Welke motor voor mijn Aviomodelli Cessna Cardinal

Hallo modelvliegers,

Ik heb even een adviesje nodig over een Cessna Cardinal van Aviomodelli (WS 212 cm)die ik onlangs op Marktplaats heb gekocht.
Volgens opgave van de fabrikant zou dit vliegtuig kunnen vliegen met een motor van 10-15 cc (2-takt)
Nu heb ik een Supertiger .61 serie X motor liggen en deze zou ik er voor willen gebruiken maar als ik het vliegtuig er zo bij zie vind ik het nu eigenlijk maar een lullig motortje.
Theoretisch zou het moeten kunnen maar hoe zou het in de praktijk gaan ?

Het voordeel van deze motor is dat ie een achteruitlaat heeft en met enige creativiteit zie ik denk ik wel kans om alles binnen de kap te houden, incl. de uitlaat.
Dat komt het model wel ten goede natuurlijk.

Zijn er hier ervaringsdeskundigen die hier iets zinnigs over kunnen zeggen ?

Als de Supertiger niet geschikt is dan wil ik in Dortmund proberen een 15 cc op de kop te tikken voor een redelijk prijsje (hoewel.....)
Normaal zou je zeggen "gewoon proberen" maar daar is nu even geen tijd meer voor dus vandaar mijn vraag.

Groeten, Rudi

Mijn advies; kijk in Dortmund eens of je een mooie 15 of 18cc Magnum op de kop kunt tikken. Met de 18cc heb ik zelf goede ervaringen.

Grt.

Als je dan toch in Dortmund bent, ga dan gelijk voor een 20cc 4T, dan heb je tenmiste ook een mooi geluid in die kist zitten. De 4T van Magnum lopen goed en zijn goedkoop.
Saito heeft ook een nieuwe 125 uit in de kleine maat van hun oude 100.
Is iets duurder maar klein.

Hallo Rudi,
Ik en meerdere binnen onze vereniging hebben dezelfde kist, een 15 cc OSMAX FX past precies onder de kap zonder overtollige gaten, met het bijbehorende uitlaat met bocht van aviomodelli is het een strak model. En inderdaad ik heb deze motor ook in Dortmund op de beurs voordelig gekocht.
Groetjes Hans

Ikzelf heb er één gehad met een OS 90 FS. De koelkop komt met dergelijke motor wel uit de motorkap. Ten andere een heel mooie bouwdoos en dito toestel.

Stevo

Heel hartelijk dank voor jullie snelle reakties, maar ik hoor niemand zeggen dat de 10 cc Supertiger wel voldoende is.
Dit plan laat ik dan ook maar varen, die motor komt vast wel weer eens van pas.

Ik zou er het liefst een FS in zetten maar zoals Stevo al zegt, die past niet meer onder de kap.
Geen ramp maar dit model verdient eigenlijk wel een " gladde neus"
Ik vind het echt een prachtige kist en ben ook van plan om er weer iets moois van te maken. (hij heeft nogal zware gebruikssporen).

Ik heb in ieder geval een doel in Dortmund, 2-of 4-takt dat weet ik nog niet ( moet het budget ook een beetje in de gaten houden ) maar het gaat wel iets in de orde van 15 cc worden.

Past eigenlijk niet in dit draadje maar weet iemand toevallig ook waar ik een decal set , de linker achterpoot en een motorkap voor de Cessna kan kopen ?

Groeten, Rudi

Hallo Rudi,
De decals kan je alleen als complete set bestellen in de kleuren blauw, groen of rood. Met een FS komt deze wel onder de kap uit, met een 90 FX komen er geen gaten erin.
Gr. Hans

Ik ben ondertussen eens gaan zoeken en wat de onderdelen betreft ben ik er wel uit.
Bij Shamrock is zowat alles te krijgen voor dit vliegtuig.
Decal set 19.95 Euro , mooi prijsje volgens mij.

Wat de motor betreft, ik voel wel wat voor de .91FX.
Er moet toch een nieuwe kap op dus dan ziet het er mooi strak uit.

Een 22 cc Zenoah is zeker wat te gek he ? er staat er nl. bij MRHobby 1 te koop voor 175 euro

groeten, Rudi

Een 10 cc lijkt me meer dan voldoende
Dus ik zou geen extra geld uitgeven voor een dure motor
Veel mensen op dit forim hebben hun kisten ver over powerd.
En is er dus van schaal vliegen geen sprake meer

Dus nog maals een 10 cc is meer dan voldoende.
Wel ben ik ban dat je een hoog toeren motor heb en je in de problemen komt met het geluid.
Maar dat weet ik niet zeker.
Dus lekker die 10 cc erin bouwen

10cc zul je spijt van krijgen, maar dan was iedereen (op Bertus na..... :wink: ) het over eens. Ik heb de 23cc bij mrhobby in mijn handen gehad, hij zag er nog goed uit, maar is veeeeeeeeeeeel te zwaar voor deze kist, en dan bedoel ik niet qua vermogen maar qua gewicht. Waarom ze uberhaupt ooit die 23cc uigebracht hebben weet ik niet, misschien voor mensen die dat gewicht nodig hebben om een goed zwaartepunt te krijgen. Ik zou dus voor de 91fx gaan, of een mooie viertakt, maar dan heb je weer meer onderhoud.

Grt.

Een 10 cc is absoluut onvoldoende op dit toch wel zwaar te noemen toestel. Schaalvliegen heeft volgens mij ook weinig te zien met de sterkte van de motor doch meer met de stand van de gashendel.

Stevo

Hoewel de financiële kant van Bertus zijn inbreng mij ook wel aanspreekt heb ik na het lezen van de hele draad toch mijn bedenkingen over de 10 cc.
Wat meer vermogen er in en dan rustig pruttelend met 1/3 gas laag voorbij komen is natuurlijk een lust voor het oog en oor.
Met de 10cc moet je het gas er waarschijnlijk flink ophouden om de kist vliegend te houden.
Ik heb ook nog een kleinere Cessna 177 en deze heeft aan een kwart gas genoeg om te vliegen, een prachtig gezicht en gehoor.
Momenteel ben ik het vliegtuig kaal aan het halen dus ik heb nog wel even tijd om rustig om me heen te kijken om een 15 cc motor.

Trouwens, er staat op MP momenteel een 15cc ASP te koop, iemand ervaring met dit merk ?

De Zenoah is dus geen optie, ik vond hem er ook al zwaar en robuust uit zien.
De stelling van Stevo kan ik helemaal onderschrijven, hoewel ik er niet een echte schaalkist van wil maken is het wel prettig als je niet constant met veel toeren hoeft te vliegen.
En dan wetend dat je nog lekker wat vermogen achter de hand hebt is best wel een geruststellend gevoel.
Daar ga je relexed van vliegen.

Er komt nog wat bij dat wij op niet al te vlak en kaalgeschoren terrein vliegen dus ik moet misschien ook wat extra vermogen hebben om op te kunnen stijgen.
Ik ga voor de 15 cc 2-takt (FS is me te duur en te groot).

groeten, Rudi

Tjah, ASP...........
Ik hoor er voornamelijk slechte dingen over, noem het maar een slechte kopie van O.S. Max. Magnum daarentegen is weer een (behoorlijk) goede kopie van O.S. Maar uiteindelijk kan er niks op tegen de echte O.S. en zal ik daar tegenwoordig alleen nog maar voor kiezen. Ik vlieg nu ruim 10 jaar en heb al heel wat modellen gehad, en heb al veel verschillende merken motoren gehad, maar merken als ASP, MDS, Supert Tiger, etc komen er bij mij nooit meer :wink:
Mocht je dan toch geld willen besparen, kies dan Magnum. Het nadeel hiervan is weer het materiaal; laatst zat er na een crash bij iemand een haarscheurtje in het carter, waardoor de motor niet op toeren kwam. Ik heb in het verleden heel wat O.S. motoren gecrashed (ook op keihard asfalt) en in het ergste geval was de sproeiernaald krom, het materiaal van het carter o.i.d. heeft mij nooit in de steek gelaten.

Grt.

Ik heb ooit iemand geprobeerd te helpen met een 15cc viertakt van ASP.... maar ehm, njah, die motor draait nu (6 jaar later) waarschijnlijk nog niet goed :wink:

ASP, beter bekend als geperste kippenstront motoren :P

Cheers,

Rich :lol:

Ik heb veel slechte ervaringen met os gehad.
de chroomwant liet iederekeer los.
Ik moet er wel bij zeggen dat het wat jaren geleden is dat ik met o.s. heb gevlogen

Geef mij maar een irvine, licht, veel power, te betalen geluidsvriendelijk.
Zeer makkelijk af te stellen.
En een lange levensduur.

Als je dan toch voor een andere motor wil gaan zou mijn voorkeur daar liggen.

Maar ik weet niet wat de kist gaat wegen, ik ben nog steeds niet overtuigd voor een grotere motor.
Maar ja hij is niet van mij he :P
Wij slepen met een 12 cc en een 2 meter kist een 4.5 meter zwever van 6 kilo omhoog.
Maar ja wie ben ik :oops:

Zoveel zielen zoveel meningen maar over ASP zijn jullie het wel aardig eens.
Maar niet doen dus.
Daar komt bij dat je misschien praat over een prijsverschil van een eurootje of 30 vergeleken met OS-Max en om me daar nu een hoop ellende voor op de hals te halen lijkt me ook niet verstandig.
Geknoei met een motor kan je vliegmiddag goed verpesten.

Geef mij maar een irvine, licht, veel power, te betalen geluidsvriendelijk.
Zeer makkelijk af te stellen.
En een lange levensduur.

Bertus, dit klinkt me als muziek in de oren en ik heb eigenlijk ook nog geen slechte berichten over Irvine gehoord.
Ik ken de motor niet maar ik ga me eens even orienteren.

OS max is gewoon goed , daar is bijna iedereen het wel over eens
Als er in Dortmund een leuke aanbieding is voor zo'n .91FX dan neem ik hem mee en ook al is ie met deze motor misschien een beetje overpowered, met half gas klinkt ie veel beter en vliegt ie nog goed.
Ook handig als het gras eens wat langer is, dan kom je tenmiste nog steeds de lucht in.

Ik beluister uit jullie reakties dat de meesten met dit vliegtuig toch wel met 15cc vliegen en dat is vast niet omdat ze allemaal geld te veel hadden.
Het is inderdaad een vrij zware kist maar ik zal eens kijken of ik dat programmatje nog terug kan vinden waarmee je uit kunt rekenen hoeveel vermogen je nodig bent voor een bepaald vliegtuig.
Ik ben dat al eens tegengekomen op internet maar ja, is langer dan 10 minuten geleden dus ik ben even kwijt waar ook al weer.
Maar Google is gewillig.
Dit soort benadering is over het algemeen wel erg theoretisch.

Groeten, Rudi

Irvine gaat maar tot 12cc en die is qua vermogen waarschijnlijk nog stukken minder krachtig dan de 10cc die je al hebt liggen....

Grt.

Back