Welke Logo heli

Ik ben van plan om te gaan heli vliegen, en dus maar een heli gaat aanschaffen.
Nu gaat mijn voorkeur uit naar een Logo van Mikado, die ik kan vliegen met 5S of 6S.
Nu vraag ik mij af wat een goede beginners heli is, een Logo 10, Logo 400 of een Logo 500?
Dus een die eenvoudig is te leren vliegen, en waar op korte termijn voldoende onderdelen voor te krijgen zijn.
Nu heb ik het idee dat er voor een Logo 400 de meeste onderdelen te krijgen zijn (in NL), het is ook gelijk de kleinste van het stel.
Alle info is welkom.

Groeten.

Laatst bewerkt:
Daar heb je gelijk in, de logo 400 en 10 zijn bijna hetzelfde. Qua accu kan je dan beter een 400 kopen, die heeft dan naar verhouding wat meer vermogen ter beschikking. Dat is weer beter voor je accu's met normaal gebruik. De 10 zou wel iets stabieler worden.

Logo400 is ook een nieuw model, ontwikkeld op basis van de 500/600, terwijl de 10 toch al wat langer meegaat.

Langs de andere kant lees ik op Helifreak dat de 400 niet fantastisch vliegt met flybar, maar dit kan ik uit eigen ervaring niet bevestigen noch ontkennen...

Dat de Logo500 met V-Stabi perfect vliegt kan ik daarentegen wel bevestigen.

De logo 400 is gebaseerd op de Logo10, maar dan met wat kleinere bladen, kortere staartbuis en aanpassingen in diverse kleindelen.
Zo heeft de Logo 400 bijv. geen "driven" tail bij autorotaties.
De 500 en 600 zijn op zich staande ontwerpen van de afgelopen 5 jaar.
Het enige wat overeenkomt tussen de 400 en de 500 is het design van de canopy ;).
Het zijn wel allemaal top RC heli's trouwens, vliegen mooi en zijn onderhoudsvriendelijk.

Ik zou eerder voor de 500 gaan. Vliegt een stuk beter volgens gebruikerservaringen en een groter model vliegt ook beter. Eventueel kun je hem in de toekomst nog stretchen naar een 600. Zoek maar eens naar de gebruiker 'Aaalie'. Hij zal zich vast nog wel melden maar dat is iemand met heel veel Logo ervaringen. Er staat ook ergens een draadje van hem over de logo 400, misschien leuk om even door te lezen.

Ik vlieg al 2.5 jaar met een mikado logo 10 3D xl en dat bevalt me erg goed, zo goed dat ik hem onlangs heb aangepast voor 6s lipo, maar dat terzijde.

Zoals al vermeld is de logo 400 feitelijk een logo 10; het chassis is identiek. Wel zit er een nieuwe verlengde kunststof accu voorbouw bij, voorheen was dat los opgebouwd van carbon en zag er niet zo mooi uit (ook bij mijn heli het geval).
Natuurlijk is de staart korter en moeten er kortere bladen op

Voordelen/nadelen :

logo 400/10 :
+zeer betrouwbaar
+weinig onderhoud
-geen meedraaiende staart tijdens autorotatie
-passen geen standaard maat servo's in, frame moet aangepast
-passen geen dikke lipo's in frame

logo500:
+nieuwste model met schuine vertanding en erg weinig lawaai
+geschikt voor standaard maat servo's
+hoger frame, passen dikkere lipo's in
-zwaarder dan een L10

In biede gevallen zijn onderdelen niet goedkoop in vergelijking met bv. align , maar je krijgt we wel kwalteit voor terug ...

Hier nog wat leesvoer in mijn draadje : t-rex-600-logo-10-3d-%3D-logo-10-3d-filmpjes-mx24s

succes !

Bas

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou de logo 400 links laten liggen. Zou ik eerder gaan voor een trex of protos in die size.

500 en 600 zijn prima logo's. 500 is een leuk formaat, kun je alles mee en mocht het nodig zijn om te bouwen naar 600 of zelfs 700 size. Ook allemaal uitermate geschikt voor vbar ;)

En als je toch uit een Trex 500 of Protos gaat kiezen, neem dan de Protos. Ik heb nu een Protos, en ik had een T500. Van de Protos gaat mn hart een stuk sneller kloppen.

Blijf bij mikado, dat is gewoon 1e klas topspul. Vergeleken met een align is het echt degelijker en beter. Protos edg heb ik geen ervaring mee dus kan ik niets over roepen. Meestal is een duurdere heli vaak wel beter (dan niet een carbon versie vs een alu maar gelijke types van verschillende merken).

Qua formaat..... tja, een 400 is kleiner en minder stabiel maar wel goedkoper met onderdelen bij een crash. Het is maar wat je voorkeur heeft. Met een kleinere heli leer je wel sneller omdat die gewoon lastiger vliegt. Een grotere heli vliegt dan opeens heel eenvoudig. Het is een beslissing die je zelf moet nemen. Qua advies zou ik een 500/600 adviseren omdat deze lekker stabiel is. Met de juiste ondersteuning en begeleiding moet dat zonder crashen kunnen. Kwestie van rustig beginnen met een goed afgestelde heli onder de juiste begeleiding.

Ik heb de Logo 500 op 5s zonder fly-bar en vloog hem eerst met fly-bar.

Dit is een prima beginnersheli en vliegt voortreffelijk. De materialen die je krijgt zijn van Duitse kwaliteit, dus duurzaam. Ook het bevestigingsmateriaal is van goede kwaliteit.

Je kunt beter de 500 kiezen lijkt mij, daar kun je namelijk weer een 600 van maken ;) Hij is ook weer net wat groter wat het vliegen makkelijker maakt.

Succes met je keuze !

Ik heb gezien dat er ook een Logo 500DX uitvoering is, wat is het verschil tussen een 500 en een 500DX? ik kan niet echt terug vinden wat de verschillen zijn.

Hey,

Logo is een prima keuze voor een starter, en ook voor een ver gevorderde. Een Protos is een leuke heli, maar absoluut niet voor een beginnend helivlieger. Het is een iel, instabiel en kwetsbaar raketje die overgevoelig is voor de knuppelinput... absoluut niet geschikt voor beginners. De T-rex 500 is dan een iets betere keuze, maar nog steeds minder geschikt als een Logo.
Als je dan wilt kiezen tussen een Logo 400 of 500, denk ik ook persoonlijk aan een 500.
De Kop en staartunit zijn van beide heli's nagenoeg identiek, het frame is totaal verschillend. Hier is ook het voordeel voor de 500, je kan standaard formaat servo's gebruiken, de heli is iets zwaarder, je hebt meer plek voor akku's en motor, hij is ook stiller met z'n visgraat vertanding en de staartriem rechtstreeks om de hoofdrotoras.
Je kan overigens beide heli's even groot maken, de 400 kan je eventueel zelfs met 550/600 bladen vliegen, eenvoudig met een andere staartboom en riem ;) .
De 500 is ook iets stabieler, dat komt met name doordat hij een slag groter is. Ook lijkt de 500 efficiënter met de beschikbare energie om te gaan, wat ook wel logisch is als je de twee heli's naast elkaar plaats, de Logo 400 zijn veel delen een beetje van over gedimensioneerd (met name de peddelstang en de peddels). Om de Logo efficiëntie uit een Logo 400 te halen, dan is V-stabi een leuke oplossing. Voor de 500 is V-stabi niet direct "nodig", maar wel heel prettig.
Ook een groot voordeel van de 500, hij is nog prima te vliegen met een lage headspeed, zonder afbreuk te doen aan de stabiliteit. Dit heeft voor de starter zeer veel voordelen, je hebt veel draaitijd op een akku... even een hopje, en weer neerzetten, eventjes weer hooveren, en weer even neerzetten. 7 minuutjes is dan wel heel kort. Met een headspeed van rond de 1200-1400 toeren heb je een redelijk levendige Logo 500, die je probleemloos 15-20 minuten kan laten draaien. En mocht er per ongeluk wel iets fout gaan, dan is je schade zeer beperkt.
Een 400 moet je al snel richting de 1800 of hoger laten gaan, waardoor je draaitijd omlaag gaat, en je hebt al een redelijk schade mocht er iets verkeerd gaan (natuurlijk niet vanuit gaan).

Beide Logo's t.o.v. vele andere merken... De Logo koop je voor véél langere tijd, ze zijn duurzaam en vliegen erg goed!

Ik ben nieuwsgierig wat de keuze gaat worden, laat je ons wat weten?

Vriendelijke groeten,
Aldert

Ik heb gezien dat er ook een Logo 500DX uitvoering is, wat is het verschil tussen een 500 en een 500DX? ik kan niet echt terug vinden wat de verschillen zijn.

De 500 DX heeft een ander model kap, iets minder mooi materiaal. Verder zijn er wat minder lagers gebruikt, bijvoorbeeld de hevels van de washout zitten geen kogellagers in, maar is een messing busje/as door het kunststof. Voor de starter en sportvlieger absoluut niet nadelig, en ik vraag me af of de ver gevorderde vlieger ook verschil zal merken.
Deze "downgrade's" van de 500DX (en ook 600DX) hoef je zeker niet bang voor de zijn. De hevels en scharnierpunten zijn spelingvrij en lopen net zo soepel als de gekogellagerde versie, en ik heb zelfs het idee dat ze helemaal niet slijten (zelfs zonder smering).
Een Logo met honderden vluchten is amper te vernemen dat hier speling is ontstaan.
De twee voornaamste plussen van een 500-3D t.o.v. een 500 DX zijn het mooiere glasvezelkapje, en de druklagers in de staart.

Verschillen 500 DX/5003D
-Kapje
-.../Kogellagers in de hevels, washout hevels, mixerarm hevels
-.../Kogellagers in de peddelstangwip
-Deels kunststof swashplate/vol alu swashplate
-Kunststof motorplaat/alu motorplaat (weet ik niet zeker)
-.../Druklagers in de staart
-Zware peddels/lichte peddels
-kunststof washout base/messing glijbus in washout base

Als je niet heftige 3D ambieert, dan is het jammer om het meergeld uit te geven aan een 3D.
Als je achteraf een andere kap wilt (ik vind persoonlijk de glaskap van de 3D uitvoering vele malen mooier dan de DX kap) dan is het prijsverschil al weer minder.
Mocht je per ongeluk in een crash de swashplate slopen, de kunststof swashplate is wel weer heel kwetsbaar (met name de kogel bij het antirotatiebracket) dan is het prijsverschil alweer weg. De Alu swashplate weerstaat namelijk wel een eventuele crash (waar je weer NIET vanuit moet gaan ;) ).

Zelfs nu ik al veel langer met Logo's vlieg, zou ik alsnog de DX versie kiezen. Deze word nu heel netjes aangeboden ook bij Mikado. Wel had ik een mooi gekleurd 500 3D glaskapje mee besteld (de originele glaskapjes zijn namelijk wit).

Je kan overigens de bouwbeschrijving downloaden waarin je de meeste verschillen kunt zien. http://www.mikado-heli.de/shop/logo500dx/bauanleitung_newgeneration30.pdf

Greetz, Aldert

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik wil er geen protos vs 400 draadje gaan maken maar dat de protos wat instabieler is klopt wel. Weegt al snel 400 gram minder. Kun je ook weer langer door vliegen. En de headspeed kan nog lager ;) Kortom kun je ook een tamme heli van maken.

Protos is mijn inziens prima geschikt voor een vlieger die 8tjes kan vliegen en verder wil. Crash met protos en logo doet evenveel pijn, waarschijnlijk bij de logo meer in je beurs.

Een logo 500 is wellicht wel het beste, om te leren en te knallen.

Normaal gezien zijn de Logo 500 en 600 DX niet meer te krijgen. Het verschil 3D en DX bestaat niet meer, en de DX worden nu uitverkocht op de Mikadosite (nog enkele modellen op voorraad dacht ik)...

Alle nieuwe Logo's hebben nu zo'n geschilderd kapje en zijn zoals de 3D vroeger qua logers e.d.

LOGO 500 met een Hacker A40-10L ET motor en een Jive 100LV regelaar.
Gyro: Hitec HG-5000 met HSG-5083MG staart-servo.
Rottorbladen: Maniac 553mm
Voor de tuimelschijf servo's ga ik denk 3 Futaba S3050 nemen.
Wat betreft de LiPo's heb ik nog geen idee wat ik nemen, ik weet niet precies hoeveel cellen ik zal gaan vliegen.

Een kleine aanpassing wat de set-up betreft.:rolleyes:

Gyro vervangen voor een Quark met een Futaba BLS-251 staart-servo
Swashplate: 3x Futaba S9252
LiPo 6S-5000mAh

Laatst bewerkt:
Back