welke lipo

Dat moet voldoende zijn.
We nemen deze eenvoudige calculator.
Estimate Propeller Static Thrust
We kiezen de 8X6E prop en clicken die aan.
Het toerental bij vol gas is bij 3S 11.1V X 1400kv X0.8=12432 rpm dus dat vullen we ook in.
Bij Supply Voltage & Current vullen we in 11.1V en de stroom.
De stroom moet je schatten op pak hem beet 80% van wat de regelaar continu mag hebben.
Verhoog of verlaag de stroom een paar keer zodat je bij Static Efficiency in de buurt van 75% komt.
Als dat gelukt is dan zit je op een realistische waarde en in dit geval kwam ik uit op 36A bij een Static Efficiency van 76.9%
Nu beschik je over alle gegevens die je nodig hebt.

Estimated Static Thrust 1298 gram.
Supplied Power 400W
Static Pitch Speed 114 km/u
Appx. Level Flight Speed 137 km/u.
Dat zijn naar mijn mening waarden waar je setup goed mee kan werken.
Ze zullen niet exact kloppen maar ze zijn geschikt om een bestelling te doen een meting mee te doen en dan verder conclusies te trekken.
Een 20C lipo van 2200mAh kan kortstondig 44 A leveren dus 36A mag geen probleem geven zeker niet als je niet constant vol gas vliegt.
Als het voor het zwaartepunt beter uitkomt kan je natuurlijk een zwaardere lipo kiezen.;)

Laatst bewerkt:
Estimated Static Thrust 1298 gram.
Supplied Power 400W
Static Pitch Speed 114 km/u
Appx. Level Flight Speed 137 km/u.
Dat zijn naar mijn mening waarden waar je setup goed mee kan werken.
Ze zullen niet exact kloppen maar ze zijn geschikt om een bestelling te doen een meting mee te doen en dan verder conclusies te trekken.
Een 20C lipo van 2200mAh kan kortstondig 44 A leveren dus 36A mag geen probleem geven zeker niet als je niet constant vol gas vliegt.
Als het voor het zwaartepunt beter uitkomt kan je natuurlijk een zwaardere lipo kiezen.;)

Maarrrr dan zou een lipo met een 20C rating maar met een hoger mah toch voldoende zijn... Bijvoorbeeld 4000mah bij 25C is 100amp Max. Meneer dan genoeg. En dan zou zelfs 5000mah bij 20C nog kunnen... Of sla ik nu door.

Wat ik wil is zoveel mogelijk mah meenemen binnen de gewichtslimiet van 300/340 gram.

Alvast bedankt weer !

Vriendelijke groet,

Rogier

Dat zou kunnen maar overdrijf het niet.
Ga wel voor goede lipos die wel met 2C minstens te laden zijn en de prijs is ook niet geheel onbelangrijk en misschien een bepaald merk dat makkelijk te leveren is.
Iedereen heeft zo zijn voorkeur.
En misschien wil je die lipos ook nog wel eens in een andere kist gebruiken.;)

Dat zou kunnen maar overdrijf het niet.
Ga wel voor goede lipos die wel met 2C minstens te laden zijn en de prijs is ook niet geheel onbelangrijk en misschien een bepaald merk dat makkelijk te leveren is.
Iedereen heeft zo zijn voorkeur.
En misschien wil je die lipos ook nog wel eens in een andere kist gebruiken.;)

Volgens de specificaties is hij 5C te laden, en heeft hij een burst C van 35.

Verder vind ik 4000 mah bij 3S en 25C/35c burst bij een gewicht van 300 gram erg netjes.

Een collega van mij vliegt zijn quad met het zelfde type lipo en ik heb hem nog nooit horen zeuren er over.

Maar hoe is de ervaring dan met zippy compact lipo's van hobbyking!?

Vriendelijke groet,

Rogier

De reviews staan er onder en zijn slecht bij de eerste steekproeven die ik nam.
Je moet zelf onderzoek doen.
Ik ben erg tevreden over nanotechs maar ik gebruik alleen 1000mAh of kleiner en die grote hoor ik wel klachten over dus ik ben voorzichtig met adviezen over lipos die ik nooit gebruik.;)

De reviews staan er onder en zijn slecht bij de eerste steekproeven die ik nam.
Je moet zelf onderzoek doen.
Ik ben erg tevreden over nanotechs maar ik gebruik alleen 1000mAh of kleiner en die grote hoor ik wel klachten over dus ik ben voorzichtig met adviezen over lipos die ik nooit gebruik.;)

Inderdaad, de eerste reviews zijn niet best maar ik vind het het proberen waard aangezien ik geen andere lipo vinden kan met de zelfde specificaties rn het zelfde gewicht. En ook over de nanotech lipo's blijkt dat de gewone turnigy lipo met de zelfde specificaties zeker 2x zoveel vliegtijd hebben..

We gaan het zien... Ben meer benieuwd naar wat de lipo doet tijdens de vlucht... Volgas en hoe de lipo zich gevraagd wanneer de meeste ampères er uit raken... Die van mijn collega stop ineens accuut met power leveren.. Gelukkig ontladen de cellen zich wel keurig synchroon!

Vriendelijke groet,

Rogier

Nano techs houden heel goed hun spanning onder belasting maar als ze leeg raken is het ook heel snel afgelopen.
Vlieg je door tot de regelaar ingrijpt dan ben je met nano techs slecht af omdat het ook voor een regelaar moeilijk is de grens te bepalen.
Zo lang je dus netjes op tijd stopt dan zijn ze moeilijk te overtreffen zeker voor die prijs.
Dat de ene lipo 2X zo veel vliegtijd als een andere van de zelfde capaciteit geeft is beslist niet waar.
Als er zulke grote verschillen zijn dan is hij overleden als je maar de halve vliegtijd over hebt.;)

Back