Welke nieuwe zender?

Hallo medepiloten,

Op dit moment vlieg ik met een NE bravo SX en een Esky belt cp v2. En ik vlieg met de Esky zender op dit moment heel veel met Phoenix. Maar ik zou toch graag wat meer willen in een zender.
Een ding is in elk geval zeker, het moet een spektrum worden maar welke is nog even de vraag. Ik haal er wel gelijk een mCPx bij om van de winter toch nog wat te kunnen oefenen.

Ik heb uiteraard de keuze uit de volgende zenders:
DX6i
DX7s (komt als het goed is snel uit)
DX8

Zelf zit ik nog erg te twijfelen welke het moet gaan worden en dus graag jullie advies. Ik vind (op de sim) stunten 3d vliegen het leukste, dus schaal zal het voor mij voorlopig in elk geval niet worden dus wat kanalen betreft is de DX6i dan voldoende. Maar stel nou dat ik nog een keertje FBL wil gaan vliegen, heb ik dan dat extra kanaal nodig?

En zelf heb ik zowel de DX6i als de DX8 vast gehad. Ik moet wel zeggen dat de DX8 wat beter aanvoelt in zowel de behuizing als de sticks. Maar er zit ook wel een heel groot prijs verschil in. De DX7s zit er wat tussen in, maar ik heb zelf het gevoel dat ik voor dat prijs verschil dan beter een DX8 kan kopen. Hier heb je 3 plaats schakelaars ipv 2 en wordt de telemetrie module al meegeleverd (werkt die een beetje?). Ook heeft deze backlight (is dat praktisch?)

Kortom:
Wat zou een handige keuze zijn? Een DX6i + mCPx of een DX8 + mCPx uiteraard ook om mijn belt mee te vliegen en ik wil in de kerstvakantie misschien een T-rex 450 gaan bouwen, maar dat is tijd technisch nog niet zeker. Anders komt dat in elk geval later

Dankjewel voor de reacties :D

ga je naar brandstof, heb je snel een governor eraan hangen = kanaal extra

dus wil je verder, is een 7 kanaals het handigst, ook voor de toekomst.

de rest is je eigen keuze..

[...]
En zelf heb ik zowel de DX6i als de DX8 vast gehad. Ik moet wel zeggen dat de DX8 wat beter aanvoelt in zowel de behuizing als de sticks. Maar er zit ook wel een heel groot prijs verschil in. De DX7s zit er wat tussen in, maar ik heb zelf het gevoel dat ik voor dat prijs verschil dan beter een DX8 kan kopen. Hier heb je 3 plaats schakelaars ipv 2 en wordt de telemetrie module al meegeleverd (werkt die een beetje?). Ook heeft deze backlight (is dat praktisch?)
Die dx7s heeft volgens mij maar een extra flightmode (idle-up1) naast normal(net als de dx6i) waar het er bij de dx8 in ieder geval twee zijn. Als het een keuze tussen die twee wordt vergelijk ze dan goed want het prijsverschil zit toch in dat soort opties.

In vergelijking met m'n hitec aurora 9 en de dx8 doet die dx6i goedkoop aan maar het is toch wel veel waar voor je geld tov sommige andere 6 kanaals zenders (die het bv ontbreekt aan een handig lcd scherm, model match en subtrim).

Een backlight kan handig zijn met programmeren van de zender omdat je het scherm dan beter ziet. Telemetrie vind ik persoonlijk ook fijn omdat je bijvoorbeeld de accuspanning in de gaten kan houden op je zender. Bij spektrum vereist dat wel voor elk model weer een extra zender/ontvanger op het model (die tm1000 bv).
Kortom:
Wat zou een handige keuze zijn? Een DX6i + mCPx of een DX8 + mCPx uiteraard ook om mijn belt mee te vliegen en ik wil in de kerstvakantie misschien een T-rex 450 gaan bouwen, maar dat is tijd technisch nog niet zeker. Anders komt dat in elk geval later

Dankjewel voor de reacties :D
Er is dus dat verschil qua afwerking/bouwkwaliteit, functionaliteit, mogelijkheden en de prijs dus wat vind je het meest belangrijk? Een zender is wel iets waar je lang mee kan doen dus dan zou je misschien de beste willen die in het budget past?

Dx7 wel ja, maar de dx7s lijkt dat toch niet te hebben.
DX7s_2.jpg

Dat is toch van de 7s? Ik zie nog maar steeds 2: Normal en Idle up 1. Of snap ik het niet :)

DX8 is een prachtige zender, maar of je het nodig bent...... beetje voorbereid zijn op de toekomst is altijd handig maar het prijs verschil zal je zelf moeten beoordelen.

Hij bedoelt dus dat bij de dx7 er wel twee idle up standen waren en bij e nieuwe dx7s dat niet zo is. Totaal onbegrijpelijk wat mij betreft.

Op zich zou je ook prima een andere schakelaar kunnen gebruiken als de software het toelaat. Misschien dat er op die manier meer mogelijk is met de nieuwe spektrum zenders?

Is het dan handig om 2 idle up standen te hebben? Want dat is dan nog wel een groot verschil tussen de DX6/DX7 en de DX8
En wat betreft de telemetrie, het prijs verschil tussen de 7 en de 8 is maar net iets groter dan de telemetrie module, maar wordt dit in de praktijk gebruikt?

Tja, lastig. Is het handig? Ligt eraan wat je wilt. Heb je het nodig, absoluut niet. Ik vlieg altijd 2 standen : Uit en aan :) Dus stand 1 motor uit, stand 2 motor vast toerental. Ik vlieg geen verschillende toerentallen en heb dus geen verschillende idle-ups nodig.

Telemetrie is leuk, maar heb ik nog nauwelijks gebruikt. Met de nieuwe sensoren kan je er een hoop mee, maar het is uitsluitend handig als alarm (temp, spanning, ontvangst edg). Op je scherm kijken is niet handig tijdens het vliegen :) Toerental is leuk bij het afstellen maar als dat eenmaal goed staat kijk je daar toch niet meer naar. Ik weet niet of ze al een verbruik indicator / alarm hebben. Dat zou nog wel handig kunnen zijn. Dan bij 75% alarm :) De 7s heeft ook telemetrie.

Ik gebruik de telemetrie dus als lipo alarm op de zender, ik vlieg primair op timer maar als de spanning onder belasting zakt of de accu eerder 'leeg' is dan verwacht hoor ik het alarm wel. (bij de hitec is dat geïntegreerd op de ontvanger en hoef je niets extra's aan te schaffen)

Een timer die niet op enkel op een schakelaar kan maar ook op je throttle stick start zijn ook dingen die wel handig zijn en een dx6i niet heeft, al is dat vooral handig bij een zweefvliegtuig zodat de timer stopt en start waneer de motor dat doet. Een schuif of draai schakelaar voor dingen als flaps enzo is ook zoiets wat dan handig kan zijn. Als je echter geen interesse hebt in vliegtuigen maakt dat niet uit natuurlijk :)

Het zijn voor mij allemaal overwegingen. Ik geef namelijk liever iets meer uit voor iets waar ik langer mee kan doen.
Als je een govener (meestal in de esc) gebruikt bij een elektro heli, heb je dan een extra kanaal nodig? En bij fbl?

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe meer ik hier lees, hoe minder ik het gevoel heb dat ik de bijna 200 euro extra voor de DX8 voor mezelf kan verantwoorden.
Moeilijk moeilijk moeilijk...

Tov de dx6i bedoel je? Wat ik wel een nadeel vindt van de dx6i is de losse batterijen. Even een slecht contact en weg heli. Dat zou je eigenlijk moeten aanpassen met een gesoldeerd pakket.

Precies, ik vlieg nu met de standaard esky zender en de zender die geleverd wordt bij de NE bravo SX. Dus eigenlijk alles is al een vooruitgang. Als ik vanmiddag nog tijd heb ga ik eens even kijken bij de LHS denk ik.
Zolang ik geen schaal ga vliegen heb ik de DX8 niet nodig denk ik, maar hij heeft wel een paar hele mooie functies die me aanspreken (telemetrie in elk geval).

Back