Welke ontvanger bij het vliegen met een turbine

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door f.cox, 15 jul 2003.

  1. f.cox

    f.cox Guest

    Hi,
    Ik ben Frank Cox en heb vorige week zondag mijn nieuwe jet ingevlogen.

    Motor: zelfbouw KJ-66 met Orbit zelfstartende regeling

    Ik vlieg met een Graupner MC 20 zender en een C17 Fm ontvanger. (FM of PPM dus geen PCM)
    Deze combinatie heb ik ook zonder problemen in al mijn andere modellen.

    Bij deze jet is dat anders als ik alleen in de lucht ben of reikwijdte maak is er niet aan de hand maar vliegt er nog iemand met een frequentie die bij mij in de buurt zit dan maken de servo's van die kleine tikkende bewegingen.

    Nu mijn vraag:
    Welke ontvanger heeft zich bewezen bij het vliegen met een turbine in combinatie met een MC20 zender van Graupner.

    grtjs

    Frank Cox
     
  2. Paul Tupker

    Paul Tupker Guest

    Ik ben geen turbinevlieger, maar ik weet o.a doordat ik Bert en Dick regelmatig bezig zie dat zij zeer beducht zijn voor storingen via de electro en electronica, die doorgaans in ruime mate in een turbinekist voorhanden is. zorg er dus voor dat de radiobesturingscomponenten zover als mogelijk uit de buurt van elecro?electronica voor het turbinegedeelte geplaatst zijn, en gebruik bij voorkeur PCM, zodanig geprogrammeerd dat de failsafe de motor stopt bij een iets ernstiger storing als een "knak-pulse". Houd er bovendien rekening mee dat deze snelle modellen des te eerder flutter kunnen krijgen dus speling en vering in je besturing zijn absoluut uit den boze. Ball-links , korte stootstangen en metalen stuurhevels opservo"s en (zeer stijve) stuurvlakken zijn wat dit betreft zeer belangrijk. Neem eens contact op met bovengenoemde heren!
     
  3. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Hoi, Frank.

    Het is helaas niet altijd mogelijk om alle storingsbronnen uit een jet model te verbannen. Mogelijke oorzaken zijn te zoeken in de alom aanwezige elektrische systemen en te weinig ruimte om deze storingsbronnen fysiek ver van de ontvanger en antenne te houden. Ook het feit dat door de doorgaans wat hogere snelheid wat vaker op ruime afstand van de zender moet worden gevlogen helpt niet mee.

    Positief punt is gelukkig dat vrijwel alle storing zich uit als een zeer kortdurige "glitch" waarna de geschrokken piloot weer ongestoord verder kan vliegen, tot de volgende "glitch".

    Onder deze omstandigheden kan een PCM ontvanger goed uitkomst bieden door deze "glitches" te negeren. Je kan dan weliswaar tijdens die paar tienden van seconden ook niet sturen maar dat duurt te kort om te merken. Bedenk wel dat het feit dat je de storingen nu niet meer merkt niet betekent dat je niet meer je best moet doen om alles zo storingsarm mogelijk in te bouwen.

    De graupner MC 20 kan verschillende dubbel super PCM 512 ontvangers aan, ze zijn allemaal bruikbaar. Bij gebruik van een PCM 512 systeem moet je wel even opletten dat je niet 2 hoogteroer servo's in verschillende kanalen van de ontvanger gebruikt. Het ( verouderde ) 512 systeem is te traag voor dit soort toepassingen. Beter is dan het gebruik van Y stekkers voor de 2 hoogteroer servo's of een JR "magic box".

    De nieuwere MC 24 PCM 1024 kan dit wel aan.

    De PCM failsafe setting kun je het beste op "motor uit" zetten. Meestal zal na een totale "PCM failsafe lockout" de storing weer verdwijnen als de motor en electrische brandstofpomp uitgeschakeld worden. Mocht de storing niet verdwijnen dan komt de klap tenminste wat minder hard aan en hoef je niet zo ver te lopen om je model weer op te halen......
     
  4. f.cox

    f.cox Guest

    PCM 512 ontvangers?

    Wat is het 512 systeem en waarom is dit systeem te langzaam als in 2 hoogteroerservo's op een ontvanger heb ingeschakeld? Ik bedoel dat doe ik met de rolroeren toch ook! Al zit dit wel in het programma van de zender. Ik heb ook een Xtra waar ik dit heb gedaan en ik merk niet dat het hoogteroer langzamer is. Het is voor mij allemaal erg onduidelijk ik hoop dat jullie het mij kunnen uitleggen.

    Waar werkt de MC24 dan op en waarom is dat systeem dan sneller?

    grtjs en bedankt
    Frank
     
  5. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    De traagheid van het PCM 512 systeem uit zich bij de MC 20 o.a. bij het gebruik van 2 hoogteroer servo's op verschillende kanaal ingangen op de ontvanger. (op de zender met elkaar mee gemixed)

    Er van uitgaande dat elke servo 1 hoogteroer helft bediend en de roer helften niet mechanisch met elkaar gekoppeld zijn zul je zien dat bij het plotseling geven van een grote uitslag de ene servo beduidend achterblijft op de andere.

    Dit effekt treed niet op bij gebruik van de gewone FM (ppm) modulatie.
    Ook is het nagenoeg verdwenen met het snellere PCM 1024 systeem. (MC 24 in de SPCM mode, Futaba 1024 en JR 1024 sets)

    Hoewel het effekt van de achterblijvende tweede hoogteroer servo bij sommige modellen soms nauwelijks te merken is bij het vliegen zijn het juist de Jet modellen waar het vaak tot ongewenste reacties leidt.

    Doorgaans hebben deze modellen een wat geringere vleugelspanwijdte ten opzichte van de stabilo spanwijdte zodat een ongewenst rol effect optreed bij bediening van de hoogteroer functie.
     
  6. Sandor

    Sandor Guest

    he frank

    vlieg waarmee je wilt vliegen
    hou vooral de electronica van de turbine ver weg van je ontvanger
    antenne idemdito
    pomp , magneet ventielen ,etc etc alles apart

    ik neem aan dat je een zelfstarter hebt hou je gloeiplug massa kort bij de plug zelf (niet op de behuizing , maar het beste aan een ring onder je gloeiplug)kooi van farraday probleem

    vlieg op 6 volt systemen
    in mijn geval kwam het wel eens voor dat de rpm pickup raar deed met een 4.8 systeem (in de Turbo Raven)
    gevolg: Turbine denkt oei! onder rpm dus uit....
    6 volt erin , voila geen problemen meer
    ik vlieg zelf met futaba , en ja ook ik had het verschil met de hoogte roeren oplossing? akku weiche gemonteerd probleem opgelost


    Grt Sandor

    www.digitech.nl
     
  7. f.cox

    f.cox Guest

    Hallo allemaal,
    Het heeft even geduurd want Ik moest trainen voor de Xtra-cup van Dannis te Waalwijk maar nu is het dan zover.
    Ik heb de afgelopen 2 keer met mijn Jet veel getest en er was geen spoor op te trekken maar nu weten we wat de boosdoener is!
    Als ik reikwijdte maak met de turbine uit heb ik minimaal 130 meter (het veld is niet langer)
    MC20 zender met C17 ontvanger.
    Nu staan ook alle andere zenders uit.
    Staat er echter een multiplex Cockpit zender aan met de antenne uitgeschoven in de buurt, deze was 10 meter er van af, dan heb ik nog maar 30 meter maximaal!
    Ik heb dat met alle modellen het is dus niet turbine gerelateerd.
    Ik heb 35.050Mhz (kanaal 65) en de multiplex zender 35.120Mhz (kanaal 72) gek hé!
    Met andere zenders hadden we geen problemen zelfs niet toen mijn broer met zijn Graupner zender met 35.140Mhz (kanaal 74) tot op 50 cm van mijn antenne hield.

    Hebben hier meer mensen problemen mee? Misschien eens iets om te testen?

    Nu heb ik het ook gehad over 2 servo’s gemixt b.v op hoogteroer met PCM en een MC20.
    Dit schijnt te traag te reageren.
    Ik heb het nog niet getest maar er heeft iemand mij het volgende gemaild:

    Dat is geen probleem. je moet alleen kanaal 3 en b.v 8 (voor die tweede servo) op "NUR-MIX-KANAL" zetten. Dan twee mixer ->3->3 en ->3->8. Bij de MC20 zijn kanaal 1 t/m 5 sneller dan die andere.

    Weet iemand of dat werkt?
    Ik wil dat graag weten voordat ik een PCM ontvanger koop.

    Grtjs en alvast bedankt.
    Frank Cox
     
  8. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Dag Frank.

    Ik ben blij dat je range probleem opgelost lijkt te zijn.

    voor wat betreft PCM en traagheid bij de Graupner/JR 512 PCM systemen (MC 20) is wellicht wat meer uitleg nodig.

    Het is inderdaad zo dat het Graupner PCM 512 systeem zoals bij de MC 20 zender een veel tragere servo positie informatie overdracht snelheid heeft dan de latere SPCM 1024 van de MC 24 zender. Deze lage overdracht snelheid is ten dele "opgelost" door de bruikbare kanalen op te delen in primaire kanalen en secundaire kanalen.

    Wat betekent dat?

    De eerste 5 kanalen worden wat vaker dan gemiddeld van nieuwe informatie voorzien en de volgende kanalen juist wat trager dan gemiddeld. De gemiddelde informatie snelheid blijft dus hetzelfde maar er is nu sprake van 5 wat snellere kanalen voor de stuurfuncties en de overige kanalen zijn zelfs nog wat trager geworden. De gedachte hier achter was dat je beter af bent met 5 snelle kanalen, (Gas, hoogte, richting en 2 rolroer kanalen) op de primaire functies en een aantal restfuncties die veel trager zijn (b.v. retracts, flaps etc), dan dat alle kanalen even sloom reageren.

    Nadeel van dit systeem is dus dat een tweede hoogteroer kanaal (Een van de veel trager reagerende restfuncties) sterk achterblijft bij het primaire hoogteroer kanaal. Bij een Piper Cub zal dat geen dramatisch effect hebben, maar bij een snelvliegende jet met doorgaans weinig vleugel spanwijdte ten opzichte van de stabilo spanwijdte ontstaat een sterk rollend effect.

    Een eenvoudige oplossing is de tweede hoogteroer servo met een "Y" stekker koppelen aan de eerste hoogteroer servo uitgang, zodat alle 2 hoogteroer servo's op de primaire functie uitgang werken.

    Mocht dat een conflict opleveren voor wat betreft verschillende neutraal punten, uitslag of draairichting, Graupner/JR levert speciaal hiervoor een "Magic Box", een soort tussen kastje waar je deze eigenschappen per servo kunt afstellen.

    Ik hoop dat je zo voldoende geinformeerd bent.
    Met vriendelijke Jet groeten,
    Bert.

    P.S. Volgend jaar weer zo'n prima jet meeting in Sittard?
     
  9. f.cox

    f.cox Guest

    Bert bedankt voor deze informatie.
    Ik neem aan dat die Magic-box ook gewoon op PCM werkt.

    Jij weet hier volgens mij veel van zouden de zender instellingen kunnen werken zoals omschreven in het vorige artikel?

    We hebben de leden gevraagd of ze weer een jet-meeting willen en dat willen ze. Graag zelf.
    Ware het niet dat bij de vorige meeting is het idee geboren om dit samen te doen met onze buurtvereniging in Nuth. (Thermiek '58) Het is de bedoeling om de meeting het ene jaar in Nuth en het andere jaar weer bij ons te organiseren.
    Dit waren de jongens met de turbo Raven en de Mirage dacht ik
    De vliegvelden verschillen nauwelijks van elkaar dus wat afmeting betreft is dat geen probleem.

    De Jet-piloten van deze vereniging zijn nu met het bestuur in overleg om dit volgend jaar te organiseren.

    Ergens half december willen we een besluit vormen of de meeting in Nuth of weer bij ons plaatsvindt.
    Dus er komt zeker een Jet-meeting in het zuiden van het land.

    Het probleem met die Multiplex zender al eens ergens gehoord? Ik bedoel het is toch op zijn minst vreemd dat dit kan.

    Zijn jullie nog iets nieuws aan het maken?

    grtjs
    Fank Cox
     
  10. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Beste Frank,

    Ik heb een multiplex zender (3010). Het grote nadeel van deze zender is dat de processor voor de PCM mode te traag is. De signalen komen in verhouding met PPM laat aan bij de ontvanger. Toch wilde ik het liefst wel gebruik maken van de PCM snufjes om storing te herkennen zonder dat mij dat een model kost (fail save). Ik heb daarom gekozen voor een multiplex IPD dubbel super ontvanger. Dit is een PPM ontvanger met een Hold en Failsave functie. Misschien is dit ook een optie voor jouw.

    Ik ben geen jet vlieger. Mijn potientiele storing komt van de ontsteking van mijn benzinemotor. Mijn ervaringen in deze toepassing met deze ontvanger is goed. Hoe die is bij jetvliegers weet ik niet.

    Succes

    Mark
     
  11. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
  12. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    @Frank

    Ik heb zelf geen MC 20 dus ik kan niet even checken of het mix verhaal klopt. Je kunt overigens rustig een PCM ontvanger aanschaffen want de optie van de magic box blijft gewoon bestaan als het met mixers niet lukt om 2 servo's op de zelfde snelle gever te koppelen en toch de draairichting, slag en trim apart in te stellen.

    Forumlid "Zorro" heeft het een tijdje geprobeerd met een Multiplex 4000 en IPD ontvanger, maar is vanwege steeds hinderlijke storings tikken toch maar overgestapt naar een Futaba 9ZAP met 1024 PCM ontvanger. Zoals je aan zijn ultra low level aerobatics met zijn Kangeroo bij 300+ Km/h op jullie meeting hebt kunnen zien is hij nu van al deze narigheid verlost. (Of beter gezegd: De zelfde stoor signalen geven nu geen ongewilde servo bewegingen meer, maar zorgen er nu voor dat je gedurende een vlucht gemiddeld 1 keer 1/10 seconde niet kunt sturen, wat door de typische jet vliegstijl van vooral strakke manouvres niet merkbaar is.)
     
  13. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Ja, ik heb ook verschillende verhalen gehoort. In de door mij toegepaste opstelling werkt de ontvanger prima. Ik weet dat naast mij veel meer big-scale vliegers probleemloos met IPD vliegen. Maar het is goed om naar ervaringen bij jets te zoeken indien je van plan bent het toe te passen.

    Gr

    Mark
     
  14. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    hihi tijdens het tikken is dus de eerste ervaring van IPD met jets al binnen :lol:
     

Deel Deze Pagina