welke motor

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door churchill, 15 mei 2003.

  1. churchill

    churchill Guest

    Ik heb een TL-01LA Mercedes CLK-AMG, en nu heb ik bij rcshoproal een zenderset,accu,regelaar en een motor besteld maar ik weet niet echt als ik het goed heb gedaan ik wil hard rijden maar niet al te veel geld uitgeven.

    de spullen die ik heb gekocht:
    -zenderset; Graupner C4 40Mhz aanbieding 59,-
    -accu; weet niet maar wel een 2400
    -regelaar; LRP IPC Line LRP8336 F1 reverse no motor limit 110,-
    -motor;Team orion havok 11T ORI25010 22,-

    is dit nou een goede set of kan ik liever een andere nemen?
    En is die motor een beetje snel?
     
  2. AlexH

    AlexH

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.095
    Locatie:
    Groningen
    Is die motor een beetje snel? Nou...ik dacht het wel! Als ik het goede frame in m'n gedachten heb die bij de TL-01 hoort, vind ik hem eigenlijk te snel voor dat chassis. En je hebt nog geen rij-ervaring concludeer ik uit je post? Dan vind ik het helemaal veel te snel ;)

    [​IMG]

    Dit chassis is het? Dan zou ik er persoonlijk geen 11T in zetten. Ik had een TA02-W en die heb ik al helemaal gaar gedraaid met een 13T :) En wat ook een vereiste is trouwens als je er een snelle motor in gaat zetten, is dat je het chassis gaat kogel-lageren. Anders moet de motor veel te veel moeite doen en word ie veel te heet.

    Als het je eerste auto is, en je er voor het eerst mee gaat rijden, zou ik eerder rustig beginnen met iets van 21T, en niet minder wikkelingen. 21T motoren zijn al een stuk sneller dan die RS-540 motoren die tamiya 'standaard' mee levert. Als je al aardig kunt rijden zou ik iets van 19T-17T er in doen.. Denk ook niet dat je veel lager in wikkelingen moet gaan zitten omdat het chassis anders veel te hard gaat slijten. Maar dat is een kwestie van uitproberen tot hoever je kunt gaan. Maar ik denk iig de 11T te veel is voor je chassis :)
     
  3. churchill

    churchill Guest

    ow oke bedankt voor je reactie.
    maar ik dacht toen ik hem kocht dat het een 11 turns motor was maar het is een 11x2 heb ik van een andere site maar die is alsnog te snel of niet ?
    Want ik had een motor van 12x1 in me hoofd maar dat hoef ik dus niet te proberen :roll:

    en van die lagers wist ik al die moet ik nog ff gaan halen, maar voor de rest is het wel goed en snel spul of niet ?
     
  4. AlexH

    AlexH

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.095
    Locatie:
    Groningen
    Als ik het goed heb begrepen zit het als volgt met motoren:

    Een 11-Single is een motor, waarin een anker zit met 11 Wikkelingen. Deze wikkelingen zijn gedaan met een enkele draad. Als je een 11-Double (11x2 zoals jij zei :)) hebt, dan heeft het anker nogsteeds 11 wikkelingen, maar is dit met een dubbele draad gedaan. En bij een 11-Triple (weet niet of die er is), zouden er 11 wikkelingen met een 3-voudge draad op het anker zitten. Het gebruik van 1,2, of meerdere draden heeft effect op hoe de motor reageert..hij word het wat feller of rustiger van.

    Als het de 1e keer is dat je gaat rijden zou ik iets tussen de 21 en 19T nemen, en of dat nou een single, double of wat dan ook word, dat is opzich niet zo van belang. Een 19T motor is al aardig snel :) Je hoeft natuurlijk niet meteen het gas vol open te doen, maar het is altijd zo verlijdelijk ;)

    Een vriend van me heeft m'n HPI RS4 Sport over genomen, en die laat ik beginnen met een 21T Corally motor. Daar mag ie eerst de auto mee leren beheersen, en dan moet ik maar kijken of ie wat snellers wil :)
     
  5. churchill

    churchill Guest

    oke bedankt
    en zit dat zo met die wikkelingen oke wer iets geleerd ik dacht dat 11x2 22 wikkelingen waren :D.
    maar waarom is die motor dan zo goedkoop als hij zo snel is ?
     
  6. Vinze

    Vinze

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    1.022
    Locatie:
    hellevoetsluis/ EMCR Rozenburg
    motoren van orion team havoc zijn zoiezo redenlijk goed koop. hoeveel wikkelingen er op zitten maakt niet uit.
    prijs komt voornamelijk voort uit het feit dat deze motoren niet rebuildeble zijn en natuurijk uit de materiaal keuze.

    heb zelf op een tl01 met een havoc 13turns motor.. ging als de brandweer kost alleen wel af en toe een piniongear enspeed gear wegens te hoge rotatie.

    zit nu een 15 turns Jaguar in.. stuk je langzaamer maar nog steeds geod opletten.

    Vinze
     
  7. churchill

    churchill Guest

    kan je die speed geer en piniongear niet in een andere matriaal krijgen (bv titanium of alu?)
    Want dan zou hij het langer moeten volhouden toch ?
     
  8. AlexH

    AlexH

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.095
    Locatie:
    Groningen
    Pinions zijn al van aluminium :) En dat ding is zo stuk op het nylon tandwiel als je d'r een te sterke motor in zet ;)

    Voor zover ik weet zijn er geen pinions van ander materiaal, omdat de nylon tandwielen anders te snel slijten :)
     
  9. churchill

    churchill Guest

    ik zat net bij www.pkracing.nl te kijken en ik zag daar versterkte pinions misschien dat je er zoeen kan halen
     
  10. ben

    ben Guest

    motor tandwielen kun je van staal kopen
    maart een tl01 met zulke motoren zoals jullie omschrijven daar mol je steeds je plastic tandwielen mee
    en de motoren worden veel te heet omdat ze weinig koeling krijgen
    je kunt over de grens gaan van de auto dan kun je beter een auto kopen die de snelheid aan kan
    even over de opbouw van het anker
    een 11 single anker heeft 11 wikkelingen en die wikkeling bestaat uit een draad die wel van een bepaalde dikte
    een 11 dubbel heeft 11 wikelingen maar met twee draden (die iets dunner zijn als een 11 single)
    hoe meer draden per wikkeling hoe meer trekkracht in de motor zit
    in een single motor heb je een hoger toerental
    dus een hogere topsnelheid
    mijn advies is voor een tl01 ga niet lager dan een 15 turns motor en verplaats hem niet te hoog ( motor verbranden
    speed tuned gear set met 21 tands op de motor
    gr ben
     
  11. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    @Ben: wat betekent 'verplaats hem niet te hoog' precies? Grote vertraging of juist andersom?

    :offtopic: Hoeveel turns is een Graupner Speed 500 7.2V Race Eco?
     
  12. ben

    ben Guest

    verplaatsen van de motor wil zeggen de overbrenging van de tandwielen
    ga je te hoog dan zal de motor smoren en dus langzaam optrekken maar als hij op toeren is gaat hij ineens versnellen en de accu is snel leeg ende motor wordt erg heet
    zit je te laag dan trekt de motor zeer snel op maar komt te snel op zijn top rijdt langer op een accu
    en de motor wordt niet erg warm
    de speed 500 is denk ik een 27 turns motor maar zoek ik uit
    gr ben
     
  13. churchill

    churchill Guest

    wat voor tandwiel moet ik hebben (ongeveer)
    anders koop ik er wel een paar maar rond de welke moet ik kopen denk jij ?
     
  14. AlexH

    AlexH

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.095
    Locatie:
    Groningen
    Dan had ik em dus toch al goed uitgelegt hoe et zit met die wikkelingen ;) :p
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ben, om in racetermen te blijven, dit is een beetje kort door de bocht. Hoe groter de doorsnede van de wikkeldraad(draden) van een enkele wikkeling, hoe lager de weerstand van de spoel, hoe lager de verliezen (evenreding met het kwadraat van de stroom, verdubbeling van de stroom geeft verviervoudiging van de verliezen), hoe lager de temperatuur en hoe hoger het rendement van de motor, hij springt efficiënter om met de aangevoerde elektrische energie. Een oppervlak van 1 vierkante mm verdelen over twee draden van 0.5vierkante mm heeft elektrisch geen zin. Het is wel makkelijker te wikkelen, dat is de voornaamste/enige reden voor de fabrikant. Voor de klanten hangt de verkoopafdeling er dan een onzinverhaal aan waarom het beter zou zijn. Beter bekend als 'stickertuning' :twisted: Er zijn bij www.rcline.de in het elektro-motoren heroïsche discussies geweest over het vermeende voordeel van litzedraad (heel veel draadjes parallel).

    In het algemeen, hoe hoger het aantal wikkelingen, al dan niet bestaande uit een aantal draden parallel, hoe lager Kv (toeren/volt) en hoe hoger Ki (koppel/ampere), en omgekeerd. Meer info:
    http://www.ezonemag.com/pages/efaq.htm
    En in het bijzonder:
    http://www.ezonemag.com/pages/efaq.htm#motor
     

Deel Deze Pagina