Welke offroad auto

Dan zou ik voor de MT4 gaan, die schijnt heel robuust te zijn!
Maar let wel op dat accu's daarvoor 50-100 euro kosten, en je voor een 4S al een redelijke lader moet hebben om hem snel te laden.
Plus dat 1:8 onderdelen vaak duurder zijn.

Wbt aftermarket, een goede auto heeft haast geen aftermarket support nodig omdat de standaard onderdelen goed genoeg zijn.
Alleen voor de looks zou het dan zijn, zoals bij de Losi LST2/LST XXL en de Muggy..

ik denk dat als je bij de auto nog zo'n 4s lipo en goede lader moet kopen dat je wel snel over de 300 euro gaat zitten

Het lijkt me een geweldige auto dus als het kan neem ik hem. Ik heb nog een Dji Phantom lader met een 4s balance plug. Deze lader kan op max 3 ampère. Kan ik hier mee een 4s 5000mah battery laden of gaat hij dan maar tot de helft?

Je zal eerst even het max. afgegeven vermogen moeten geven van de lader ,en dan rekenen.
Koop een bv een 4s 5000Mh zal je al op 1C willen laden naar de 5A moeten gaan , dit op 4s geeft een wattage van minimaal 85 Watt, neem wat laadverliezen dan praat je al gauw over 100Watt, in circa 1 uur vol, ga je naar lager bv 0,5C wordt het al gauw 2-2,5 uur , bij een lader van 100Watt, ga je naar 3A zal ook de laadtijd veel langer worden , laat staan dat de lader het " aan kan" .

Dus of een zwaarder lader nemen , of een lipo met lagere capaciteit . vergeet niet dat een 1.8 MT truck redelijk wat stroom vreet , en je dus goede lipo's moet hebben, bv 40C 5000Mh of liefs 50C5000Mah ,wil je langere levensduur hebben van de lipo , dus de lader zal ook genoeg wattage moeten hebben.....(maar dat had Ruud ook al aangehaald)

Bedenk wel dat een lipo met een lagere capaciteit bv 4000Mah een korte rijtijd geeft dan bv een 5500Mah lipo , ook zal de 4000Mah een hoger c-waarde moeten hebben dan bv een 5500Mah, (Cwaarde maal capaciteit geeft de maximale stroom) , de Ripper motor zal al gauw rond de 130-150A zitten(specs fabrikant).

suc6

nuttig leesvoer :

http://www.modelbouwforum.nl/threads/wat-is-een-lipo-en-hoe-gebruik-je-die.123782/

Laatst bewerkt:
De LiPo lader gebruiken kan misschien wel, maar het zal wel langer duren voor de accu vol is.
Plus, wat voor mij belangrijker is, je gebruikt hem steeds op zijn limiet, dat genereert hitte, en hitte en electronica gaat een keer fout.
Dan is een Imax B6 oid nog beter, maar beter inderdaad voor een lader gaan met 100 watt of meer.
Meer is in dit geval altijd beter, een goede lader is een investering, daar doe je jaren mee.
Volgens mij had/heeft Hobbyking een 150 watt lader, die scheen prima te zijn.

Voor 300 euro kan je al gauw een leuke auto van Traxxas vinden. Een Rustler VXL vind ik een geweldige auto maar aangezien jij naar een offroader zoekt lijkt mij een Stampede VXL iets beter.
Je moet wel even kijken waar je precies wilt gaan offroaden. Met een Rustler of Stampede kom je niet overal doorheen, maar de vraag is of je dit ook echt wilt. Beide auto's hebben achterwielaandrijving en zullen dus snel vast zitten op hoog gras. Echter zijn beide auto's met de juiste banden prima geschikt voor licht offroaden, denk aan niet al te hoog gras. In het bos zal je wat vaker vast gaan zitten maar het blijft natuurlijk afhangen van de ondergrond, en nogmaals kijk vooral hoe vaak je dit wilt gaan doen. Ik heb zelf een Savage Flux HP die vrijwel overal doorheen gaat maar ik gebruik het bijna nooit. Onder offroad versta ik simpelweg wat laag gras met wat hobbeltjes, skatebaan met wat stunts en af en toe zand met wat bergjes. De eerste twee zijn ook prima te doen met een Rustler VXL. Nu ligt een Savage zo te zien buiten je budget maar mocht je meer willen uitgeven is dit ook zeker een leuke auto.

Als je ook onroad gaat rijden raad ik een Rustler VXL aan. Deze is echt super snel. Stampede is wat lomper.
Ik zou zeggen als je onroad en offroad combineren is de Rustler VXL een leuke optie, ga je meer offroaden dan onroaden dan is een Stampede VXL wellicht een beter optie.

Ik spreek hier alleen over Traxxas maar er zijn natuurlijk ook heel veel andere merken en zo te zien heb je al wat op het oog. Traxxas onderdelen zijn wel heel erg goed verkrijgbaar in Nederland, en ze zijn ook helemaal niet zo duur (meestal).

@motorsports bedankt voor de lipo uitleg.
@ruudxd bedankt voor de lader uitleg. Ik heb een oplossing gevonden waarmee ik gewoon mijn huidige lader kan gebruiken(als het goed is)

@Rajeev bedankt voor de tips. De Rustler VXL is het geworden omdat er super veel info op het forum staat, hij goedkope lipo' s heeft en goedkope onderdelen. En natuurlijk omdat het een hele leuke auto is. Ik heb wel mijn budget moeten verruimen maar je moet er wat voor over hebben. Ik blijf het lipo verhaal lastig vinden (misschien ben ik niet zo helder) Als het goed is kan ik deze lipo: http://www.hobbyking.com/hobbyking/...0C_Lipo_Pack_Suits_TRA2843_EU_Warehouse_.html opladen met mijn 20w 3A Phantom lader die kan laden op 2-4s. Nou weet ik dat niet zeker. Ik heb de link naar de lipo uitleg doorgelezen maar het is nog niet helemaal duidelijk.

Ik heb hem gelezen. Het is al wat duidelijker maar nog niet 100%. ''Het beste kun je Lipo accu's met maximaal 1C laden. 1C staat daarbij voor 1 x de capaciteit.
Een 5000 mAh accu kun je dus met 5A laden, een 3000mAh accu met 3A. '' Als ik dus een 6000mAh lipo laad met 3a zou ik eigenlijk op 0.5c zitten. Dit lijkt me dan te weinig. Zal hij dan voor de helft vol laden of duurt het 2x zo lang?

Laatst bewerkt:
Je bedoelt een 6000mAh accu denk ik?!. (3A voor een 600mAh accu lijkt me teveel maar ik vermoed dat je een 0 vergeten bent te typen)
Hij zal wel volledig laden maar het duurt dan 2 uur ipv 1 uur.

De Rustler VXL is een mooie keuze! De accu lijkt mij prima voor de auto alleen moet je idd even kijken of je hem goed kan laden etc. Ik heb niet heel veel verstand van laders.

Voor gras blijven er zowiezo maar 2 opties over; Grote banden(monster truck) of vierwielaandrijving. Grote banden zijn hierbij waarschijnlijk nog het meest effectief. Onder 300? ECX ruckus, kun je de resterende 100 uitgeven aan een goedkope Brushless set en een stel LiPo accu's, als je die nog niet hebt.

Rajeev zegt dat je wat vaker vast kan zitten met een 2wd, dat klopt, maar dat ik ook heel erg afhankelijk van de gebruikte banden!
Met Proline Badlands bijvoorbeeld kom je een heel eind.

Een LiPo kan je het best laden met maximaal 1C, dus een keer de capaciteit van de accu.
Minder kan echter nooit kwaad, het duur alleen wat langer.
Ik weet niet precies om wat voor lader het gaat, maar let op dat deze gebalanceerd kan laden!
Als hij van een DJI is met smart accu's, dan moet u of een losse balanceer module erbij kopen, of een andere lader, want LiPo's moeten gebalanceerd geladen worden!
Dus met het witte stekkertje.

Back