Bart83
verslagschrijvers
Hallo ,
In het schaalmodellen gedeelte ben ik bezig met een ontwerp voor een Short S.23 Empire
vliegboot gebaseerd op de Short Solent van Ivan's plans.
De tekening van Ivan is met de hand gedaan en ik maak mijn model d.m.v Rhinoceros.
Ik ben nu in de fase aangekomen om de vleugel te gaan tekenen maar ik weet nog niet welke methode ik voor de hoofdligger ga gebruiken.
De Solent van ivan maakt gebruik van een hoofdligger van 1/16 balsa met bass latjes aan de onder en bovenkant. De vleugel ribben zijn uit 2 stukken en worden dus op de ligger gelijmd.
Bij mijn ontwerp wil ik de voordelen van een CAD ontwerp zoveel mogelijk benutten en de onderdelen mooi in elkaar laten vallen d.m.v de nokken en slot methode.
Dus in mijn hoofdligger zullen gefreesde sleuven komen waar de ribben in schuiven.
Nou vraag ik mij af of dit de sterkte uit de hoofdligger zou halen als ik voor de 1.5mm ligger zou gaan.
Ik zou ook voor een constructie zoals bij de Sig fourstar kunnen gaan met schear webs maar ik vraag me af hoeveel zwaarder dit zou worden en welke dikte ik de balsa balkjes aan de onder en bovenkant dan moet maken.
Mijn vraag samengevat : Wat is nu de beste constructie voor de ligger in een CAD ontworpen vleugel?
Het moet in ieder geval een superlichte constructie zijn waarbij de voordelen van een cad getekend model maximaal benut worden , ter info : de solent van ivan weegt 2.35 kg bij een spanwijdte van 210cm !!
Even wat foto's ter info:
Vleugel Ivans's short solent
Constructie sig fourstar dmv shear webs.
Ik ben benieuwd waar jullie mee komen.
Mvg,
Bart
In het schaalmodellen gedeelte ben ik bezig met een ontwerp voor een Short S.23 Empire
vliegboot gebaseerd op de Short Solent van Ivan's plans.
De tekening van Ivan is met de hand gedaan en ik maak mijn model d.m.v Rhinoceros.
Ik ben nu in de fase aangekomen om de vleugel te gaan tekenen maar ik weet nog niet welke methode ik voor de hoofdligger ga gebruiken.
De Solent van ivan maakt gebruik van een hoofdligger van 1/16 balsa met bass latjes aan de onder en bovenkant. De vleugel ribben zijn uit 2 stukken en worden dus op de ligger gelijmd.
Bij mijn ontwerp wil ik de voordelen van een CAD ontwerp zoveel mogelijk benutten en de onderdelen mooi in elkaar laten vallen d.m.v de nokken en slot methode.
Dus in mijn hoofdligger zullen gefreesde sleuven komen waar de ribben in schuiven.
Nou vraag ik mij af of dit de sterkte uit de hoofdligger zou halen als ik voor de 1.5mm ligger zou gaan.
Ik zou ook voor een constructie zoals bij de Sig fourstar kunnen gaan met schear webs maar ik vraag me af hoeveel zwaarder dit zou worden en welke dikte ik de balsa balkjes aan de onder en bovenkant dan moet maken.
Mijn vraag samengevat : Wat is nu de beste constructie voor de ligger in een CAD ontworpen vleugel?
Het moet in ieder geval een superlichte constructie zijn waarbij de voordelen van een cad getekend model maximaal benut worden , ter info : de solent van ivan weegt 2.35 kg bij een spanwijdte van 210cm !!
Even wat foto's ter info:
Vleugel Ivans's short solent

Constructie sig fourstar dmv shear webs.

Ik ben benieuwd waar jullie mee komen.
Mvg,
Bart