welke prop op de magic one

• Topicstarter Topicstarter Ivo1971
  • Startdatum Startdatum
I

Ivo1971

Guest
Weet iemand welke schroef(prop) er op de magic one het beste is.
En hoe meet je dit op ( doorsnee )

Ik heb type motor een 600
Regelaar (heb ik besteld) Robbe navy 570 70 amp.
2x7 cellen

Hij vaart nu al flink hard
De boot is ook van iemand geweest die er wedstrijden mee voer , dus daarom zal er wel een goeie schroef op zitten.
Ik weet alleen niet hoe jullie dat opmeten.
zal proberen een foto te plaatsen van de achterkant

prop voor magic one

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zelf vaar met de stock 710 motor op 12 cellen met een 40mm prop.
Dan blijft alles nog koel

Om te weten welke je het beste kan gebruiken moet je gewoon een aantal Graupner propjes kopen, van 38 tot 42 mm om te beginnen.

Gewoon eentje erop zetten en kijken hoe hij vaart en vooral kijken of alles een beetje koel blijft.

1 zo'n propje van Graupner is ongeveer 3,50 a 4 euro

Om de grote van je prop te meten moet je van het uiterste punt van het ene blad naar het uiterste puntje naar het andere blad meten

prop voor magic one

heb de prop opgemeten van uiterste punt tot uiterste punt en meet 45 mm.
hij vaart goed en snel, met deze prop.

de magin one vaart het beste met een 40 a 42 mm graupner k-serie propje.
netjes op 14 cellen en een standaard 710 of graupner speed 700 neo motor er in.
zwaartepunt strak op 29,5% vanaf de spiegel.

overgens heb je er geen 600 motor in maar een 7xx formaat motor.
kan niet zien of het de robbe710 of een graupner speed700 serie motor is.

kijk oook even de randen op de bodem na .
die moeten zo scherp als mogelijk zijn.

greetz jaimy

p.s
maak is een keer een filmpje kunnen we vertellen wat je nog meer kan aanpassen om het uiterste er uit te krijgen

propje voor magic one

hoi jaimy , ik kan het niet zien wat voor motor er in ligt. Die man zei volgens mij 600. Maar goed ,ik zal eens een 42 mm propje erop zetten. Moet zeker wel van graupner zijn toch. Zal wel eens een filmpje maken. Zal ook eens aan de ene kant wat meer cellen neer leggen ,want die kantelkamer werkte laatst niet. Kwam niet overeind.

als ik het goed zie zit onder de koelspiraal een stikker.
kan het niet helemaal goed zien dus kan het ook mis hebben.

het propje is een 40mm of 42mm graupner carbon K-serie.
die zijn tekrijgen in de gewone M4 versie maar ook als dog-drive.
nou moet jij de gewone M4 versie hebben want zie geen dogdrive op jou as zitten.

als bij een magin one de kantelkamer niet werkt is dat 75 van de 10 keer te wijten aan de cellen setup.
en 25 van de 100 keer aan de plaats van het zwaartepunt.
het beste is 8 om 6cellen.
als het aan het zwaartepunt ligt dan moet het zwaartepunt wat verder naar achter.
verder wel genoeg openingen aan de zeikant van de boot.

trouwens als ik nu zo naar de achterkant van je boot kijk dan zie ik geen kantelkamer gat zitten :s

greetz jaimy

kantelkamer

Hoi Jaimy,
Bedankt voor je reactie .
Aan de ene kant is het open en aan de andere kant zit wel een soort kamer.
Ik zal is even een foto maken van de binnenkant voor je.
Heb vandaag 2 nieuwe batterijen packs besteld 2 x 10 cellen dus ik ben benieuwd hoe dit vaart .
Ik kan eens proberen om aan de ene kant een serie van 10 te leggen en aan de andere kant een pack te leggen van 7 (als dit gaat) er is ruimte zat. of moet de aantallen gelijk zijn bv aan de ene kant 10 en andere kant 8 cellen.
heb namelijk nu 2 pakken van 7
en dan de bestelde 2 pakken van 10.
ik zal die schroef even kopen die jij mij voor schrijft.
ik weet niet waar jij woont anders kom ik eens langs of spreken ergens af bij een plas ofzo.
jij hebt namelijk al meerdere boten gehad dus meer ervaring.

Ik heb een wel eens een 700 neodym van Hopf op 18 cellen gevaren. Dit was echter in een licht lopende catamaran en de motor van Hopf is wat beter dan die van graupner

Ik zou het in deze boot inderdaad niet doen zoals jaimy al afrade

zowiezo zijn de hopf viper motoren een stukkie beter dan de graupner speed motoren.
maar ook de hopf viper 700 vind 18 cellen niet fijn.

in de magin one moet je het echt bij max 14 cellen houden met een graupner speed 700.
ga je op meer cellen dan kan ik je met zekerheid zeggen dat je binnen 6 keer varen rook onder het kappie vandaan krijgt.

overgens nieuwe cellen/pakketten nooit combineren met ouwe cellen/pakketten.

greetz jaimy

cellen

eerste foto is links van achteraanzicht

tweede foto rechterkant van achteraanzicht

derde foto weer van de linkerkant

linkerkant

rechterkant

cellen

Bedankt allereerst weer voor de info.
Ik heb m,n bestelling geanuleerd bij Conrad .
Kan ik wel op 16 cellen varen en dan bv, ene kant 10 cellen en andere kant 6 cellen doen voor de kantelkamer.
Ik weet niet of je het nou kan zien op die foto,s van vorig bericht.
En een zwaardere motor erin , kan dat wel , en welke motor zou ik dan moeten hebben om bv met 20 cellen te kunnen varen.

zo op de foto te zien is het een speed 700 die er in ligt.
die zou ik niet op 16 cellen in een mono willen laten draaien.
in een cat had het nog wel gekunt maar een mono vaart een stur zwaarder dan een cat.

een zwaardere motor kan maar,
dan moet je denken aan een ultra of plettenberg wil je de zelfde regellaar behouden.
en die kosten een paar duiten denk zelfs meer als dat de hele boot waard is.

en anders ga je op brushless maar dat kost je ook al een minimale 140 euro.

ik zou gewoon 8 om 6 cellen nemen dat is het goedkoopste en werkt het beste in een magin one als je niet te veel geld wil spenderen.

greetz jaimy

propje voor magic one

had nog even quartel vandaag aan de bel. En die hadden mij vertelt dat ik eerst met een kleinere prop moest gaan varen , maatje 31,33,34.5 en 36. Want zij denken dat m,n vorige regelaar kapot is gegaan door die te grote schroef van 45 mm.
En er is nog een 800 serie motor en daar kan ik met 20 cellen mee varen. En die motor kost ongeveer 65 euro en kan goed met die robbe 570 regelaar. Maar ga eerst eens met die kleinere propjes varen met de nieuwe regelaar.

prop voor magic one

Vandaag even met de magic one naar Quartel geweest in Rotterdam-Hoogvliet.
Is even laten kijken wat er nou voor motor in zit.
Er zit een Graupner 700 BB Turbo in.
En de prop is inderdaad een 37,5 wat er op moet , ipv de 45 die er op zit.
Om er nog meer uit te halen , heb ik nieuwe motor gekocht , een Graupner 700 Race , volgens Quartel vaart dat veel beter en sneller.
We gaan het mee maken als de vijver weer ijsvrij is.

Ziehier wat specificaties van beide motoren:

Speed 700 BB Race - 9.6V
7.2 - 9.6 V 19000 RPM
3.3 - 17.5 A

Speed 700 BB Turbo - 12V
7.2 - 19.2 V 11600 RPM
2 - 12.5 A

Kijk even naar het toegestane voltage en het verbruikte amperage van die Race... :confused:

Hallo Ivo,

De race op 12 volt gaat ook prima, pits goed gekoeld. Ga je naar 14.4 wordt het kritisch. Het stroomverbruik stijgt navenant, mijn ervaring met een 700 race op 12 volt is 20-24 ampère, met die 37.5 prop. Maar dan heb je lekker power!! Laat de motor dan wel eerst even inlopen, onderwater gaat het beste, anders vliegen de vonken meteen van de koolborstels af!

je laat je lekker veel wijs maken door quartel..
een speed 700 met een propje kleiner dan 39 mm is niks.
dan had je er beter een speed 600 in kunnen hebben dan klopt 19 mm en kleiner wel.

in de s14 wedstreid klasse varen ze met een speed 700 op 14 cellen met 40 a 41 mm propjes.
toen de magin one net uit was teminste.

een vriend van mij vaart ook met een magin one met een speed 700 neo (is beter dan de race) op 14 cellen met een 42 mm propje k-serie.
die setup overwint alle setups die in een magin one mogelijk zijn met speed motoren.

geloof me met een 39mm en kleiner gaat het alleen maar lucht slaan 39 mm is de grens.
daaronder gaat het alleen maar slechter.

echt quartel moet eens z'n ervaring op andere dingen houden want van powerboats hebben die gasten echt geen verstand.
zowel die gasten hier in amsterdam als in pijnakker.

wat beter was geweest is:
een speed 700 neo en een 40 mm propje
dat gaat perfect op een 570 regellaar.
de 700 neo is beter dan de race.
het gaat niet alleen om toeren je moet ook je koppel(kracht) hebben.

greetz jaimy

Laatst bewerkt:
Back