedeelten te vervangen door nieuw balsa?
Zelf spuit ik de kisten met gewone verf in de gewenste kleur.
Als toplaag komt er dan een 2K blanke lak over.
Heb je misschien een foto van de kist?
(foto's doen het altijd goed hier op het forum)!
Grt
Hans
 
Brandstofresten krijg je nooit helemaal uit het hout dus vervangen is altijd het beste. Wil je het om eigen redenen niet vervangen dan zijn er nog wel enkele mogelijkheden, hou er wel rekening mee dat de brandstofresten niet alleen de hechting maar ook de sterkte van het hout en lijmverbindingen aan kan tasten. Het reinigen kun je proberen door het goed nat af te nemen met thinner ook schijnt ovenreiniger hier behoorlijke resultaten te geven.
 
Hoi,

In mijn balsa zat ook veel nitro.
Deze heb ik er uit gekregen met een strijkbout en keukenrol.(jazeker!)
De folie was los en erg veel nitro in, leg een stuk keukenrol op de balsa en houd de strijkbout er op (niet te lang) je ziet dan dat de nitro er in is getrokken.
Herhaal dit meerdere malen tot er niets meer in de keukenrol zit.
Daarna heb ik het oppervlakkig nog ontvet met ontvetter.

Mijn folie zit er nog steeds op.

Wat betreft de verf, er is een verf in omloop wat tegen benzine en dergelijk stopt.
even Googelen.
Motip heeft het ook.

Gr Ed
 
Oke vandaag de boel ruw gemaakt.
maarre wat is beter schuren tot het blanke hout ?
Of zoals ik heb gedaan de ondergrond opruwen met een grove korrel?

Greets pascal
 
Normaliter zou het opruwen genoeg moeten zijn.
Alleen loop je dan soms het risico dat de nieuwe lak kan gaan reageren met de oude lak.
En de nieuwe lak moet uiteraard goed dekkend zijn om zo kleurverschillen te voorkomen.
Bij geheel blank schuren heb je geen kans op kleurverschillen (kleurschakeringen) en geen kans op een eventuele reactie met de oude lak.
Met een beetje goede lak moet het zonder problemen gaan.

grt
Hans
 
Bij het ontvetten van oud balsa zijn alle middelen heilig... toch?
Inderdaad er zijn draadjes over...

Met de strijkbout en absorberend papier... Met sterk (garage)papier of Gamma poetsdoek + bout kan je ook prachtig folieresten wegnemen. Bij +150 graad komt ook oude verf mooi los.
Is het echt vetter dan vet? Ja... dan helpt alleen nieuw balsa...

Als ontvetters K2R en remmenreiniger (Brezan is niet zo duur daarmee) in combinatie met kalkpoeier (geen talk, want daar zit weer vet bij). Het vet trekt dan in de kalk. Zou ook met een pak bloem kunnen, absorbeert ook.
Aceton als oplosmiddel kan ook, maar kan lijm aantasten, verfjes.

Altijd ventileren of buiten werken met schadelijke dampjes.

Nitro? Men bedoeld methanol + olie. Nitromethaan (5%) vreet al lakken aan, net zo als methanol (methylacohol) ook bepaalde lakken aan kan tasten.
Vele gloeiplugmotoren draaien ook zonder de toevoeging van 'nitro'. Het vet kan synthetische olie zijn of castor...

PU, 2K of spanlak kan je weer gaan gebruiken. Spanlak laat zich slecht mengen met moderne lakken. PU lak bijt spanlak, omgekeerd niet.
Epoxy tast geen spanlak aan.

Euhhh... plaatje van de kist?
 
Hoe reageerd spanlak met oude lak?

Zoals verteld heb ik de oude lak opgeruwd met een grove korrel.
de plekken waar de branstof zat is nagenoeg kaal hout geworden.
deze plekken wil gaan spanlakken maar is t slim om dan alleen de kale plekken te doen of zal ik de hele kist doen?

Greets pascal
 
kleurverschil is altijd een probleem als je grote kleurverschillen in je onderlagen hebt...
eerst de basis ongeveer dezelfde kleur geven, dan pas met kleuren gaan werken
 
Oke vandaag de boel ruw gemaakt.
maarre wat is beter schuren tot het blanke hout ?
Of zoals ik heb gedaan de ondergrond opruwen met een grove korrel?

Greets pascal

Je hoeft niet tot het blanke hout te schuren, opschuren is voldoende, dit doe je voor de hechting, goed afstoffen en ontvetten.

Gr Ed
 
status update

Zo even update,

Romp is opgeruwd, de methanol aangetaste verf is op de aangetaste plekken volledig weg.
dit resulteerd in blank hout ,is droog gesteken zodat de methanol nagenoeg verdwenen is dit ga ik bewerken met spanlak.
daarna wil ik de primer laag over de kist aanbrengen.
dan de kleuren.
en dit afwerken met een blanke 2K laag van de waalwijkse hobby bouwmarkt

heb ik dit zo een beetje goed gepland of vergeet ik iets?

Graag jullie op of aanmerkingen....(wellicht kan ik er iets mee).

Vriendelijke groet pascal
 
Het is zo dat spanlak (een nitro-cellulose lak) nogal makkelijk oplost in weet ik het wat allemaal.
Maar het gaat niet vreemd rimpelen zoals alkydlak wanneer je die met een nitroverdunning aanraakt.

Een groot voordeel van spanlak is dat het een verbinding vormt met de in het hout aanwezige (wonder)olie. Je gebruikt immers ook een paar druppels wonderolie in de laatste lagen spanlak, als deze niet te sterk meer mogen krimpen en om ze taai te houden.

Verder hecht bijna alles (ok, geen waterverf) wel goed op spanlak.

En nogmaals: let op het gewicht!
Je afwerking moet echt niet meer dan 8% van het modelgewicht uitmaken.
Primer is eigenlijk een no go als je serieus op het gewicht let.
 
.
Ha die Pascal, ik heb je een PB`tje gestuurd.

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt:
Komop mensen,

Niemand die zijn kisten nog in de lak zet tegenwoordig?
Tips welkom.
nog steeds opzoek naar PU lak ,die is er niet meer volgens de betere verf speciaal zaak.
mag niet meer gebruikt worden.
Maar een alternatief kunnen ze niet geven dus........
 
Ik heb goede ervaring met DD lak.
is een 2K PU lak die veel gebruikt wordt in de scheepsbouw.
Is te koop bij diverse winkels, waaronder Polyservice die alle RAL kleuren kan leveren.

Ik heb het voor diverse toepassingen gebruikt:

1) Voor het spuiten van (full-scale) race wagen bodies van polyester.
- geen grondverf nodig = gewichtsbesparing
- goed verspuitbaar, en vloeit goed uit bij kamertemperatuur (polyester in een moffelkabine gaat sterk vervormen bij warmte).
- Bij meerdere lagen is tussendoor schuren niet nodig mits binnen 24 uur.

2) Als aflak op mijn balkon na ernstige betonrot, beton gerepareerd met epoxy en toen gelakt met DD lak.
- goed verwerkbaar met de roller bij 15 graden celcius
- zeer slijtvast.

3) op diverse vliegtuigmodellen, de drijvers van mijn Lazy-Ace, de wielkappen van mijn Hog-Bipe etc.
- zonder primer op diverse kunststoffen, zeer goede hechting.
- 100% brandstofbestendig.

DD lak is vrijwel geurloos, dus alleen met spuiten is een goed spuitmasker noodzakelijk.

Groeten Willem
 
PU-lak

Pascal,

Laat je niets op je mouw spelden, Polyurethaanlak is niet verboden en volop verkrijgbaar
Alleen als zo´n `betere verfspeciaalzaak` niet weet waar je t over hebt......dan noemen ze maar iets.
Die zijn goed in behangetjes, en doe/het/zelf verf maar niet in dit spul.

Kijk eens op Car Repair Online Products online WebShop voor Non-Paint, Autolak & Paint producten @ CROP: de Non-Paint, Autolakken & Paint specialist! CROPonline
Daar kun jij alles vinden wat je nodig hebt om je toestel in een perfecte finish te krijgen

succes,
Frank
 
Heej Frank, da's een mooi linkje :-)
Daar ga ik eens mooi rond snuffelen..

PU... zou gewoon verboden moeten worden... :mrgreen:

DD lak? Effe googelen.

Heb op de Sultan V vleugel PU 2K lak van De IJssel, lakroller gerold.
Jachtlak. Niet te harden van de stank, verweekt de hersentjes dus, zomers klusje voor buiten.
Wel mooi lakje, goed te verwerken, doch tevens stevig aan de prijs...

Eerst geglast 25grs glasweefsel, met G4 en toen de witte laag er over, goede dekking.
Ziet er uit als slecht gespoten.. maar voor een vleugel?... eigenlijk meer dan netjes...
Vliegen blijft risico vol...

Gr Bas
 
Back
Top