Welke NiMH c-cellen gebruiken??

Hallo,

Ik ben opzoek naar accupacks 6V van meer dan 4000mAh, nu is het aanbod enorm.
Wat is jullie ervaring met deze, van een " onbekend " merk? Afblijven ?

Hans

je kan dit balletje beter opgooien op het duikboot gedeelte van dit forum daar weten ze precies wat je nodig hebt voor je boot

je kan dit balletje beter opgooien op het duikboot gedeelte van dit forum daar weten ze precies wat je nodig hebt voor je boot

De accu's voor mijn duikboot zijn hetzelfde als van bv, auto's, alleen hebben deze één cel teveel, maar deze kan ik eruit halen.

Hans

Hallo,
Ik ben opzoek naar accupacks 6V van meer dan 4000mAh, nu is het aanbod enorm.
Wat is jullie ervaring met deze, van een " onbekend " merk? Afblijven ?
Hans

Hallo Hans,

Stond er een link in je O.P.?

Want 'deze' ken ik niet....

Zoek je NiMH met een hoge capaciteit vanwege de hoge stromen, die je gaat trekken, of gaat het je om de vaartijd?

In het eerste geval zou ik voor kwaliteits cellen gaan, in het tweede geval kun je wat minder kritisch zijn.

Mijn grootste bezwaar tegen de NiMH met hoge capaciteit is het vele onderhoud, om ze zo lang mogelijk in leven te houden en, bij de laatste paar generaties, de relatief korte levensduur, in mijn geval in speedboten met een stroomverbruik van 20-30A continue.

Is een Lipo met een hoogvermogen UBEC (die je desnoods koelt) geen optie, of is je stroomverbruik daar te hoog voor?

Groeten, Jan.

Hallo Hans,

Stond er een link in je O.P.?

Want 'deze' ken ik niet....

Zoek je NiMH met een hoge capaciteit vanwege de hoge stromen, die je gaat trekken, of gaat het je om de vaartijd?

In het eerste geval zou ik voor kwaliteits cellen gaan, in het tweede geval kun je wat minder kritisch zijn.

Mijn grootste bezwaar tegen de NiMH met hoge capaciteit is het vele onderhoud, om ze zo lang mogelijk in leven te houden en, bij de laatste paar generaties, de relatief korte levensduur, in mijn geval in speedboten met een stroomverbruik van 20-30A continue.

Is een Lipo met een hoogvermogen UBEC (die je desnoods koelt) geen optie, of is je stroomverbruik daar te hoog voor?

Groeten, Jan.

Hallo Jan,

Ik ga voor de vaartijd, wat in mijn duikboot zitten 2x 540/12V motoren, aandrijving en duiktank en daar is het stroomverbruik niet zo groot van. Er is alleen plaats voor 4 accupacks van elk 5 cellen.
Maar er zijn c-cellen te koop van bv. het merk Xtreme van 5000mAh, is dit aan te bevelen of moet ik hier van af blijven? En als je op de duitse e-bay kijkt is het aanbod gigantisch. Voor mij typisch een geval van ; door de bomen het bos niet zien :)

Hans

Hallo Hans,

Ik neemaan dat je deze bedoeld:
http://cgi.ebay.de/5000mAh-X-treme-...trkparms=65:12|66:2|39:1|72:1229|293:1|294:50

Hiervan heb ik als noodoplossing ooit een 7 cellig pack van 4500mAh gekocht in 2007, voor gebruik in een mono I, met een Speed 600 motor.
Na een tiental runs haalde het pack amper de 7 minuten vaartijd meer, dus voor hoge belastingen is het niks.

De cellen zijn ook iets slanker als de 'normale' sub-C cellen, dus mechanisch is het ook allemaal aan de lichte kant.
De IB 4200, die toen de standaard waren, kostten toen bijna €9,00 per stuk...

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Mijn laatste hoogcapaciteits cellen, die ik heb aangeschaft waren deze:
X-Cell Sub-C Zelle 4500mAh Einzelzelle *HIGH PER4MANCE* bei eBay.de: Fernsteuerung Elektronik (endet 30.07.09 13:44:08 MESZ)

Redelijke cellen voor het geld, maar niet te vergelijken met de GP3300, die bijzonder robuust en hoogbelastbaar waren (ik heb nog GP3300 packs, die goed presteren, niet voldoende voor het racen, maar toch...).
Deze cellen zijn ook niet gematched, dat moet je zelf doen, om dode cellen tijdens het varen te vermijden (de cellen die het eerst leeg zijn worden diepontladen, omdat de rest nog voldoende lading heeft en je het, zeker in een sub, niet direkt zult zien aan de prestaties)

Als je dit voor een prikje kunt kopen, zou ik de gok wel aandurven:
Große EP4600 und IB4200 Zellen Sammlung bei eBay.de: Fernsteuerung Elektronik (endet 26.07.09 19:42:17 MESZ)

Het zijn gebruikte cellen, die na het samenstellen to 5 cellenpacks en een formeringslading met de matige belasting in een sub nog jaren meekunnen.
Vraag wél van tevoren hoeveel laad- ontlaadcycli de cellen achter de rug hebben en waarvoor ze gebruikt zijn, want het houdt natuurlijk een keer op...

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Ook geschikte kandidaten:
Industriecellen met soldeerlippen:
NiMH SubC Akku Sub-C NT-4100mAh SCRPs bei eBay.de: Fernsteuerung Elektronik (endet 22.07.09 20:15:53 MESZ)

Of deze:
3600 mAh Akku Hochstromfest ( 3700 ) Jamara , Sanyo bei eBay.de: Fernsteuerung Elektronik (endet 24.07.09 14:09:07 MESZ)

Je ziet, dat ik bewust om de allerhoogste capaciteit heen werk, die cellen zitten op het randje van wat de fabrikanten kunnen en de uitval is hoog.

NiMH zijn onderhoudsintensieve cellen, lang ongebruikt laten liggen is er (op straffe van dode cellen) niet bij.
Toen ik nog voer op NiMH, was ik méér tijd kwijt met het onderhouden van de diverse packs, dan dat ik er daadwerkelijk mee voer...

Gelukkig gebruik ik nu Lipo's, véél minder gesodemieter.

Groeten, Jan.

Back