Ik zie nogal eens onboard beelden met onbedoeld net nog een vleugeltip of zo in beeld, of het zicht vanaf de staart naar voren pakt net een beetje anders uit dan bedoeld was... met een LCD scherm (dat je op iedere camera die ik van dichtbij ken ook kan uitschakelen) weet je precies wat er op komt.
Dat kan je thuis toch op je gemak via de AV uitgang bekijken, ik zie 't probleem niet. Alleen voor ad hoc situaties waar een camera even snel met wat plakband op een model wordt bevestigd heb je dat probleem. Het gros van de camera's die ik ken hebben trouwens een LCD wat niet uitgeschakeld kan worden omdat een zoeker ontbreekt.
Ook optische stabilisatie is uit te schakelen (ik weet niet eens of dat op die Sanyo zit.)
Ja, maar daarmee verdwijnt 't probleem van het trillingsgevoelige mechaniek van de optische beeldstabilisatie niet.
Veelal zal je een zo groot mogelijke beeldhoek willen, maar misschien niet altijd.
Wat je in de regel wilt is een blikveld wat overeenkomt met dat van 't menselijke oog, zeker als je via deze camera FPV vliegt, zodoende zijn afstanden en dieptes veel beter in te schatten. Een té breed blikveld zorgt voor te veel vertekening (barrel distortion), de GoPro HD heeft hier last van, ik vervang in de regel de lens door een lens met een kleiner blikveld. Hieronder zie je 't resultaat van met een 1/2" 4.0mm megapixel lens.
Freestyle Skywalker flying on Vimeo
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality