Welke nitro rc auto voor beginner

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door Pim_s, 11 sep 2019.

  1. Pim_s

    Pim_s

    Lid geworden:
    11 sep 2019
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Hallo allemaal,
    Ik wil graag beginnen met de rc hobby.
    Ik ben daardoor op zoek naar een nitro rc auto het liefst 1:10 en niet te duur(ongeveer €100).
    Zouden jullie mij kunnen helpen?
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.462
    Locatie:
    Sassenheim
    Voor 100 euro ga je niets vinden, in ieder geval niet iets wat aan te bevelen is.
     
  3. Pim_s

    Pim_s

    Lid geworden:
    11 sep 2019
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Het hoeft niet niwuw te zijn vandaar de 100 euro
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.462
    Locatie:
    Sassenheim
    Gebruikt zou ik niet aanraden als het je 1e ervaring wordt, veelal neem je de slechte ervaring van de ander over. En die slechte ervaring is vaak een versleten motor......
     
  5. BertusvB

    BertusvB

    Lid geworden:
    14 sep 2011
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Hoeksewaard
    Waarom nitro? Is mijn inziens niet geschikt voor beginner. Sommigen vinden van wel.
    Waarom niet? Rijdt alleen vooruit en is technisch complex en...................redelijk duur!
    Bouw zelf een elektro auto! Zeer leerzaam en redelijk betaalbaar.
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.462
    Locatie:
    Sassenheim
    Als je ooit na electro een nitro wilt ben je altijd nog steeds een beginner dus waarom niet direct?
     
  7. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.348
    Locatie:
    Gavere/België
    Vind ik een goed punt :koud:
     
  8. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Ik ben gestopt met rc auto's maar begon ook eerst met electro. Tamiya wrangler wat een statisch model is geworden. Daarna een Tamiya CC-01 (zijn makkelijk 2de hands te vinden) die het rijden en driften, sleutelen en tunen erg leuk maakte. Daarna een nitro. de HPI Trophy buggy. Grote verschil is dat nitro vele malen gevoeliger is, een enorm kabaal maakt, veel meer onderhoud vraagt.
    Electro minder onderhoud, amper geluid, kan veel hogere snelheden bereiken. En qua aanschaf heb je voor €100,- veel meer aan een electro. Een goede nitro is voor dat bedrag bijna niet te vinden
    Ik denk dat je daar even goed naar moet kijken. Ik vond nitro geweldig maar bijna onmogelijk om mee te rijden door het kabaal in de grote stad.
     
  9. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.462
    Locatie:
    Sassenheim
    Een heel mooi betoog maar als jij een een fiat Panda rijdt en overstapt naar een zeg maar een Ferrari en je gebruikt beide tot de max zie je ook een verschil in de benodigde onderhoud. Crawlers/scalers met tamme motoren zullen ook amper onderhoud vereisen. Een TT01 met de standaard Mabuchi 540 motor zal ook jaren mee gaan, daartegen de TT01 truck klasse welke op de wedstrijden met een 16 turns brushless wordt gereden kost meer tandwielen, assen en andere delen die wegslijten.
    Dat een nitro meer onderhoud gaf was niet door het nitro op zich maar het vele vermogen dat op de vaak mindere kwaliteit materialen wordt losgelaten.

    En voor 100 euro een elektro? Ja, is mogelijk, bij de Conrad staan dergelijke setjes maar verwacht er niet veel van. Prima auto's voor dat geld maar met de standaard 540 motor niet snel en bij het plaatsen van een dikke brushless slijten die dingen ook onder je reet weg.

    En nitro geen snelheid??????????



    OK, toegegeven dat een dikke motor en veel accu een hoop snelheid kan geven en misschien wel veel meer dan een nitro maar dan ga je je specifiek concentreren op alleen rechte lijn snelheid, maar wil je lekker rijden wil je ook nog fatsoenlijk een bocht kunnen nemen......
     
  10. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    @Roelof Het is geen aanval! Ik deel mijn ervaring en heb het over 2de hands auto's zoals ik schreef. Daarom ook "Tamiya CC-01 (zijn makkelijk 2de hands te vinden)"
    Om een nitro boven de 100km/pu te krijgen zul je een flinke investering moeten doen. Met elektro is dit vaak makkelijk omdat de motoren goedkoper zijn.

    Als we kijken naar dit budget dan is er wel degelijk meer onderhoud/ afstelling aan een nitro motor dan aan een elektro als je überhaupt al een nitro vind voor dit geld.
     
  11. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.462
    Locatie:
    Sassenheim
    Was ook niet als een aanval gezien maar er wordt in mijn ogen te vaak en te makkelijk gepraat over veel onderhoud en veel afstellen van een nitromotor terwijl dat niet altijd zo is.

    1 ding wat elektro nooit zal evenaren is de geur, het geluid, de techniek en de belevenis rondom een brandstofmotor als je zelf een petrolhead bent.
     
    Mechelse herder vindt dit leuk.
  12. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Daar ben ik het ook helemaal mee eens. Erg jammer dat er bij mij in de buurt geen geschikte plek meer is. Ben dan ook helemaal gestopt met rc en heb 3 modellen bewaard voor op de plank.
    Nu bezig met schepen bouwen. Heel anders maar beleef er net zoveel plezier aan :)
     
  13. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.462
    Locatie:
    Sassenheim
    De MACH in Heemstede is toch een prima plek niet ver van jou?
     
  14. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Zonder auto helaas niet.
     

Deel Deze Pagina