Welke Prop Aquacraft Wildcat EP?

Heren,

Een vraag over het laden van LiPo’s,

Ik heb een nieuwe LiPo 4S 4000mAh,
Deze probeer ik te laden met een HK ECO6 lader.
Bij de gegevens van de lader valt mij op: 50W max.

Ik krijg (bij diverse instellingen van de lader) de melding BREAKDOWN.
Connectors gecontroleerd, incl balance stekker en kabel tussen voeding en lader; geen afwijkingen geconstateerd.

Eerst met 4,0A geprobeerd, vervolgens met 3,3A en met 2,5A.
Bij de eerste 2 pogingen kreeg ik de melding BREAKDOWN,
bij de laatste (2,5A) instelling niet.

Nu valt mij op dat de 2,5A duidelijk minder is dan de 1C (=4A) die als minimale waarde voor het laden van de LiPo wordt aangegeven.
Met bovengenoemde gegevens laad ik met ong 0,625C.
Kan ik hiermee mijn LiPo beschadigen?

Tevens klopt de waarde wel met het gegeven dat de lader max 50W kan leveren.
Bij volle cellen en 4S kom ik tot het volgende:
50W / (4x 4,2V) = 2.97 A.
Bij lege cellen kan er met wat meer Amps geladen worden (bij een LVC van 3.7V):
50W (4x 3,7V) = 3.38 A.

Stel ik de lader in op 2,9A zijn er geen problemen meer.

Is het schadelijk voor een LiPo om beneden de 1C geladen te worden?
Met bovengenoemde gegevens laad ik met ong 0,625C.




Mvg Bastiaan
 
Met kleiner dan 1C laden kan geen kwaad, duurt alleen langer.

Ik kan me voorstellen dat hij dan toch over zijn maximale laadcapaciteit heen gaat als ik jou verhaal zo lees. Of dat de voeding het gevraagde vermogen niet kan leveren. Ik heb dezelfde lader, en die regelt in zo'n geval de laadstroom terug naar de op dat moment maximaal haalbare waarde. Misschien dat 'breakdown' op een te ver inzakkend ingangsvoltage slaat wat betekend dat je voeding het niet aan kan? Als je de lader op de autoaccu als voeding aansluit, heb je dan nog hetzelfde probleem?

maar nogmaals, je accu's met 2,9 amp laden kan geen kwaad, duurt alleen langer.
 
En dan eindelijk 2 filmpjes (met 3S) :







Hopelijk vanmiddag eerste testvaart met 4S!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gistermiddag mijn maiden run op 4S gemaakt:

Na enkele rondjes rustig varen en temperatuur in de gaten houden, geef ik voor het eerst goed gas, en flipt de boot meteen om...

Drijft met de stroming de haven in, bootje opblazen en 3 kwartier later ben ik weer , met bootje, op het droge.

Ik denk dat ik te vroeg op het gas ben gegaan, toen ik de bocht uitkwam.

De graupner 42mm prop is idd te groot om vol te accelereren (vanuit een bocht..)
Ik denk dat hier het aftoppen van de prop wel van toepassing is..

Eerst volgende mogelijkheid (zaterdag?) ga ik proberen met een 40,5mm prop.
En ook nog met 39mm, maar deze moet ik nog kopen.
Ondertussen ben ik nog aan het wachten op enkele metalen props van HK.

Heeft iemand tips voor het aftoppen van de props?


Mvg Bastiaan
 
Hey Bastiaan,

Snelheid zit er mooi in op de filmpjes te zien! Ziet er goed uit.

Ik vroeg me af waar je vaart? Kom zelf uit brabant. Woon je in zuid LB of tegen de Brabantse grens?
Als ik weer een rompje heb en alles heb over gebouwd wil ik wel een x komen varen!

En ja in de snelle bochten blijft het uitkijken met een klein catje!

Groet Jeroen
 
Hallo Jeroen,

Dank je! De beelden moeten nog beter, volgende keer ga ik de camera wat hoger zetten.

Ik kom uit midden-limburg, en ik vaar op diverse plassen in de buurt van Maasbracht-Stevensweert-Ohe en Laak. Er zijn veel grindgaten in de directe omgeving. Meestal bepaald de wind waar ik ga varen.
De locatie op de beelden was niet zo geweldig, door de stroming (is een zijtak van de maas). Toen mijn boot flipte werd hij een paar honderd meter meegenomen. Gelukkig was hij blijven steken onder een ponton in de haven.

Locatie: zie
https://maps.google.nl/ en zoek op 'ohe en laak' postcode 6109.

Misschien vanmiddag nog n keertje, als het zonnetje schijnt en de het nog lang genoeg licht is.

Mvg Bastiaan
 
Vanmiddag nog even gevaren met 40,5mm Graupner M4 op 4S,
is nog erg veel van te goede. Vooral omdat de boot bij volgas flink naar rechts trekt.
Dit was veel minder het geval bij lage snelheid.
Met 3S heb ik hier nooit last van gehad, zou dit komen door de (theoretische) toename van 33% toeren?
Bovendien zitten de M4 props circa 8-10mm verder richting het einde van de as dan de props met DD. dit komt omdat de DD-moer wordt gebruikt als contramoer.

Nog even uitproberen dus, misschien volgende keer met beelden.

Bastiaan
 
Laatst bewerkt:
Hallo Bastiaan,

Je zit in de goede richting; hoe groter de prop en hoe hoger de toeren, hoe groter de propwalk (het naar rechts trekken).

Bij een monohull compenseer je hiervoor, door de schroefas rechts van het midden te plaatsen en het roerblad naast de prop te zetten.

Bij een cat zou ik de strut een fractie scheef naar links laten wijzen om de propwalk tegen te gaan.
Een ring onder de rechterbevestigingsbout van de strutophanging kan al voldoende zijn.
Dat is een kwestie van experimenteren.

De prop verder dan noodzakelijk van het achterlager af monteren is vragen om problemen, de hefboom voor de propwalk wordt iets langer maar ook de hefboom om je as te verbuigen als je iets raakt in het water...

Als je de propwalk grotendeels onder controle hebt en de boot zonder tegensturen rechtuit vaart, zul je nog een ander fenomeen kunnen zien; het koppel van de aandrijving zal de boot in meer of mindere mate op de rechterkant duwen bij het accelereren.
Eenmaal op snelheid moet het niet meer waar te nemen zijn, is dat wel het geval, dan kom je aan de grens van wat de romp nog kan verstouwen.
Vooral goed te zien als je recht op je af vaart bij niet al te ruw water.

Groeten, Jan.
 
Vandaag 4S getest met 2 andere props:

1x 437-3, resultaat is helemaal niks. duidelijk te klein.

1x Robbe 1468, 42 mm hydro prop met 'hoekige' bladen:
r1468.jpg
Ook bij deze weinig resultaat, veel toeren weinig vooruitgang.
Bij weinig gas geven tot boot in plane komt, daarna meer toeren geven bracht ook weinig tov Graupner K 42mm.

Wordt vervolgd..
 
Hallo Bastiaan,

Voor een 37 mm drieblad heb je meer toeren nodig, tenzij de prop (nog) niet geslepen en gebalanceerd was, in dat geval had je ook een knijper op de as kunnen zetten; dat schiet ook niet op...

De robbe hydroprops zijn maar geschikt voor één doel; zo ver mogelijk weggooien!
Zelfs de robbe boten, die werden geleverd met deze props, voeren met een vergelijkbare Graupner hydroprop direct beter en sneller...

Groeten, Jan.
 
Ha Jan,

Bedankt voor je antwoord,
ik wou nog wat proberen met proppies, zodat ik bepaalde modellen en maten kon uitsluiten.

Bij deze dus duidelijk dat deze modellen prop niet bruikbaar zijn voor mij.

Bastiaan
 
Heren,

Ik ben bang dat de gekozen buitenloper die er nu in zit, te veel koppel heeft voor m'n catje.
Ik wil de opties bekijken om de motor te vervangen door een 36 binnenloper.

Als voorbeeld ken ik de motor uit de Aquacraft UL-1 Hydroplane, dit is een B36-56 2030 kV. Deze is 6-polig.
Link: TowerHobbies.com | AquaCraft Brushless 6-Pole Marine Motor 36-56-2030

Is er iemand bekend met een alternatief met ongeveer dezelfde specs?

Ik heb bij bidproduct.com niets vergelijkbaar gevonden,
en de hobbyking aquastar zijn 4-polig.

Heeft er iemand nog een idee of een bruikbare link?

Mvg Bastiaan
 
Hallo Bastiaan,

Hier kun je terecht voor Leopard in Europa:
Leopard Motor, Leopardhobby, Leopard BL-Motor, LBP, Leopard, Motor, BL-Motor

De beide vierpool motoren die je noemt zijn vergelijkbaar in prestatie.
Het koppel is fenomenaal; als je met de huidige buitenloper al problemen hebt bij plotseling gas geven, dan zul je dat bij deze motoren ook hebben.

Ik heb de 1900Kv versie van de Turnigy in mijn 80 cm Arowana en kan maximaal een 48K draaien, waarbij de boot tijdens het accelereren zichtbaar op de rechterzijde wordt gedrukt.
Op vlak water gat dit goed, bij ruw water 'struikelt' de boot over de rechterzijde en bij nog ruwer water zijn barrelrolls geen uitzondering (nu allen nog elke keer met de goede kant boven landen..., mijn Arowana heeft een vloedkanaal, maar je verliest veel tijd met wachten tot dit werkt).

Ik zou het meer in toeren (met een kleinere prop) dan in koppel (met een grote wokkel), zoeken.
Deze bijvoorbeeld:
LBP2850/4.5D *2950UpM/V*, RC-Raceboats-Shop
Met 39000 toeren op 4S onder last, op het randje en je zit verplicht aan (gebalanceerde) metaalprops vast.

Groeten, Jan.
 
icon1.gif

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bastiaan1
heb bovenstaand model net gekocht voor €22
BL28450-2700 kV
Nu 4 weken wachten op (gratis) levering


Hallo Bastiaan,

Ik ben één dag weg en dan doe je dit...

Dit is een typisch voorbeeld van (beginners) downgrading; je gaat van een Ø36 mm buitenloper (het is toch een Ø36 mm motor, meet het eens voor me na als je wilt?)naar een short can Ø28 mm binnenloper.
Dan heb je wel bijna 27000 toeren onder last, maar moet je noodgedwongen terug in propdiameter om de motor niet over te belasten. Een 36 mm op 3S is ongeveer de limit.
Helaas zijn die er niet in DD van Graupner.
Het zijn tweepool motoren, die behoorlijk heet lopen, zorg dat je waterkoeling werkt.

Ik vraag me af of je daar gelukkig mee zult worden.


Was mijn vorige aankoop een slecht idee omdat het een 2-pool is?

Anders snap ik je laatste bericht niet.

Groetjes Bastiaan
 
Hallo Bastiaan,

Het verschil tussen een tweepool en een vierpool is aanzienlijk, met name het koppel is fors hoger en goed afgesteld (in de regelaar) loopt een vierpool ook veel koeler.

Een langere can dan 50 mm is aan te bevelen, maar die vond ik bij Jan Niclas niet in de shop.
Hobbyhot heeft die wel in hun assortiment.

Omdat je problemen met het koppel hebt, zou je hoger in toeren moeten gaan.
Dat kan natuurlijk ook met een Ø36 mm motor, maar dan moet je je er bewust van zijn, dat je hier nooit de maximale maat prop achter zult kunnen hangen omdat die domweg te groot voor de boot zal zijn...

Groeten, Jan.
 
Back
Top