Welke piper Sig,Toni clark of balsa usa?

Wes,
Op onze site hebben we alle fabrikanten van ons bekende sleepkisten gezet.Links
Dat zijn niet allemaal schaalkisten en misschien soms te groot of te duur, maar neus eens rond, misschien staat er wat bij.
Doorgaans zijn het goed vliegende modellen, laat maar horen als je er een leuk vindt, misschien ken ik er een vliegend voorbeeld van.

Rob,
Ja, hoofdwiellandingen zijn de veiligste manier om met een staartwieler te landen in moeilijke condities zoals crosswind/turbulentie.
Het kost in de 1 : 1 kisten wel even wat gewenning, je bent bang dat de prop de grond in hakt, want tot dan heb je alleen geland met de neus omhoog. En dan zit je ineens vanuit de cockpit naar de grassprieten vóór je te kijken!

De pilot 1/4 Bellanca vind ik ook een zeer mooie kist. Pilot 1/4 Bellanca decathlon
Daar zou ook een zenoah 38 een goede keuze zijn.Is wel wat kleiner in spanwijdte.
Iemand ervaring met deze kist of deze goede vliegeigenschappen heeft?
Waar zou deze te verkrijgen zijn?
Mvg Wes.

Ik vlieg de Citabria van Lindinger .

full

Geen verschil in vliegen met de Piper .

Misschien heeft Welkom - rc-planes - de kleine Decathlon volgend jaar , is een ARF .

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi.
Zou deze niet trager kunnen vliegen dan de piper?
Waar zou ik deze kunnen vinden in Kit om nog zelf te bouwen?
Mvg Wes.

Hallo allen

Omdat ik mijn naam in dit 'draadje' voorbij zag komen even mijn mening en dat als zweefvlieger want ik heb nog nooit gesleept.
Wij vliegen hier in Tormos (Spanje) met 3 sleepkisten, een Robin DR400, een Piper Pawnee, een Piper Cub (Toni Clark clone).

De Robin DR400 heeft nu ongeveer 200 sleeps maar jammer genoeg is de 80cc MVVS een vrijdagmiddag of maandagmorgen exemplaar.
M.a.w. hij is ons iets te veel terug in Tsjechië en te weinig in Spanje.

De Piper Pawnee (ZG62) heeft nu ongeveer 3000 a 3500 sleeps en is, op het normale onderhoud na bijna onverwoestbaar.
Het leren kennen van de Pawnee heeft vrij lang geduurd, tegenwoordig vliegt hij met een Gyro op hoog/laag en met een vario aan boord, Volgens de vlieger maakt dit het slepen aanzienlijk gemakkelijker.

Dan de Piper Cub (ZG62), ik weet niet hoeveel starts hij nu heeft maar ook al heel wat, een grove schatting zo'n 1000.
Ik was, er zeker in het begin, niet zo van onder de indruk, vooral niet met de hier bijna constant heersende crosswind (het veld draaien gaat jammer genoeg niet)
Het landen van de Cub is een verhaal op zich, komt hij met de neus omhoog binnen dan begint hij te springen en in het ongunstigste geval kost het weer een prop of maakt hij een tip-swing, aan de vlieger ligt het zeker niet.
Het landen op de hoofdwielen gaat met afstand het beste.

Harry

Deze van EHMW zijn best wel prijzig zo te zien voor een nog te bouwen kist.
Zie dat deze 566 euro kost.Wat teveel boven mn budget die ik er wil aan spenderen.
Mvg Wes.

Pipers zijn idd geen beginners kisten daar ben ik het helemaal mee eens.
Maar van de TC piper kan ik niet zeggen dat hij slecht vliegt of gevaarlijk is bij de landing (afkiepen) (heb er ook al vele uren opzitten en ben aan de 3de toe, 1ste crash door kapotte accu ,2de door te zwakke vleugels (niet origineel) struts die knikte bij het drukken tijdens rugvlucht) een ideale sleper is het idd niet al heb ik er ook 6,5mtr ash26 zwever mee gesleept met een 30cc methanol motor)
Als deze crashed ga ik zeker weer kijken voor een tc piper evt een clipped wing uit voering om iets meer snelheid te hebben bij het slepen.
met de huidige TC piper (met ZG45) sleep ik ook para's, 2x2kg extra gaat prima (met 1 para aan 1 kant is het wel erg opletten (hangt ongeveer 50cm uit het midden)
Voor mij is het een ideaal werkpaard (ook leuk op ski's)

Laatst bewerkt:
Bij ons vliegt er een TC piper met ZG38 en dit vliegt gewoon goed!
Heb Namelijk nog maar weinig negatieve reacties gehoord van TC kits.
Bij ons vliegt er ook een TC DH 82 A Tiger Moth 2,7m met een ZG38 met reductie op!

Beide kisten vliegen erg goed.

De Tiger vliegt goed, die heb ik ook eentje van die spanwijdte met de 38er/vertraging er op. Je moet er alleen niet te wild mee vliegen. Ik heb er inmiddels al vele honderden landingen mee gemaakt.

P1000123.JPG

De Pipers heb ik altijd gevlogen met 62cc (vanwege slepen) en dat is gewoon erg veel voor deze Piper, het is gewoon een kreng en ik raad hem niemand aan, en zeker niet aan iemand met weinig (staartwiel) ervaring.
Maar dat is mijn persoonlijke mening, iedereen mag dat vinden, evenals het tegenovergestelde!

Een piper moet je net als een wo1 kist ,aan de grond vliegen , voor de rest zover ik het vergelijken kan zijn het fijne vliegers,vooral als je alle instelhoekverschillen vliegtechnisch goed instelt en niet alleen alles volgens het boekje doet en het daarbij laat.

Als je van een piper verwacht dat als je het gas dicht gooit dat deze zich zelf omlaag laat zweven en je dit met wat hoogte af kunt vangen ,zit je in de verkeerde hoek ,want dan overtrek je hem juist en kwakt hij tegen de grond .sleepgas en met iets hoogte getrokken binnen halen .Met het gas bepaal je de vlieghoogte .

na dat onze magister (mentor) echt kapot is hebben ik en mijn broertje van 13 een piper gekocht.

het is een piper j3 van black horse geworden echt een leuke kist om te zien met een zeer hoge "aaibaarheidsfactor" :p en in de lucht een vliegbeeld om van te dromen en bij zonsondergang en een zachte warme wind helemaal

de eerste keer dat er mee werd gevlogen was de eerste opmerking "zo die vliegt moeilijk!"

piper vliegen is echt heel anders

er is ook een boekje: how to fly a piper cub:

http://www.firstlandings.com/docs/fly_a_cub.pdf

zou je hier ook wat aan hebben bij het vliegen van een model cub?

wat ook opvalt bij een cub is dat hij niet meer lekker vliegt met een grote prop
we begonnen met een 16x8 maar toen vloog hij voor geen meter maar met een 13.5x6 gaat het een stuk beter

ik moet er wel bij zeggen dat we op de piper 1kw vermogen hebben gezet 8)

Back