Welke, nieuwe, regelaar voor oude auto + afstandsbediening??

Berrie

Vriend van modelbouwforum.nl
Mijn zoontje Laurens heeft een (oude) Robbe auto gekregen. (Op de body staat "Hunters".) Deze zou ik graag weer rijdend maken. Er moet e.a. aan vervangen worden.

De afstandsbediening (Robbe Compact 27MHz) wil ik graag blijven gebruiken, evenals de (onbekende) motor.

De accu en mechanische regelaar wil ik vervangen. En bij de regelaar zit voor mij even een probleem. De bestelling wilde ik bij Conrad plaatsen, maar welke regelaar moet ik kiezen? Er wordt gesproken over "turns" en programmeer mogelijkheden. Ik weet niet hoeveel turns de motor heeft en weet ook niet of de zeer eenvoudige zender wel om kan gaan met de moderne programmeerbare regelaars.

De regelaar die ik zoek heeft een BEC, een rem en is verder zeer eenvoudig, maar functioneel.

Wie kan ons helpen?

Een foto plaatsen gaat (even ) niet.

Beschrijven is natuurlijk mogelijk. De motor heeft een diameter van 36mm en een lengte van 50mm. Als ik nog vergelijkingsmateriaal zou hebben liggen zou ik zeggen dat het een 7.2V speed 500 motor is.

Een standaard 540 dus.....

Als regelaar kan je kijken naar de Tamiya TEU-101BK, welke nieuw voor een paar tientjes te vinden is. Kijk eens bij www.pkracing.nl , daar staan wat regelaars voor 39 euro.

Als accu kan je voor een stickpackje gaan maar misschien is een LiPo (hardcased) een betere investering.

Zit met hetzelfde probleem; Ik heb mijn Hotshot II weer opgebouwd.
Probleem was altijd (een jaar of 18 geleden) dat het accupack in no time leeg stond.
Logisch als een deel van de stroom via een weerstand wordt omgezet in warmte.
Heb vervolgens bij Conrad een snelheidsregelaar aangeschaft type Modelcraft speed attack 540.
Hoewel ik niet weet hoeveel turns mijn huidige Joel Magic motor is is het wel een formaat 540 motor. De spec van Modelkracht geeft aan dat de regelaar resp. 70A/40A/20A kan uitsturen gedurende 1 sec, 5 min , 30 min.
Gezien de prijs dacht ik een goede deal te doen.

In de praktijk valt het me echter tegen.
De regelaar is wel eenvoudig in te regelen en je kunt er ook langzaam mee rijden (dat viel niet mee met de mechanische regelaar !)
Maar als je een paar keer versneld het tot de maximale snelheid kakken de prestatie van de auto snel in. Om te checken of het niet aan de accu lag heb ik deze verwisseld, maar de auto bleef (te) tam.
M.a.w. welke regelaar is wel geschikt ?
Is de genoemde Tamiya regelaar een goed alternatief of heeft b.v. een Conrad ook betaalbare maar wel werkende alternatieven ?

Inkakken hoeft niet de regelaar te zijn, kan ook de motor zijn.

Kan, maar is niet waarschijnlijk. Als ik de accu rechtstreeks op de motor aansluit toert de motor (onbelast) behoorlijk hoger op dan via de regelaar.
Achteruit rijden is via de regelaar lukt ook niet meer als hij een tijdje gereden heeft.

Het zal wel een Marui Hunter zijn. Is een standaard 540 motor (ruwe gok 27 turns).
Alles wat minder turns dan 27 is is prima voor het motortje.
Ikzelf heb weleens een regelaar van 29,99 gekocht bij conrad. XR 9.6 ofzoiets?
Het werkt prima, alleen verwacht er geen wonderen van.

Ikzelf heb weleens een regelaar van 29,99 gekocht bij conrad. XR 9.6 ofzoiets?
Het werkt prima, alleen verwacht er geen wonderen van.

Verwacht vooral niet dat ie waterdicht is. :-D
Verwacht wel dat er echt 2 seconden stilstand inzit voor je achteruit kan rijden. Verwacht ook dat als je vol achteruit gaat dat hij enorm hard remt, niet zo goed voor de tandwielen maar wel spectaculaire koprollen.
Verder leuk, klein, sterk en eenvoudig in te stellen met een potmetertje op een bepaald profiel (buggy, race en truck geloof ik).
Mijne is overleden aan water, vanaf toen alleen nog watervaste regelaars gaan gebruiken.

De bestelling wilde ik bij Conrad plaatsen,

Waarom ? Ik dacht vroeger ook dat deze het goedkoopste zou zijn maar prijs is niet alles.
Inderdaad is de XR9.6 met €30 niet duur maar voor €40 kan je een fijner controleerbare (of waterdichte;)) regelaar krijgen bij willekeurig welke zaak. Bijv. RCTwente of PK

ik heb hier ook nog wel een leuke regelaar+motor liggen die je voor €45 op mag halen ;)

een traxxas xl-5 esc en een titan 12t motor deze esc kan tot 8.4 volt aan, is waterproof en heeft automatische lipo cut-off

ik hoor het nog wel

grtz mick

Back