Welke plug eerst

  • Topicstarter Topicstarter Big Boy
  • Startdatum Startdatum
B

Big Boy

Guest
Hallo

ik heb 2 vragen

1: Ik ga gebruiken een 4mm gouden plug (bullet) aansluiting op de lipo (female) en natuurlijk lader en ESC (brushless) ook. Gezien de zwarte en rode draad los liggen en niet tegelijkertijd samengevoegd gaan worden zoals b.v. deans
maakt het dan uit welke kleur (zwart of rood) je als eerste aansluit op je lader en/of je ESC brushless ?
i.v.m. vonken cq doorbranden wat dan ook.
1,5: Kan er iets kapot gaan?
Ik begrijp dat kruislings niet goed is.

2: En Maakt het ook wat uit als de zwarte en rode male 4mm gouden plug van de ESC elkaar aanraken ? zonder lipo bedoel ik.

Newbie hier
 
1 maakt niet uit of je zwart of rood eerst aansluit
1,5 wel balancer gebruiken bij t laden van lipos anders gaan ze kapot
2 als je de zwarte en rode plug tegen elkaar houdt dan krijg je vuurwerk
 
2 als je de zwarte en rode plug tegen elkaar houdt dan krijg je vuurwerk
Nee hoor, zolang de accu niet aangesloten is maakt dat niks uit.
Overigens, volgens wat ze mij hebben verteld (electronica noob) kan je voor de lipo aansluiting best 3mm goldplugs gebruiken (tenzij je misschien een erg dikke lipo hebt). Doe ik zelf ook. Wél 4mm van de ESC naar de motor.
 
Laatst bewerkt:
4mm kan geen kwaad en is vele malen gangbaarder dan 3mm. Hoe groter de connector en hoe meer raakvlak deze heeft hoe meer stroom erdoorheen kan.

tevens zou ik adviseren om niet op de accu female / female te doen. De kans op verkeerd om aansluiten is erg groot! of je moet een kunststof huls gebruiken.

gangbaar is dat de + (rood) de female connector heeft aan de accu zijde
en dat de - (zwart) de male connector heeft aan de accu zijde

de regelaar heeft dan zwart = female, rood = male

hierdoor voorkom je verkeerd om aan sluiten. En als je de krimpkous goed om de connector heen doet en eventueel zelfs de draden verschillende lengte meegeeft dan heb je hier totaal geen problemen mee omdat de lengte de draden uit elkaar houdt alleen een metalen voorwerp kan dan nog voor problemen zorgen maar daar horen de stekkers zoiezo niet op thuis.
 
Als je tijdens het laden een balancer gebruikt kan er wel een volgorde van aansluiten zijn. Ik weet dat dat bij mijn hyperion LBA 10 het geval is. Niet dat er dan wat gebeurt als ik het verkeerd doe. Dan gaat hij gewoon niet aan. Maar daarvoor moet je dan even in de handleiding kijken van de balancer.
 
Bedankt jongens.:thumbsup:

Ik ga de lipo male/female maken.
Zo werkt de bullet stekker met plastic trouwens ook die ik hier heb liggen.
Ik weet nog niet welke ik makkelijker vind. (uitproberen dan maar);)

Maxamp zet er als ik wil 2x female op en niet male/female
dus dat kan ik dan maar beter zelf doen.

Is de Maxamp 800 2s 7.4 lipo een goede keuze?? en klopt die 40c wel??
 
gangbaar is dat de + (rood) de female connector heeft aan de accu zijde
en dat de - (zwart) de male connector heeft aan de accu zijde

Er is niet iets gangbaar, en als er al iets gangbaar is, is het precies andersom dan wat jij zegt. Aan accukant de male aansluiting aan de plus.

Koop maar eens een standaard Graupner laadsnoertje, daar zit het ook zo (dus aan lader kant female aan de plus)..

Wat betreft het aansluiten; het maakt niet zoveel uit, maar eerst de min aansluiten en dan de plus, is wel de technisch beste manier.
 
Er is niet iets gangbaar, en als er al iets gangbaar is, is het precies andersom dan wat jij zegt. Aan accukant de male aansluiting aan de plus.
Volgens mij is het ongeveer 50/50...

Koop maar eens een standaard Graupner laadsnoertje, daar zit het ook zo (dus aan lader kant female aan de plus)..
Daar geef je nou net het verkeerde voorbeeld, graupner is nou net de gene die bepaalde stekkers 'verkeerd om' heeft.
imagemagic.php

Hierbij is de buitenkant plus en de binnenkant min, terweil gebruikelijk andersom is.
En als ze dat al verkeerd om hebben zal de rest ook wel fout zijn.;)

Ik heb rood + female aan de accu.
Maxamp zet er als ik wil 2x female op en niet male/female
dus dat kan ik dan maar beter zelf doen.
Nee.
Want dan kun je super makkelijk de stekker verkeerd om aansluiten (rood van de accu aan zwart van de regelaar en zwart van de accu aan rood van de regelaar), wat gegarandeerd een kapotte regelaar oplevert.
 
tsja wat is gangbaar. Ik ga er altijd van uit dat ik massa contact laten maken geen probleem vind. Maar de positieve aansluiting graag altijd safe heb.
 
Klopt. Op de accu moet de + pool (rood) afgeschermd zijn. Deze verbind je als laatste en trek je als eerste los. Dat is de meest veilige manier. Als de plus pool loshang kan er niets meer gebeuren.

Ik heb al verhalen gehoord van afgebrande heli's omdat men + pool los trok maar deze was niet afgeschermd en kwam tegen een alu frame aan. Dit maakte dus kortsluiting en de boel brande door.
 
En de meeste mensen hebben inderdaad het mannetje op de + maar dat is electro technisch gezien FOUT. Ook al doet 99% het zo dan is het nog fout en dus onverstandig. Gangbaar wil niet altijd zeggen dat het ook goed is.
 
Klopt. Op de accu moet de + pool (rood) afgeschermd zijn. Deze verbind je als laatste en trek je als eerste los. Dat is de meest veilige manier. Als de plus pool loshang kan er niets meer gebeuren.

Ik heb al verhalen gehoord van afgebrande heli's omdat men + pool los trok maar deze was niet afgeschermd en kwam tegen een alu frame aan. Dit maakte dus kortsluiting en de boel brande door.

Beetje tegenstrijdig dat verhaal van je.
Andersom aansluiten is dus veiliger. Eerst de plus vast en dan de min, bij losnemen net andersom. Kan je voorbeeld uit de heli wereld nooit gebeuren.
 
NEE, de min pool van de accu ligt dan open. Als die het frame raakt kan de boel ook affikken. Beste is eerst massa (-) aankoppelen en de + pool van het afgesloten type gebruken. Als deze los ligt kan er dus niets gebeuren.

Als er een blanke pool los ligt, welke dan ook, dan kan het altijd fout gaan.
 
Dat kan niet wat ej nu zegt he.. het frame is of verbonden met de min, in welk geval de heli affikt als je plus tegen het frame komt, of verbonden met de plus, in welk geval de heli affikt als de min tegen het frame komt.

Het frame kan niet fik veroorzaken bij beide polen.

Dus, als je aan de plus het mannetje hebt, en je trekt eerst de min los, kan je heli daarna niet meer affikken als de plus tegen het frame valt.

Hoe dan ook, zoals gezegd, er is gewoon geen standaard voor.

Als je die rode plastic hulsjes gebruikt, ligt de plus nooit onbeschermd open.
 
De min pool IS het frame, of zoals het in de auto wereld wordt genoemd massa.
Als de plus vast zit en goed afgeschermd is dan kan je de min overal tegenaan laten komen, zal er niets gebeuren.

Heb het in de praktijk regelmatig gezien, dat was dan wel bij auto's.
Auto bij een aanrijding betrokken, brandweer ook ter plaatse.
Die jongens hebben in hun opleiding meegekregen, als het even mogelijk is de accu losnemen ivm mogelijke kortsluiting. (brand)
Grote bhaco er bij, soms weinig ruimte, vaak schade aan de voorkant van de auto. Ja ik zie een dikke kabel, los dat ding.
Met die grote sleutel aan de slag en tegelijk de carrosserie raken "volle sluiting" en als het tegen zit alsnog brand. ( dus altijd de min pool als eerste pakken)
 
Begrijp ik het nu goed ?

Lipo zwart - male als eerste vast maken en als laatste los trekken
lipo rood + female als laatste erin en als eerste eruit trekken

Maakt het wat uit als de zwarte - male van de lipo een metalen of ijzeren ondergrond aanraakt ?
Dit i.v.m. het opladen van de lipo op een ijzeren onderplaat. de - male zou de ijzeren plaat weleens een keer kunnen raken.
 
zolang ze maar niet allebei de plaat raken. en ik zou een mdf plaat of gips / steen adviseren voor onderplaat met laden.

metaal is geleidend en geeft je weer een verhoogde risico. tevens is vooral de rook schade bij lipo het grootste. brandschade valt in 90% van de gevallen dat het al fout gaat (minder dan 0,01%) reuze mee omdat het een korte vlam is.
 
De min pool IS het frame, of zoals het in de auto wereld wordt genoemd massa.
Als de plus vast zit en goed afgeschermd is dan kan je de min overal tegenaan laten komen, zal er niets gebeuren.

Heb het in de praktijk regelmatig gezien, dat was dan wel bij auto's.

Bij 1/1 auto's wordt het chassis als - pool gebruikt, om bedrading te besparen.
In de modelbouw is alles apart bedraad (galvanisch gescheiden), dus is er geen verbinding tussen de bedrading en het chassis, wil je ook niet i.v.m. storing....
 
Back
Top