Welke motor is dit?

Ik heb 2de hands een zwever gekocht, een Graupner Bussard, voor een leuke prijs.
De zwever zou gebouwd zijn en daarna nooit gevlogen hebben. Of dit klopt weet ik niet maar hij is in ieder geval in een goede staat.
Er zit echter een motor in die ik niet ken. Ik dacht eerst dat het een Mabauchi 540 was maar toen ik hem demonteerde bleek hij langer te zijn.
Ik vraag dit omdat ik dan weet welke accu en prop ik er aan kan hangen. Er zit een prop op maar ik vraag me echt af of deze wel bedoeld is voor deze moter.
De bladen zijn wat groot namelijk en er staat Gear Prop op, en er is geen vertraging aanwezig!
Ook las ik dat de origineel bedoelde aandrijving een vertraging heeft van 2,8:1 en een speed 500 Race:

Iemand die me kan vertellen wat voor motor het is?

(voor de foto heb ik er een Mabauchi 540 naast gelegd, de kleine...)

motorpic1.jpg

motorpic2.jpg

motorpic3.jpg

motorpic4.jpg

proppic1.jpg

proppic2.jpg

Peter,

Kan het een Mabuchi 550 zijn?

540 50mm35.8mm8.5mm3.175mm
550 57mm37mm9mm3.175mm

De 550 is 7mm langer.

Gr Harry

Hoi Harry,

Ik kan er nu niet bij maar zal ze morgen eens meten!
Ik heb ze al eerder gemeten maar weet de maten niet meer. Volgens mij hadden ze toen wel exact dezelfde breedte maar aangezien het maar 1,2 mm verschilt is een meetfout zo gemaakt!

Groetjes!

Peter

Peter,

Misschien tijd om een brushless aan te schaffen................:rolleyes:?

Gezien de afmeting van de motor die er in ziet, heb je genoeg ruimte En,
voor de prijs hoef je het tegenwoordig niet te laten.

Kijk eens op deze site:

Hobbycity Online R/C Hobby Store :

en dan Turnigy motoren en regelaars. ik heb zelf diverse regelaars van dit merk, en werken klasse.

Gr Harry

@return

ik wou t zelfde voorstellen ;) die dingen van voor de oorlog zijn niet echt te vertrouwen. en kost onderhoud, en ook nog is moeilijker te vliegen, zker zonder vertraging enzz...

ik had me overlaatst een pokke sterke brushless gekocht voor men 2,5kilo zware acro zwever. en die kwam maar iets van 35 euro... alleen motor wel te verstaan. zonder regelaar en accu.

dus voor 25euro ben je zeker gesteld denk ik.

Snel ombouwen naar brushless... in mijn 2meter ASW15 zit een setup van Bidproducts:
motor 14,5 dollar
ESC 30 A 18 dollar
accu Ebay 2200/25C/3S 18 dollar
ca 38 euro!!

Wat mij opvalt is 1500gram voor een 2 meterzwever is dat niet wat veel?? Mijn ASW15 is vliegklaar 845 gram! maar dat is natuurlijk een "schuimpie"

succes willem.

De prop lijkt mij inderdaad wat groot, zeker omdat er geen weekijzer omheen zit volgens mij krijg je daardoor een hoger kv. Natuurlijk kan het beter, sneller etc. met een brushlessmotor maar ook met een brushed kom je best omhoog. Als je toch al een andere prop moet aanschaffen.... ik weet niet of je een accupakketje hebt liggen anders probeer je even hoeveel stroom hij trekt op 6 cellen?

Ik heb de motor nagemeten en het is een Mabuchi 550, een speed 600 dus… Tussen deze motor en de prop hoort dus een vertraging.
Heb ook eens gekeken wat een andere prop/vertraging + een goede brushed regelaar kost en dat is het inderdaad beter om naar brushless te gaan.
(De motor kan ik nog in mijn boot kwijt waar een 540 met vertraging in zit, een gratis upgrade dus!)

De speed 600 is ongeveer 2526kv, heeft een rendement van 70% en een werkspanning van 7,2v - 8,4v
8,4v x 2526kv x 70% (rendement) : 2,8 (vertraging) = een proptoerental van 5300 rmp

De accu’s waar ik mee wil werken zijn 3 nimh accu’s van 9,6v en een lipo 11,1v
5300 rmp : 11,1v : 80% (rendement goedkope brushless) = 597kv

De brushless motor zal dus rond de 597 kv moeten zijn voor gelijke prestaties. Meer is natuurlijk leuker en de prop mag tot 7000 rpm gaan.

7000 : 11,1v : 80% = 788 Kv

Als ik dus tussen de 580kv – 790 kv blijf zou ik dus goed moeten zitten.
Nu is de vraag, klopt mijn zelf bedachte berekening?

Mocht je belangstelling hebben, dan heb ik nog wel een paar borstelmotoren liggen met een 3:1 vertraging.

Een 500 BB race en een Robbe 500/21, allebei met een planeta vertraging.
Een regelaar heb ik ook nog wel.

Zelf zou ik ook kiezen voor een borstelloze motor.

De BUSSARD is een erg leuke kist en er is best wat van te maken.

Voor een berekening: Haal alles eruit aan aandrijving en besturing en weeg de kale kist. Kijk wat je erin wilt stoppen aan BL en Lipo en kleine RB en weeg dat samen. Waarschijnlijk kom je dan pakweg 500 gram lager uit en ga daarmee naar de DATABASE van PH-AJH en dan kom je goed uit.

Groeten, JH

Laatst bewerkt:
Hoi,

Bedankt voor je aanbod maar ik ga hem brushless maken, loopt toch mooier en scheeld weer gewicht. Heel veel duurder zal het zeker niet zijn dus wel de moeite!

Ik ga hem eens wegen en met de database aan de slag, is een goed tip bedankt!

Wel een vraag je tussendoor, hoe moet deze prop nu afgelezen worden?
12 - 10" wordt daar de propmaat 12 x 10 mee bedoeld? maar wat betekend 30 - 25, is dat een bevestiggingsmaat ofzo?

12x10 is in ich, 30x25 is in cm (Graupner doet dat altijd, op hun website kun je alleen propjes vinden die worden opgegeven in cm).

Even bij voorbaat; ik weet niet waarom je die oude prop en toerentallen wilt blijven gebruiken.
Gebruikelijker is op 3 cellen een kV van rond de 1000 en dan een prop van rond de 10x6. Zie inderdaad de database.

kV van 600 is voor zulke lichte brushlessmotoren niet te vinden. Je zult bij een vlieggewicht van ongeveer 1700 gram een motor van ongeveer 130 gram nodig hebben. In de database staan gelukkig heel veel modellen ronde de 2 meter dus daar zit vast wat bij.

Succes!

Hoi,

Wel een vraag je tussendoor, hoe moet deze prop nu afgelezen worden?
12 - 10" wordt daar de propmaat 12 x 10 mee bedoeld? maar wat betekend 30 - 25, is dat een bevestiggingsmaat ofzo?

Ik heb er zelf ook bar weinig verstand van maar 12" is de diameter en 10" de spoed. 30 bij 25 is de maat in centimeters.

De keuze van de prop is afhankelijk van de motor, vertraging, aantal lipo's enz.

Leuk om dat bij elkaar uit te vogelen om de optimale combinatie te vinden. PH-AJH weet er veel van.

Er zijn trouwens wel berekenings methodes voor.

Succes, JH

als je in de winkel vraagt voor een brushless, dan kan je ook vragen welke prop en regelaar t beste erbij passen... die manne weten daar t meest van :)

meestal staat ook op de omschrijving van de motor de voorgeschreven prop...

Back