Welke motor voor mijn Aviomodelli Cessna Cardinal

Ikzelf heb overigens erg goede ervaringen met OS. Heb de 15CV-A, 25LA, 25FX, 25FSR, 32SX-H, 46FX, 50SX-H en 61FX en ze bevallen allemaal erg goed. Lopen betrouwbaar (op de FSR na dan, maar die is erg oud), en leveren prima vermogen! Afwerking van de motoren is ook mooi en ze hebben een lange levensduur. Alleen bij de 25FX heb ik last gehad van chroom dat losliet van de cilinderwand, nieuwe cilinder erin gezet en het was weer verholpen. Wellicht ook deels mijn schuld omdat ik hem altijd super krap afgesteld heb en de hatori flink op scherp gezet. 8) Maar OS claimt dat de chroom-problemen verholpen zijn met een nieuwe nicaseal opdamptechniek, wat terug te vinden is in de nieuwe AX types. Laten we daar voorlopig even vanuit gaan in dit topic.

Wat 4 takt betreft schijnt Saito trouwens beter te zijn.

In navolging van Jorrits rijtje, hier mijn ervaring met O.S.;

20FP, 25FP, 35FP, 40FP, 60FP, 25LA, 40LA, 46LA, 25FX, 40FX, 46FX, 91FX, 160FX, 40SF, 46SF, ik geloof dat dat het was :lol:
Stuk voor stuk topmotoren, bij mij op de club heb ik nog geen "loslatende cilinderwanden" meegemaakt. Wel heeft Richard (Raptor_rulezzz) in een jaar tijd een 46FX versleten, met dien verstande dat hij deze met een resopijp zo afgesteld had staan dat ie maximaal presteerde. Komt bij dat hij verschrikkelijk veel met dat ding vloog. Jorrit gaf het eigenlijk al aan, dat de afstelling van de uitlaat en de carb ook grote invloed heeft op de levensduur. Mijn eerste motor heb ik ook om zeep geholpen door een te klein prop en hele magere afstelling, hou dit dus in de gaten! Mijn persoonlijke favoriet is de 160FX; verschrikkelijk veel vermogen en vrij licht.

Om weer terug te keren naar dit topic lijkt mij van de 2-takters de 91FX de beste optie, zeker qua gewicht; 2 gram lichter dan de 61FX. Hoe de prijzen liggen van O.S. op de beurs weet ik niet, maar anders is de volgende misschien wel interessant;

http://www.andys-hobbyshop.de./

Wellicht kan het nog goedkoper, 2ehands is er ook regelmatig wel wat te vinden.

Grt.

Andere merken dan O.S.;

Thunder Tigre;

Pro 120, 42GP, 36GP, 61Pro, 3,5cc(heeeeel oud type).

Vooral de pro 120 heeft mij verbaasd, deze heeft op een X-tra 2x2 van 5.5kg dienst gedaan en deed niet eens veel onder voor de irvine 150.

Irvine;

25abc, 40abc, 46abc, 53 (3 stuks :lol: ), 72, 120 (niet meer te krijgen), 150 (ook niet meer leverbaar).

Allemaal wel "aardig", maar het vermogen laat te wensen over, de .53 is wel een aanrader in de .46 klasse.

Magnum;

XL .25, XL .52, XL .91, XL .108

De afwerking niet altijd even netjes, maar draaiden allemaal wel goed, behoorlijk veel vermogen ook. Een clublid had alleen pas wat problemen met de .91, maar dat kan een rot exemplaar zijn geweest.

Super Tiger;

3.5cc (oud type, 1 kogellager en 1 glijlagerbus, dus half kogelgelagerd eigenlijk) .50, .G61, G90, G23, G3250
Vooral de 23cc heeft problemen in de carb, dit is wel op te lossen door de gasschuif aan te passen door een andere sleuf te frezen, maar daar koop je geen nieuwe motor voor :?

Hiernaast heb ik vaak clubgenoten geholpen met onbekendere merken als ASP, MDS e.d. maar vaak waren dat mislukkingen.

Samen met de post van mij bovenaan zijn dit alle (ben er vast nog wel een aantal vergeten) 2-takt methanol motoren die ik heb/heb gehad.

De benzinemotoren en 4-takters doen er hier weinig toe, de draadstarter heeft al aangegeven deze niet te willen gaan gebruiken.

Mocht iemand nog specifieke toerentallen willen weten voor een bepaalde motor, geef even een gil, van sommige motoren weet ik het nog wel. (wel even via pb als het niks met dit topic te maken heeft, ik dwaal al een beetje af :oops: )

Grt.

Wooouw, alsof er een bommetje ontplofte. :lol:
Maar goed, nu iedereen weer vriendjes is gaan we weer verder.

Alex, bij de winkel die jij doorschoof kost de OS-Max 91FX 168 Euro en dat is volgens mij een heel mooi prijsje.
Als ik 'm daar op de beurs ook voor kan krijgen gaat ie mee en anders is bestellen en laten opsturen ook nog een optie.
Hij staat bij Towers voor 199 dollar + 27 dollar verzendkosten, al met al is dit samen zo rond de 188 euro en dat terwijl Tower wel aardig voordelig is.
Je moet er wel 1-6 weken op wachten.
Voor 2ehands ben ik over het algemeen ook wel voor te porren maar dan moet het niet te oud zijn.
Je kent het waarschijnlijk wel, nog nooit gedraaid !! terwijl de motor bruin is van de wonderolie.
Ik heb zelf 3 OS motoren maar heb er nog niet mee gevlogen.
2 voor de Cessna 310 (46LA) maar deze staat nog in de steigers en eentje (.46FX geloof ik) die mijn oude Enya motortje gaat vervangen op een Cessna 177.
Deze winter ingebouwd en zit met smart op tijd en mooi weer te wachten om hem uit te proberen.
Verder heb ik nog een Canard met en 6,5cc Kyoso motor en volgens mij is dat een Magnum.
Dat motortje start al zowat als je de spanning op de plug zet en heeft heel veel power.
Iedereen is het geloof ik wel eens over de kwaliteit van OS-Max maar als het prijsverschil erg groot is mag het van mij ook een Magnum worden.

Ik vraag mij trouwens af of er onder de enigszins bekende merken nog wel echt slechte motoren gemaakt worden.
De markt die ze bedienen is natuurlijk relatief klein en het kaf is door de consument (mede dankzij dit soort forums) snel van het koren gescheiden.
Dit kan geen enkele fabrikant zich veroorloven, denk ik.
Je ziet het ook wel in dit draadje, er zijn al heel wat merken de revue gepasseerd en iedereen heeft zo zijn voorkeur.
Ik vlieg helaas nog niet zo lang om te kunnen putten uit mijn ervaring, maar gelukkig kunnen jullie dat wel.
De slechte broeders (onder de motoren) zijn er in deze draad dan ook aardig uit gefilterd.
Ik ben heel benieuwd of er wat te halen valt in Dortmund, vorig jaar vond ik het wat tegenvallen (de koopjes dan) maar dit keer ga ik wel met een doel en wellicht zie ik nu zaken die de vorige keer niet opvielen.

Overigens, alleen de modellen die er staan opgesteld maken een bezoekje al de moeite waard, maar dit even terzijde.

En Stevo, zodra ik tijd heb en door heb hoe het moet (doe nog niet zo lang mee op dit forum) zal ik proberen een verslag van de metamorfose van de Cardinal te plaatsen.
Gisteravond bleek dat, na het weghalen van de verf, de staartvleugel dwars door is.
Het gaat dus goed, ondertussen is dit al weer geregeld maar ik hou mijn hart vast wat ik nog meer tegenkom.
Gelukkig vind ik restaureren leuker dan nieuw bouwen dus echt wakker lig ik er niet van.
Ik zie wel en alles is te repareren, nou ja, bijna alles dan.

Groeten, Rudi

Ikzelf heb ook een goede ervaring met irvine motoren, heb een 6,5 en een 7,5 cc irvine motor, op de club vliegen er ook een stel met irvine, zijn er ook allemaal wel over te spreken.
zeer rustige loop en klinkt zeer gelijkmatig, heeft niet de neiging om te gaan krijsen op een hoog toerental maar zoemt lekker hoog. kan ook best redelijk snel. afstellen inderdaad heel makkelijk.
volgens mij is het aantal opgegeven PK's te laag? want mijn four-star met 7,5 irvine vliegt die van een clublid eruit vreemdgenoeg.... die heeft er een OS of magnum opzitten.... ook 7,5.
ik vind zelf magnums ook niet lekker klinken, geluid wisselt van hoog naar laag.....

veel succes bij je keuze...

PS voor de prijs hoef je het niet te laten :wink:

Nou, de kogel is door de kerk.
Ik heb in Dortmund een OS-Max 91FX gekocht voor 158,50 euro en deze valt helemaal onder de kap van de Cardinal.
Kortom, ik ben wel geslaagd.

Nu zit ik nog even te dubben over de prob die er op moet.
Volgens het instructieboekje mogen de volgende er op:

15x8 , 16x6-8 , 17x6 of een 3-blads 14x7

Een aardig breed gebied en ik heb geen idee welke ik moet kiezen temeer omdat ik nogal tegenstrijdige tabbellen zie over de keuze van propellors.

Op onderstaande site komen ze met weer heel iets anders:

https://www2.hobbynet-jp.com/overseas/tech.html

Hier hebben ze het over 13x11-13, 14x10-11 voor de 91FX

Conrad heeft er weer een ander idee over, die adviseert voor motoren >15cc 13x7-8.

Nu weet ik niet meer wat wijsheid is, iemand anders een idee ?
Ik heb hier nog 2 prob's liggen, 1 van 13,5-8 en de andere is 14x6.
Die laatste is van Master Airscrew met de witte tippen en deze zou ik wel willen gaan gebruiken.
Samen met een alu spinner ziet dat er puik uit.
Volgens opgave van OS zou ie echter niet kunnen.
Ik ben er even af.
Ik hoef er niet mee te stunten maar hij moet er soms wel flink aan trekken om door te lang gras de lucht in te komen.

Weet iemand toevallig wat er zoal gebruikt wordt op een Cardinal met deze motor?

Groeten, Rudi

Ik zou gaan voor één van de props die door OS worden aangeraden. Een 14x6 Masterairscrew is aan de kleine kant voor dergelijke moderne motor die heel wat meer vermogen leverd dan vroegere types. Vroeger was een 14x6 standaard voor een 15 cc maar nu niet meer.

Die zogenaamde "vierkanten" schroeven alla 13x13 zou ik voor jou toepassing niet gebruiken. De door OS aanbevolen props leveren stuk voor stuk goede prestaties (een fabrikant met dergelijke faam zal ook heus wel weten wat er goed voor hun motor is). De diameter van de prop hangt wel een beetje af van hoeveel grondspeling je hebt maar normaal zou dat met de Cardinal geen probleem mogen zijn.

Stevo

Ik heb de 91FX nu op ruim 10000 toeren met een APC 14*8, ik denk dat dat een goede allround-propellor is.

Grt.

Ik zou volgens de OS tabel voor een grote prop gaan met een kleine spoed.
Dan trekt je kist goed weg en kun je op final mooi gaan "hangen" tegen de prop.
Uiteindelijk hoef je er toch geen racebeest van te maken.
De 17x6 dus, dan loopt de motor een mooi toerental waarschijnlijk. En wat Stevo zegt klopt, dit moet je niet vergelijken met de oudere generaties 15cc motoren.

Jullie verhalen zijn helder.
Ik houd gewoon de opgave van OS-Max aan, dan moet het goed komen.
Of ik voor de grootste ga weet ik nog niet, dan wordt het waarschijnlijk wel een grasmaaier en dat is eigenlijk niet de bedoeling.
Zodra het vliegtuig weer op zijn benen staat moet ik maar eens gaan meten wat er redelijkerwijs op kan zonder dat ie na een middag vliegen helemaal groen weer thuiskomt.

Groeten, Rudi

na ja met OS alleen rommel die duur verkocht word ook gemaakt in china................
Thunder Tiger niet duur ma goed

Is wel een heeeeeeuuuuuul oud draadje hoor! :mrgreen:
O.S. is echt geen rommel, duur? Ach is maar waar je het koopt.
Thunder Tiger? Prima spul... daar niet van... maar het scheelt niet zo veel in prijs... maar ook dat hangt weer af van waar je het koopt.... ;)
Joepie!

Zja... en China? Dat zijn de poten die onder de westerse economiën weg gezaagd worden... Europa en de USA hebben liggen pitten.

Laatst bewerkt:
Back