welke maat prop voor betere trekkracht ??

ow ja, ik moet wel erbij vermelden dat ze aangeven dat ik door de geringe ruimte niet de maximale prop maat kan plaatsen die bij deze motor in de spec lijst staat (8x4) waardoor de motor minder stroom trekt dan de specs. als ik mijn beschikbare ruimte meet, denk ik dat een 6x5 maximaal voor mij haalbaar is. dan zou de motor dus minder stroom trekken en de regelaar ruim voldoende zijn.

klopt dit verhaal dan een beetje ??

Een 6 x 5 heeft een groter spoed dan een 8 x 4. Stroommmeting zou uit moeten wijzen wat het werkelijke stroomverbruik is.

Een hobby kost per definitie geld. Op op een ESC te bezuinigen vind ik onverstandig. Als die uitvalt of in de brand vliegt heb je meer schade dan de prijs van een wat ruimere ESC.

Over het algemeen kan je zeggen dat een 8x4 net zoveel verbruikt als een 7x5 (diameter -1 spoed +1) of als een 6x6.

Dus een 6x5 zal inderdaad wel minder verbruiken dan de 8x4 met hetzelfde motortje. Dit is vrij makkelijk met een Wattmeter na te meten.

Voor het vergelijken van de belasting voor de motor van verschillende propellers geeft de volgende berekening een indicatie:

Diameter x diameter x spoed

Voor een 8 x 4 is het vergelijkingsgetal 8 x 8 x 4 = 256

Voor een 7 x 5 is dat 7 x 7 x 5 = 245.

De belasting voor de motor is ongeveer gelijk.

Let op dat deze methode slechts een benadering is.

... is deze voor meer trekkracht, of meer snelheid ?? ...
Your propeller may just be a chunk of wood, but understanding how it works is key:
www.rcadvisor.com/understanding-propellers

... en heb een leuk motortje gezien die 23Amp trekt ...
De stroom die gaat lopen is afhankelijk van accuspanning, propgrootte en van Kv van de motor), niet van de motor sec.
... Meten is weten; voor een paar tientjes heb je een goede meter die je tussen accu en ESC zet. ...
Hear hear :thumbsup: Een goede meter zal je gedurende je e-carriëre minstens een uitgebrande motor, uitgebrande regelaar en een bolle/brandende LiPo besparen. Meter betaalt zichzelf terug en zorgt voor betere aandrijving.
Gebruik voor stroom-meting korte meetsnoeren, lange meetsnoeren vindt een regelaar bepaald niet leuk:
Esc capacitor uitgebrand!

... en bij RC A..... zeggen ze juist dat mijn huidige regelaar perfect zou zijn. ...
Geschreven door USA Scorpion importeur (Lucien Miller is teveneens elektrotechneut), voor HobbyKrap spul (tamelijk 'positief' in hun specs, slechte montage koellichaam) zou ik nog wat ruimere marge nemen, de eerder door N.P.S. genoemde 50%.
About de-rating controllers and motors, starting at 'for everyone else':
Scorpion Motors: Questions and Answers.... - Page 290 - RC Groups

Laatst bewerkt door een moderator:
Back