Welke Lipo voor de T-rex ????

Even een vraagje voor de T-rex vliegers :

Welke lipo heb je erin zitten ? en plaats even je bevindingen aub.

BVD Henk

3S MFIS 2100 mAh

Oudere model van deze (zonder balancer):
mfis2100.gif

Doet het tot nu toe prima, heeft er denk ik zo'n 20 laadbeurten op zitten.
Maar heb wel eens wat slechte verhalen over deze lipo gehoord.

Mijn vliegtijd is gemiddeld 12 minuten, met een Align 25A en 3200 KV motor.

Heb verder geen ervaring met andere packs dus kan moeilijk een oordeel geven.

De rest vliegt met lucht?

Ik ben ook zeer benieuwd naar welke lipo het best bevonden wordt.
Moet er zelf namelijk ook nog 1 bij hebben.

dankje

Hoi,

Ik vindt het ook een beetje vreemd , dat er geen reakties op komen.
Volgens de verichten vliegen er toch ....tig t-rexen.

Waar het mij vooral omgaat is hoeveel C je nou werkelijk nodig hebt.
Motor : 450 TH

Henk.

www.b-p-p.com

Thunder power 2100 11,1v 15C (24C burst)

Als je boven de $150 besteld dan is de verzendkosten gratis!! En BTW en invoerrechten willen ze je eventueel wel helpen om die te vermijden :wink:

Cheers,

Rich 8)

hey

ik heb nu twee Tarabatt lipo's in is er daar van kapot toen ik hem binnen kreeg al. En de andere die det het prima ben erg tevreden :lol:

Maar bij mfis hebben ze die niet meer erg jammer.

peter

Ik heb op advies van mede-forum-leden eens een tarabat accu aangeschaft voor de zoom die ik toen had.
Ten eerste pastte die accu niet eens,en ten 2e was die tarabat nog eens loeizwaar ook :|

Over Thunderpower en Flightpower hoor/lees ik enkel goeie dingen.
En die nieuwe generatie van MFIS schijnt ook goed te werken,die heb ik nu ook voor m'n t-rex ,maar nog niet geprobeerd.
Die lijkt trouwens verdacht veel op de flightpower cellen...

Thunder power rules !!!! Zakt nauwelijks in en slecht 144 gram... toch 31.5A continu ;) Ook maar 60 euro dus erg betaalbaar...

2x Thunderpower 4S1P, 2100, 15C

1x FlightPower EVO 4S1P, 1800, 20C

1x Hyperion (blauw) 4S1P, 1800, 20C

Totaalgewicht met connectors is 180gram (de 1800 zijn 4 gram lichter)

Erg tevreden over bovenstaande.

Even een berichtje van een "biased source" :)

De nieuwste generatie MFIS 3 cells zijn prima en de kracht is meer dan een thunderpower. Ze hebben meer de "punch" als de nieuwste flightpower cells (evo 20c). Dit heb je nodig voor de 450TH of 450F. Hij is heel "power hungry" en gebruikt veel amps. De enige ding is de kosten voor de MFIS packs zijn minder omdat ze zijn special gemaakt voor ons in China. je hebt geen kosten van de "middle men". Ze zijn direct van het fabriek naar ons.

Maar je vraag was ook hoeveel "C" je hebt nodig voor de 450TH en ik moet zeggen dat je moet niet minder dan 15C 1800 of meer MAH packs gebruiken als je wil je Lipos gebruiken voor een langere tijd. Mindere "C" rating zullen ook werken maar niet met hetzelfde kracht en zeker niet voor heel lang.

Ik vlieg zelf met thunder power, mfis, en flightpower (omdat ik moet alles proberen) en ik vind dat de MFIS en Flightpower de meeste kracht heeft en de thunderpower minder kracht maar de langste tijd. Nu vlieg ik eerst met de MFIS packs en wanneer deze leeg zijn dan met de anderen. Maar ik vlieg een beetje aggressief en vind veel kracht leuk :)

Even een beetje meer uitleggen maar in engels omdat het makkelijker is om me dit uit te leggen in engels.

If you have heard any bad stories from the Version 1 MFIS packs this is why.

Both versions of the MFIS packs have very low internal resistance which means that they deliver ALOT of current when its needed (higher C ratings) and they also hold their voltage VERY well ALL THE WAY to the END of the pack's capacity. This is where the problem starts. The voltage dips VERY quickly at the end of the packs charge on all cells and sometimes this results in the cells being out of balance with eachother. This is not in and of itself a problem. None of these issues are. The problem comes on the next charge and discharge cycles after this one if you dont balance the pack. The version one packs had no balancing connectors so the only way to deal with this issue is as follows:

DONT DISCHARGE THE BATTERY TO THE END OF ITS CAPACITY! :) The voltage imbalance occurs ONLY when you over discharge it. The safest way to be sure you arent creating imbalanced cell conditions is to fly only 80-90 percent of the pack and then recharge it. This translates to timing your flights and keeping them under 8 minutes on the Version 1 packs. DONT FLY THEM UNTIL YOUR ESC BEGINS low voltage cutoff. Do this only once and time how long it takes and then from then fly about 1 minute less than that and you should be fine. Alternatively you can also install your own balance taps / leads and balance after each flight.

For the Version 2 packs the same rules apply. The only difference is that now we have installed balancing leads which allows you to check and balance the pack and this will easily allow you to keep the pack in balance and extend the number of cycles you will get from it.

All packs are pre-balanced at the factory to .01 volts so following these simple guidelines will greatly increase the life of the pack and the number of cycles you will get from it. The cells are matched and pre-balanced you just need to make sure they stay that way :) The secret to the extra power behind these packs is simply that they are engineered to maintain their voltage EXTREMELY well under heavy load so your motor RPM does not drop during power hungry maneuvers. However this design introduces the problems explained above and by simply following the guidelines for these packs you will be happy with their performance.

Also a good general guideling for lipos is this. After you use a lipo its resting voltage should always be the same as its nominal voltage or you have over-discharged it and if you continously do this it will shorten the number of cycles you will get from the pack. In other words, after a flight, your 3 cell lipo pack should be at 11.1 volts resting voltage (5-10 minutes after the flight is the resting voltage). If its lower, Shorten your flight next time by 30 seconds or so and measure again after that flight.

Hope this HUGE POST is helpful to some of you :)

Vandaag is mijn nieuwe Mfis lipo op de deurmat gevallen (spreekwoordelijk)
Hij is wat platter als de oude versie (rood) en is duidelijk wat lichter.
Daarnaast heeft de nieuwe versie een balancer kabel.

Hier wat foto's om te vergelijken:
DSC00233.sized.jpg

DSC00235.sized.jpg

DSC00236.sized.jpg

Vnaaf en morgen de eerste test vluchten.
Maar natuurlijk eerst een break-in.

Hoi hoi,

De MAX-Amp akku (van eheli.nl) bevalt me erg goed. 2200 milli's, 3S. Zelf ben ik niet iemand die het uiterste van een akku vergt, integendeel. Wat ik belangrijk vindt is dat je maximaal plezier en levensduur hebt voor zo weinig mogelijk geld. Dat lukt vooral door de juiste behandeling van een akku. Deze akku lijkt dat aardig te doen.

Toch vlieg ik nog het liefst met (jaja.. :roll: ) 6 stuks NiCd 1600 flight cellen van Sanyo. Niet zeer lange vluchttijden, echter wel gewoon lekker rondtuffen, en dan snel weer volpompen. Ik gebruik er twee, en met in en uitpluggen van de akku, en snel weer opladen, kan er redelijk achter elkaar door worden gevlogen. En nog eens lekker stabiel.

Groetjes van Aldert

Ik heb ook het oude en het nieuwe type lipo-pakket van MFIS.
De "V2" heeft beduidend meer vermogen en houd de heli ook langer in de lucht.

ALleen de eerste accu-lading viel tegen ,maar nu de 2e accu lading hield ie het een stuk langer uit.
Ik wist eerst ook niet dat zo'n pakket nog niet gelijk z'n volle vermogen/capaciteit levert :wink:

Groeten,
Marcel

Hoi,

Ik heb op aanraden van velen ook de nieuwe Lipo's van MFIS besteld .
Enkele vluchten tot nu toe meegemaakt , en zeker meer power als mijn andere Lipo's.

Dus voor de twijfelaars onder ons ....

Henk

Ik ga nu toch met een beter gevoel naar deze accu kijken.
Had deze besteld vlak voordat de oude er mee op hield, dus begon me twijvels te krijgen of ik er wel goed aan gedaan had.

Maargoed, kijken wat hij zal doen.
Trouwens, accu spanning van de V2 was bij mij 11,3 V uit de fabriek.
Ik ga hem eerst vol gooien tot 12,6 V en dan de break-in even doen volgens de site van mfis.

Daarnaast ga ik het aantal laadbeurten turfen en kijken of ik nu wel over de 50 kom.

Ik heb het oude pakket van Mfis. Na 1,5 maand niet gebruikt te hebben ging ik er weer volgeladen mee vliegen. Viel na 1 minuut uit de lucht door hoogst waarschijnlijk een onderspanning. (toeren nam binnnen 8 seconde af tot 0) verder geen andere bedenkbare reden, alles was in orde voor de rest aan de heli. Eindspanning aan de lader 12,4V dus vol zat. voor de rest altijd goed gebruikt (ruim voor totale ontlading gestopt met vliegen)
Ik zeg overigens niet dat het zeker is dat het aan de accu lag, maar op het moment kan ik niets anders bedenken. De accu moet ik maar eens laten testen.... Herman? :mrgreen: jij had zo'n computer ontlader toch? Misschien even meenemen zondag?

Yup. schade valt mee overigens. servo tandwieltjes, Butsje uit rotorblad, staartbuis krom en horizontale vin-klem kapot. Waren al mijn crashes maar zo. Komt omdat ik hem redelijk vlak had kunnen landen en alle snelheid uit de bladen was.

Heb jij mazzel ! :wink: Had ik trouwens ook vorige week, mijn x400 ging spontaan tollen in de rondvlucht en kwam stil te hangen zodat ik hem kon laten zakken, oorzaak gyro denk ik.

:ontopic: de beste testbank is toch je heli lijkt mij ! of zijn er laders die met 15 ampere kunnen ontladen ?

Weerstandje met 1,4 Ohm zou ook kunnen werken :wink:

Of een potmeter met 1 tot 5 Ohm + meet apparatuur om één en ander te regelen. Laatst via eBay een multimeter gekocht die op de computer aangesloten kan worden 8O

Back