welke lipolader ? (verhaaltje bomen en bos)

ben dus op zoek naar een lipolader die minimaal 3 accu's tegelijkertijd kan laden en balanceren.
De accu's die geladen moeten worden zijn 5000 mah.
weet echt niet door de overvloed aan laders welke ik moet kopen...
Iemand ervaringen en tips ?

Hoe snel wil je die drie accu's, tegelijkertijd ladend, vol hebben?
Hoeveel cellen in serie per pakket? M.a.w. wat is spanning van het hele pakket?
LiPo, Pb, NiMH/NiCd?

Forumtipje:
Als je leeftijdsweergave activeert in jouw profiel, is die ook altijd zichtbaar naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, wiskunde, natuurkunde, zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt.

Kies voor een lader + voeding of een met ingebouwde voeding die minstens 10A aan kan.
En let op 10A bij 3 cellen dus 150W of meer anders velt de max laadstroom terug.
Heb je er een gevonden meld dat dan even hier voor je hem besteld dan moet het goed komen.
En gebruik de zoekfunktie van dit forum want daar is hij voor.
Drie accus tegelijk dat wordt 15000 mAh of 3X het aantal cellen per accu.
Hoe veel cellen per accu is nog niet duidelijk.

Robbe kent een Trio lader en van de bekende B6 is er ook een quadro versie (4-in-1) die onder vele bekende merken wordt verkocht zoals HiTec, Turnigy, Voltcraft etc.

De lader zou moeten dienen voor een 4 cellen lipopakket.
Ik had ze op 1c toch graag op een uurtje geladen.
@ Ron, bedankt voor de leeftijdstip !

De lader zou moeten dienen voor een 4 cellen lipopakket. Ik had ze op 1c toch graag op een uurtje geladen. ...
Spanning van een pack is daarmee 4×4,2=17volt.
Benodigd laadvermogen (vermogen=spanning×stroom) bij laden met 5A (1C) bedraagt 17V×5A=85W.
Voor laden van drie packs 250watt lader nodig, zeg 300watt vanwege verliezen in de lader. Met 1C duurt het langer dan een uur vanwege laad-verliezen (plasje elektronen onder je accu). Wil je dat ook verdisconteren dan kom je op 350-400watt uit.

Bij veel laders loopt de opgegeven maximale laadstroom verder terug naarmate je meer cellen (in serie) gaat laden. Dat zetten ze er niet bij. Vermogen wordt dan de beperkende factor. E.e.a. is duidelijk zichtbaar met deze handige tools bij keuze van nieuwe lader en geschikte voeding:
Zie
The Script Asylum
-> RC calculations
full

-> electrical
-> Lithium battery chargers
en
-> Charger calculator

(zeer handige, leerzame en nuttige site voor e-volk, loop maar eens door de diverse menu-itmes, toevoegen aan favorieten?)

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat noem je een gewone auto accu.
Van een kleine auto is de accu ongeveer 40Ah.
Je lipos zijn 20Ah
Dan kan je de lipos er 1 keer mee laden als hij in goede conditie is.
Anders moet je hem aan duwen na het laden van je lipos en een paar uur rond rijden om hem weer vol te laden.

Ik zag deze voeding.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/...w_220_240v_Power_Supply_13_8v_18v_30amp_.html
Met deze voeding kan je in ieder geval het uiterste uit je lader halen.
Omdat de lipo spanning hoger is dan de input spanning van de lader kan de input stroom van de lader wat hoger uitvallen.

Het kan nog wel goedkoper.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__9205__25A_14v_DC_Power_Supply_for_Chargers_350W_.html
;)

Laatst bewerkt:
Klopt Ron, heb mijn eisen wat bijgesteld :)
Aangezien ik er dan 4 tegelijk kan laden, ben ik nog altijd een pak sneller klaar dan nu, nu kan ik er maar 1 laden.
En de accu's gaan een pak langer mee als je aan 0.5c laad.

Back