Welke methode voor hoofdligger ?

Bart83

verslagschrijvers
Hallo ,

In het schaalmodellen gedeelte ben ik bezig met een ontwerp voor een Short S.23 Empire
vliegboot gebaseerd op de Short Solent van Ivan's plans.
De tekening van Ivan is met de hand gedaan en ik maak mijn model d.m.v Rhinoceros.

Ik ben nu in de fase aangekomen om de vleugel te gaan tekenen maar ik weet nog niet welke methode ik voor de hoofdligger ga gebruiken.

De Solent van ivan maakt gebruik van een hoofdligger van 1/16 balsa met bass latjes aan de onder en bovenkant. De vleugel ribben zijn uit 2 stukken en worden dus op de ligger gelijmd.

Bij mijn ontwerp wil ik de voordelen van een CAD ontwerp zoveel mogelijk benutten en de onderdelen mooi in elkaar laten vallen d.m.v de nokken en slot methode.
Dus in mijn hoofdligger zullen gefreesde sleuven komen waar de ribben in schuiven.
Nou vraag ik mij af of dit de sterkte uit de hoofdligger zou halen als ik voor de 1.5mm ligger zou gaan.
Ik zou ook voor een constructie zoals bij de Sig fourstar kunnen gaan met schear webs maar ik vraag me af hoeveel zwaarder dit zou worden en welke dikte ik de balsa balkjes aan de onder en bovenkant dan moet maken.

Mijn vraag samengevat : Wat is nu de beste constructie voor de ligger in een CAD ontworpen vleugel?
Het moet in ieder geval een superlichte constructie zijn waarbij de voordelen van een cad getekend model maximaal benut worden , ter info : de solent van ivan weegt 2.35 kg bij een spanwijdte van 210cm !!

Even wat foto's ter info:

Vleugel Ivans's short solent
a3311884-213-005.jpg

Constructie sig fourstar dmv shear webs.
photo.jpg

Ik ben benieuwd waar jullie mee komen.

Mvg,

Bart

Hoi Bart.

Als de vleugel van Ivan geheel bekleed word met balsa, is dat inderdaad een lichte oplossing, bij bekleden met folie zou dit wel eens tot scheeftrekken kunnen leiden.
De shear webs constructie is een ietsjes zwaarder, maar veel beter bestand tegen kromtrekken.
Zou voor de shear webs gaan.

Johan.

Hoi Johan ,

De vleugel van ivan is gedeeltelijk bekleed.

attachmentNew.php

SB2_IMG_0035.JPG

stukje uit Ivan's construction notes:

WING CONSTRUCTION. The wing is built in one piece. The basic airfoil is a
Selig 7055, but outboard of the second engine nacelle it uses a NASA leading edge cuff to reduce tip stall tendencies. The wing construction is different from the usual, but is extremely strong for its weight. A full depth 1/16” sheet balsa spar is continuous throughout the wing The ribs are cut into two pieces where they meet the main spar, and are butted to the front and rear surfaces of the spar. First cut the main spar from 1/16” sheet balsa (yes, 1/16”, but hard) and splice the pieces together over the plan so that the dihedral angle is correct. Now glue the hardwood strips to the top and bottom edges of the spar as indicated. These strips should be bass or spruce.

Build the other wing panel over the plan by propping up the already constructed panel to the correct dihedral angle. Notice that the main spar is slightly swept back. For maximum strength at minimum weight, the spar was not cut and rejoined at the centre line to incorporate this sweep back. The spar is so flexible, that a gradual bend is incorporated. The correct way to build the second wing panel would be to prop up the completed wing panel and sweep it back at the same time while building the second panel over the plan. An easier way though is to build the second panel as if there was no sweep back. The inboard ends of the trailing edge will be a small distance apart. When these ends are later drawn together and joined with a doubler, the correct sweep back angle of the spar will be formed

Zoals te lezen heeft Ivan een behoorlijk afwijkende constructie methode.

Hoeveel zou het schelen in gewicht als ik voor de shear webs zou kiezen?

Ik zou voor vuren liggers gaan die je in de rib laat vallen en dan shear webbing toepassen.
(nerf wel rechtop he)

Denk dat Femmo dit bedoeld.

Plaatjes balsa ertegen met vezel vertikaal, maakt de vleugel minder gevoelig aan doorbuigen, er hangen tenslotte ook nog 4 motoren aan.
Denk dat Ivan het ook zo gedaan heeft, alleen heeft hij zijn plaatjes tussen beide liggers ingekleefd zodat je de indruk hebt dat hij met een rib in twee delen werkt.
Kan het niet goed zien, maar denk dat de nerf richting bij hem verkeerd is.

Johan.

Laatst bewerkt:
Een andere overweging voor materiaaldiktes bij CAD-werk:
1.5 mm = kleinere frees-dia nodig voor de sleuven = langzamere snijsnelheid (voortgang) = langere duur = meer freeskosten.
Tenzij geld geen rol speelt natuurlijk..........
Ik zou voor 2 mm ribben en shearwebs gaan, midden tussen de boven/onderlijst. En ik betwijfel of horizontale of verticale nerf veel uitmaakt, tenzij je naar extreme vleugelbelastingen gaat.

Bedankt voor alle reacties.

@ Max , welke dikte zou ik voor de boven/onderlijst zou ik moeten gebruiken ?

Ik zal zelf aan 5x5 te denken.

Mvg,

Bart

Hallo Bart...
Dit is een 'Sonderheft' dat je volgens mij goed gebruiken kan... boordevol met tips.
Heb hem hier thuis ook.
FMT-Extra Baupraxis

Sterktes... gewichten... van houtsoorten... en je vraag over de doosconstructies voor de liggers...

De webbing kan ook tussen de liggers... voorop, achterop of dubbel. En als aangegeven dwars geplaast.
Verde kan je de balsa indekking versterken met carbon geodetisch verlijmd.
Dat kan voor een schuimvleugel, maar ook voor een ribbenvleugel...
Ook een tip in dat 'Sonderheft' van de FMT...

Ik heb nog even gekeken naar de veugel van mijn 5,5 tot 6 kg CMPro Warhawk P40 140. Span +180... grote vleugels.
Hoofdliggers zijn van balsa... 8 x 8 mm latten. Dan een extra set tot aan de ailerons met webbing 4 x 4 mm (voor zover ik kan zien). De vleugel is deels ingedekt spantenbouw, met latjes op de spanten.

De P40 hoofdligger heeft geen webbing, maar de ligger met de sleuven constructie. (net zoals de Rascal die ook heeft, maar nog veel ranker is gebouwd, ook een span van 180 cm) Het geeft een sterke constructie.

De P40 gesleufde liggerplank met de sleuven... heeft een dikte van 4 mm hard balsa. Een Behoorlijk dikke plank! De vleugel voelt solide gebouwd aan... tordeerd amper...

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Mooie site Bas.

Vooral als je de bouwplannen doorloopt.
Daar bulkt het van oudere plans.
Zo vind ik hier het plan terug van de Bükers Bû 133 Jungmeister.
Nog net met dezelfde foto als toen ik dit plan in 1967 kocht.
Maar dat was toen in Flug modelle verschenen, als ik mij nog goed herinner.
Maar terug on topic.

Johan.

Heren bedankt , voor de Reacties. Mooi boekje Bas alleen jammer dat al die mooi FMT boekjes in het duits zijn.

Ik zal eens bij mijn vader in de boekenkast kijken daar licht volgens mij nog het boek.

''vliegen met RC bestuurde zweefvliegtuigen'' van J.J Melchior. hier staat volgens mijn ook nog het een en ander over bouw constructies in.

Mvg,

Bart

Geen Duits? De plaatjes en tabellen balsa sterkte en gewicht vertellen al zoveel... aanrader...
Woordenboek er bij... en je Duits wordt al snel beter... echte wel! :cool:

Laatst bewerkt:
Hoi Bart.

Op mijn laatst geplaatste foto zijn de hoofdliggers 10x5, waarvan 1 in vurenhout, de achterste liggers 5x5 waren niet in het plan opgenomen, maar heb die zelf bijgevoegd, die paar gram zorgen wel voor meer stevigheid in de vleugel, dit doordat deze redelijk breed is.
Houd rekening dat verkeerd landen op water hetzelfde effect heeft als met het landen op grond, al zwemmend bekeken, land ik liever plat op mijn buik in grasland dan op het water, het kan zo'n pijn doen.
De invalshoek heeft daar natuurlijk ook invloed op.

Johan.

EN: shears - NL: grote schaar

Shear webbing voorkomt het scharen van de constructie.

Het RCUniverse plaatje legt het verkeerd uit. Het gaat om de verticale krachten, loodrecht op de ligger. Als een vleugel doorbuigt gaan de bovenligger, de ribben daartussen en de onderligger scharen. De boven- en onderligger komen dichter naar elkaar toe. Daarom moet shear webbing met de nerf verticaal.
Het scheuren van webbing met de nerf in de richting van de liggers (afschuiven), zoals gesteld in het RCUniverse plaatje, zal ook kunnen gebeuren, maar dat is een bijkomend gevolg en dus niet de eerste reden voor de verticale nerf.

Shear webbing moet tegen de liggers gelijmd worden en absoluut niet ertussen. Qua krachtrichtingen lijkt dat niets uit te maken, maar het gaat ook om iets anders, namelijk: lijmverbinding. Hout verlijm je het best met lengte-nerf op lengte-nerf. Kops verlijmd hout heeft een slechtere verbinding, vaak ronduit slecht.

Back