welke motor zelfbouw bootje

Een 12V motor geniet de voorkeur boven eentje uit een vrachtauto, die zijn vaak 24V.

De truuk is om de 12V motor op 18 of 24V te laten draaien om voldoende toeren te halen.
Daarom zul je ook waterkoeling moeten aanbrengen.

Groeten, Jan.
 
hey allemaal

heb vandaag gebeld naar een automontage zaak in Zwolle en hij had er 1 liggen die gaan wij snel ophalen zodat we die al vast binnen hebben , we hebben ook al gekeken voor accu's van een boormachine die gaan we gebruiken , nu hebben we alleen nog een servo nodig voor het roer , welke kunnen wij hier het beste voor gebruiken ?? .

ook weer bedankt voor de goede reacties !!!
gr Henk-jan
 
Een motor 'heeft' geen stroom. Een motor ter grootte van een vingerkootje zal minder stroom verbruiken dan de motor van een NS trein. Verder is de stroom ook afhankelijk van de belasting: hoe groter de schroef en hoe kleiner de vertraging hoe meer stroom er zal lopen.
Maar met de gegevens die op jouw motor staan, moet Jan je wel een goede indicatie kunnen geven.

@Frederik
Accu's hebben een capaciteit.
 
Laatst bewerkt:
Bij 12Volt spanning en 250Watt vermogen, zou de motor er een stroom van 21Ampère. Jan schreef eerder dat deze motoren met hogere spanning en grotere belasting in boot gebruikt zal worden, dus (nog) hogere stroom. Hogere stroom -> meer warmte -> slecht voor magneten en collector -> waterkoeling.
 
hey ron.

wij waren inderdaad ook van plan om hem water te koelen , maar met 21 ampère hoelang kan je dan varen ???

bedankt voor de reacties gr Henk-jan
 
Dat getal volgt uit de ruwe schatting die Leon gaf, en dat is voor als de motor gewoon, in auto dus, wordt gebruikt. In een boot wordt de belasting anders, de ventilator (=belasting) wordt vervangen door tandwielen + schroef, andere belasting.

Voor berekening van vaartijd (in uur) moet je capaciteit (in AH) delen door stroom (in Ampère).
 
hallo

hier mijn pa zijn sleper met zo een motor
verbruik 1 ampere op 12 volt en ik denk toch dat hij snel genoeg vooruit gaat voor een sleepboot met een gewicht van rond de 56 kilo

er zit een 4 blads messing schroef onder van 12 cm dacht ik
straks als ik thuis ben kan ik ze eventjes bij mijn eigen sleper opmeten want we hebben de zelfde bouw
rechtstreekse aandrijving zonder enige water koeling
wel een zelf gebouwde as met waterdichte kogellagers

[media=youtube]uQlMdUO9xBE[/media]
gr raf
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Henk-Jan,

De accu's van zo'n goedkope boormachine zijn niet geschikt om de hoge stroom te leveren die de aandrijving zal vragen als de boot als halfgleider moet varen.
Dit soort accu's overleven dit niet lang, de capaciteit is te klein.

Ik heb niet voor niks Lipo's aanbevolen...

De sleper van Raf z'n pa is een verdringer, daar zal een dikke loodaccu in staan, die kan de stroom wél leveren, maar is véél te zwaar voor jouw doel.

Groeten, Jan.
 
hey jan.

oke en welke van de lipo's moet ik dan hebben ik zag dat er ook nog weer verschil in zat namelijk een bepaalde C waarde ?? ik weet niet wat dit inhoud .

bedankt voor de reactie Henk-jan
 
Hallo Henk-Jan,

Ik heb je al eens een link naar hobbyking gegeven, die zijn 30C, bij 5800 mAh kun je dus 150A piekstroom trekken.
ECHTER; vóór je accu's besteld, moet je eerst weten op welk voltage je wilt gaan varen, of je motor dat aankan (al dan niet watergekoeld) en welke schroef er achter komt te hangen.

Die combinatie bepaalt de maximale stroom die je kunt verwachten en aan de hand daarvan kun je de accu's bestellen...

Groeten, Jan.
 
hallo
@ ad

ja ik zat op mijn werk en daar kan ik niet zo goed doen wat ik wil hahahaha
en daarom wilde het niet lukken met die link
youtube is namelijk "verboden" en deels geblokeerd door de servers
maar je hebt het reeds voor mij mooi opgelost daar bij mijn dank

de boot heeft inderdaad een 12 volt lood accu voor de aandrijving waar ook verlichting en pompen zijn op aan gesloten
deze accu van 55 Amp geeft de boot zonder te slepen een 50 uur vaartijd wat meer dan genoeg is
de zender is tegen die tijd toch reeds plat LOL

gr raf
 
@Raf: ik neem aan dat je bedoelt 55Ah (Ampère-uur). Vervolgens 50 uur vaartijd komt neer op 1,1A gemiddeld continu. Bij 12Volt is het gemiddelde verbruik continu dus 13,2 Watt, wat volgens mij neerkomt op erg efficiënt. {Edit niet efficiënt, maar zuinig.}
 
Laatst bewerkt:
wat volgens mij neerkomt op erg efficiënt.

Deze begrijp ik niet helemaal, Eric. Efficiënt ten opzichte van wat? Zoals ik dit lees is het een redenering van het type 2 x 3 = 3 x 2.

Als een 12 V accu 55 Ah levert, betekent dat hij een totale capaciteit van 12 x 55 = 660 Wh heeft, wat overeenkomt met een vermogen van 13,2 W gedurende 50 uur. Daar komt toch helemaal geen efficiëntie om de hoek kijken?

Of mis ik wat?

Groet,

Ad Bakker
 
Helaas beschik ik niet over veel vergelijkingsmateriaal, maar 13,2W gemiddeld gedurende 50uur lijkt mij erg zuinig voor een sleper (of misschien wel eender welke RC boot). Maar waarom niet...
 
Back
Top