welke maat prop voor betere trekkracht ??

Hallo,

ik vlieg nu met de Clouds zwever met rug prop. er zit een 5x5e prop op en gaat goed zo. alleen tijdens de klim naar hoogte merk ik wel dat de vlieger wat zwaar blijkt te zijn. ik wil graag wat meer trekkracht zonder de motor te extra te belasten. nou kom ik de 6x5e tegen. is deze voor meer trekkracht, of meer snelheid ??

alvast bedankt.

Men mag mij corrigeren..............
Maar als ik het goed heb dan is die 6x5 prop bedoeld voor meer snelheid.
Want je spoed blijft hetzelfde namelijk.
Let wel op dat je niet ongestraft een grotere prop op een vliegtuig kunt zetten.
Je motor, Lipo pack en regelaar kunnen zwaarder belast worden.
Met name voor de regelaar kan dat fataal zijn of je moet geluk hebben dat als de regelaar te heet wordt het eerst in Fail-safe gaat.
Hoe dan ook, je zult dan als jij geen apparte BEC hebt kunnen neerstorten met je vliegtuig omdat je dan ook geen aansturing hebt van je servo's die je roeren aansturen.

Je kunt stromen meten.
Zelf doe ik dat niet, maar steek er vaak een zwaardere regelaar in en kijk na het vliegen hoe warm het zaakie wordt.
Voor mij altijd een goede indicatie om te zien of alles thermisch in de hand blijft.
Vr Gr E

Dus voor meer stuw zou ik dan een 5x4 prop moeten hebben ? Zit ik dan goed qua gedachtegang ?
Het 2e getat is de spoed van de prop ?
En word de motor en regelaar ook meer belast door de spoed te veranderen ?

Hoi.
Nee, je zou geen 5x4 prop moeten hebben, want je hebt al een 5x5 prop toch?
Het tweede getal staat voor de spoedmaat.
Hoe hoger dat getal des te meer spoed zou de prop op kunnen leveren.
Voorbeeld:
Een 9x6 prop heeft als spoedmaat getal 6. ( 2e getal )
Maar een 9x7.5 prop heeft dus meer spoed want het 2e getal is hoger dan 6.
Het eerste getal staat voor de inch maat van de prop.
En JA, indien je met een prop gaat draaien die een hogere spoedwaarde heeft dan heeft dat absoluut gevolg voor je motor en regelaar.
Niet als je kalm an met het gas doet.Maar juist wel als je veel aan het gas gaat hangen.
Maar als je motor er niet op gemaakt is en je regelaar nipt of onderbemeten dan kun je troubles krijgen.
Vr Gr E

Dan toch nog even iets.
Ik las dat jij een vliegtuig hebt met duw prop.
Geen enkel probleem, ware het niet dat jij waarschijnlijk vast zit aan een bepaald formaat prop.
Want je zult er vast geen veel grotere prop op kwijt kunnen.
Wat ik vaak doe is een net iets grotere prop in inch en spoed nemen.
Maar met vliegtuigen die de prop voorop hebben is dan geen probleem.
Met toestellen die duw props hebben vaak wel.
Want dan zit er vaak iets in de weg als er een te grote prop op wordt gezet.
Denk dan aan bijvoorbeeld het staart gedeelte van het toestel of de vleugelroeren in geval van Delta modellen.
Het is dan zoeken naar het compromis.
Mede daarom vlieg ik al mijn toestellen met de prop voorop.
Lastiger met landen, maar veel grotere keuze in propmaten.
Vr Gr E

Dan toch nog even iets.

Onzin wat je hier schrijft . :confused:

Alleen bij brandstof motoren heb je pusherprops nodig (of quadcopters)

Bij elektro wissel je de draairichting van de motor .

En een andere prop zou de 6 x 4 kunnen zijn .
Heeft een betere werkings graad.

Mvg Johan

Een grotere diameter (het eerste getal) geeft meer trekkracht, een grotere spoed (het tweede getal) geeft iets meer trekkracht en meer snelheid. Als je meer trekkracht zou willen zou je dus inderdaad naar een 6x5 moeten gaan. Echter, meer stuwkracht zonder de motor extra te belasten gaat niet. Als je een steilere heuvel op wilt met de fiets zul je ook harder moeten trappen, dat zijn nu eenmaal de natuurwetten.

Je zou moeten meten wat de stroom is die nu bij vol gas door de motor loopt, en die vergelijken met de maximale stroom die de motor en regelaar kunnen hebben. Als er voldoende reserve in zit (minimaal 30%) kan je naar de grotere prop gaan. Maar als de motor setup goed gekozen is worden de motor en regelaar al goed belast. Als je dan betere prestaties wilt zul je een sterkere motor (en misschien ook een grotere regelaar) moeten installeren. Er zit nu eenmaal een maximum aan wat je uit de huidige motor kan trekken. Als je niet weet of er nog reserve in de huidige setup zit (lees: dat de motor en regelaar ruim onder het maximum belast worden) zou ik niet zomaar een grotere prop monteren. Hou er rekening mee dat als je van 5" naar 6" diameter gaat, de stroom met veel meer dan 6/5 toeneemt. Je voegt nl aan de buitenkant propelleroppervlak toe, en dat stuk draait het hardst. Het kan zomaar zijn dat de stroom met 40% (misschien nog meer?? valt aan te rekenen) toeneemt.

Ha ha ha ha ha.............Johan toch.
Niet zo snel op je tenen hoor.
Mijn bedoeling is echt goed bedoeld en waarschijnlijk kom ik verkeerd over met mijn geschreven tekst.
Ik doelde juist op het feit dat de Topicstarter een vliegtuig heeft met duw prop.
Net zoiets als een MPX Easy Star.
Slecht geslapen afgelopen nacht Johan?
Of ben je altijd zo snel aangebrand? Ha ha ha ha ha.
Vr Gr Erwin

Daar zit heemaal geen duwprop op .

Gewoon een dood normale prop , alleen de motor zit aan de andere kant van de prop .

Mvg Johan

Ik gebruik idd gewone props. En ik snap je opmerking qua ruimte wel. maar de ruimte is voldoende om de prop te vergroten. ik denk dat ik het toch maar nog effe origineel laat.
Het betreft nu nog een oud oefen toestel. ik heb nog een zelfde gloednieuwe liggen zonder electronica. ik ga deze gewoon klaar stomen voor het sterkere werk. alvast bedankt voor jullie uitleg.

Mvg,
Marco

Dan toch nog even iets.
Geen enkel probleem, ware het niet dat jij waarschijnlijk vast zit aan een bepaald formaat prop.
Want je zult er vast geen veel grotere prop op kwijt kunnen.
Wat ik vaak doe is een net iets grotere prop in inch en spoed nemen.
Maar met vliegtuigen die de prop voorop hebben is dan geen probleem.
Met toestellen die duw props hebben vaak wel.
Want dan zit er vaak iets in de weg als er een te grote prop op wordt gezet.
Denk dan aan bijvoorbeeld het staart gedeelte van het toestel of de vleugelroeren in geval van Delta modellen.
Het is dan zoeken naar het compromis.
Mede daarom vlieg ik al mijn toestellen met de prop voorop.
Lastiger met landen, maar veel grotere keuze in propmaten.
Vr Gr E

Johan.......het is oke kerel!!
Jij je ding.

Jij snapt het niet .
Je hebt voor een elektro model nooit een links lopende propellor nodig .

En dan maakt het niks uit hoe de motor gemonteerd zit .

Elke Easystar en de klonen ervan gebruiken allemaal normale rechtdraaiende propellors .

Mvg Johan

Ja Johan.
Jij hebt helemaal gelijk kerel.
Ik zal het verkeerd verwoord hebben.
Ik bedoel met DUW PROP een prop die achterop het toestel zit en daarmee het toestel DUWT.
Dus NIET trekt.
Maar je hebt gelijk hoor.
Het valt me alleen wat tegen op de manier hoe jij reageert op mijn geschreven tekst.
Beetje boer achtige manier van doen en vind dat ook wel op een fijnere manier kunnen.
Helaas zijn we niet allemaal hetzelfde van aardigheid en dat moet ik accepteren.
Vr Gr Erwin

Marco,

Fotor heeft het correcte antwoord gegeven. 1 ding wil ik nog wel benadrukken, namelijk:

Je zou moeten meten wat de stroom is die nu bij vol gas door de motor loopt, en die vergelijken met de maximale stroom die de motor en regelaar kunnen hebben. Als er voldoende reserve in zit (minimaal 30%) kan je naar de grotere prop gaan. Maar als de motor setup goed gekozen is worden de motor en regelaar al goed belast. Als je dan betere prestaties wilt zul je een sterkere motor (en misschien ook een grotere regelaar) moeten installeren. Er zit nu eenmaal een maximum aan wat je uit de huidige motor kan trekken.

Meten is weten; voor een paar tientjes heb je een goede meter die je tussen accu en ESC zet. Een goede motorsetup zorgt inderdaad voor flinke belasting bij volgas. Als daar teveel reserve in zit dan heb je feitelijk te zware onderdelen (ESC, motor) en dat is zonde. Bij een goed ontwerp hou je alles altijd zo licht mogelijk.

Je zou ook kunnen kiezen voor een grotere prop met kleinere spoed, b.v. 6x4 (als dat past tenminste). Je hebt dan meer trekkracht maar lagere snelheid; is goed voor klimmen maar niet voor horizontaal vliegen. Maar je motorkoppel moet daar wel hoog genoeg voor zijn, anders loopt de stroom toch nog te veel op en wordt de motor heet i.p.v. dat de energie in de prop gaat zitten. Voor motorkoppel geldt: lage kv-waarde geeft hoog koppel maar lage snelheid, hoge kv-waarde precies andersom.

Martin

dan nog een vraagje met betrekking tot motor en regelaar. ik heb een 25Amp regelaar, en heb een leuk motortje gezien die 23Amp trekt, met een piek van 25Amp. is dit trikkie met mijn 25Amp regelaar, of juist perfect ?

het betreft deze motor:
TowerPro Borstelloze Outrunner 2409-12T 1600Kv - RC-Addict.nl :: de modelbouwshop van Nederland

ze bevelen daarbij een prop van 8x4 / 8x5. als ik daarvoor een 6x5 neem, gaat de motor dan te veel optoeren ?

ik heb nu een 5x5e prop er op zitten. zie foto:

cloudsflyprop.jpg

met aan de onderkant van de 5x5e prop nog 15 mm ruimte. en vanaf de as gezien 80mm ruimte. ik heb al wat gezocht, maar ik begrijp nog steeds niet waarom mijn prop 5x5 is qua formaat. hoe komen ze aan die 5x5 ? wat is dat voor een meetbare maat ? hij is geen 5 inch lang, maar ook geen 5 cm lang.

zou in dit geval een 8x4 / 8x5 prop passen ?? of bv een 7x4?

Een 5 x 5 prop heeft een diameter van iets meer dan 12,5 cm. Bij 5 inch spoed zou de propeller in een vaste stof, bij één omwenteling iets meer dan 12,5 cm afleggen. Het eerste getal is dus de diameter en het tweede getal de spoed. Beide in inches.

Een ESC die maximaal 25 ampère kan leveren is veel te krap voor een motor die is gespecificeerd op 23 ampère.

aha. dus die eerste 5" is de totale lengte van de prop van top tot top. dat is dan duidelijk. en dan de spoed. hoe hoger hoe meer stuw, of moet het getal juist omlaag voor meer stuw ?

en bij RC A..... zeggen ze juist dat mijn huidige regelaar perfect zou zijn.
aangezien ik het zelf helemaal niet weet ........
welk advies moet ik volgen ?

moet ik dan b.v. voor een 30Amp regelaar gaan ?
wat kan er gebeuren als ik mijn 25Amp regelaar gebruik ?

Hmmmm ......dilemma.

Een grotere spoed is meer snelheid (bij hetzelfde toerental). Als een ESC meer stroom moet leveren dan hij kan, dan is het risico dat deze veel te heet wordt met een grote kans op defecten en als de temperatuur te hoog wordt, brand.

Zelf ga ik altijd uit van een overcapaciteit van de ESC van zeker 50%. Een motor die maximaal 23 ampère verbruikt zou ik combineren met een ESC die zeker 35 ampère kan leveren.

Back