Welke prop op EDF motor ?

Ik heb hier een EDF motor liggen en zou hem graag op een pylon racer zetten (slipso400)

alleen weet ik niet welke prop ik erop mag zetten, aangezien de motor in een 56mm EDF zat.

Dit zijn de gegevens:
Naamloos.jpg

zou ik kunnen proberen met een camprop 4,7x4,7 en meten wat daar uit komt?

Grt

Als de motor 80 gram is of meer dan zou je dat op 3s kunnen proberen. Het liefst met een 60A regelaar en 2000 mAh + accu.

3s met cam 4,7 x 4,7 of misschien een 5,2 x 4,3 even temp in de gaten houden en de stroom ook als je daar de mogelijk toe hebt.

mvg hans

zo, heb net de eerste meting gedaan met een 4,7x4,7 camprop en ik moet zeggen

WAT EEN BOM VAN EEN MOTOR

ik ben niet eens hoger dan halfgas durven gaan omdat ik dacht dat het propje zou exploderen..

de motor trok 16 amp (wat volgens mij niet te veel is) maar deed veel te veel toeren..
ik weet nu in ieder geval dat het zeker geschikt is voor mijn pylon racer projectje, alleen moet ik nog uitzoeken welke prop het beste gaat zijn ervoor.

morgen ga ik eens meten hoeveel RPM het precies was, net was er niet genoeg licht, en er was niemand om met een zaklamp te schijnen :)

Veel te veel? Dat kan niet snel :) 25.000 toeren klinkt erg eng maar dat zal hij op 16A nog lang niet halen. Propjes gaan tot de 30.000 toeren ;)

Beneden de 40A zit je goed.

ja, ik weet het
maar mijn vader heeft een mega motor van 3000kv op zijn velocity staan (soort projeti van thunder tiger) en die gaat 220 km/u
maar het lijkt mij dat die motor nog niet in de buurt komt van de halfgas van die van mij :?

misschien was het wel omdat ik binnen zat, morgen nog eens meten ;)

hier nog enkele gegevens van de motor:

SPECS:
Motor Diameter: .945" (24mm)
Motor Length: 1.77" (45mm)
Shaft Diameter: .118" (3mm)
Shaft Length: .472" (12mm)
kV Rating: 3790 rpm/V
Weight: 3.6oz (101g)
Input Voltage: 7.4-14.8V
Max. Constant Current: 25A
Max. Surge Current: 50A
Max. Constant Watts: 278W
No Load Current: 1.7A

ik mag niet over de 278W gaan dus met deze motor, wil dit dan zeggen dat ik (ervan uitgaande dat een accu 11,1V is) niet meer dan 278/11= 25,7A mag trekken?

Ik denk dat de 30-35A ook nog wel gaat, ligt aan de temp en koeling. Als je continu volgas wil vliegen kan je beter onder de 30A volgas blijven.

En binnen, en dan zonder daglicht, lijkt het veel erger dan buiten. Komt door het weerkaatsen van het geluid. In het donker wordt je gehoor vaak ook nog iets scherper wat het nog erger maakt.

Owja, weet je zeker dat de prop er goed op zat? Andere kant op draait hij ook leuk maar maakt wel een hoop meer herrie ;)

ok, ik heb net nog een meting gedaan met de 4,7x4,7 en dit maal met toerenteller.

ik ben tot de conclusie gekomen, omdat de motor gisteren duwde, dat inderdaad de prop verkeerd om stond, even de + en - van de motor gewisseld dus :)

bij mijn meting ben ik nog steeds niet volgas gegaan, ik had 250000 toeren en op dat moment trok de motor 30 ampere

volgens mij zijn dat vrij mooie waardes, een grotere prop zou volgens mij enkel maar meer stroom trekken (?)

maar goed, ik heb hem ongeveer 5 a 10 seconden op 25000 toeren laten draaien en ik voelde de temperatuur in mijn hand wel opbouwen (dat is dus iets om rekening mee te houden..)

Hoeveel % gas had je ongeveer? Als dat minder dan 80% is dan is de prop te groot.... de regelaar en motor hebben het dan moeilijker dan met 30A bij volgas.
25.000 toeren bij 30A is mooi, dat klopt vrij aardig.

Als je genoeg koeling hebt in het vliegtuig dan kan je het proberen. Even 1 minuut vliegen met niet teveel gas en dan landen om de temperatuur van alles te controleren. Temperatuur zegt alles :) Als die niet te hoog wordt dan is het geen enkel probleem.

ja, ik heb er nog geen vliegtuig voor :rolleyes:

maar dat gaat een 400 size pylon racer worden (slipso400)

ik zat ongeveer met 3/4 stick open, of nog niet eens.. (zeker minder dan 80% in ieder geval)

de romp van dit model moet natuurlijk zo dun mogelijk, dus plaats voor koeling is natuurlijk een klein probleempje.
hoewel het model natuurlijk nog gebouwd moet worden kan ik nog doen wat ik wil, waarschijnlijk iets zoals dit:

a2908877-12-IMG_0770web.jpg

Grt

Laatst bewerkt:
Zulke koeling kan goed werken. Kwestie van proberen dan. Volgensmij is er ook nog cam 4.2x4.2 dacht ik? Wellicht nog een optie.

heb ik nog niet gevonden,
de kleinste die ik op de graupner website kan vinden is deze :
CAM SPEED PROP 10x8 cm 10cm is wel maar 3,94".. er staat een afbeelding bij van een 4,7x4,7..

statisch valt het natuurlijk ook moeilijk te zeggen..
in de vlucht kan die 30 ampere nog een stuk terugvallen..

ik heb nog een filmpje van de meting, zal ik meteen eens uploaden :)

Laatst bewerkt:
Afbeelding klopt niet, is overal gelijk.

Ik zag een 4.7x4 wellicht een optie. nr 1361.12.10 is dat.

nu ik het filmpje zelf bekijk zie ik dat hij bij 28000 toeren toch wel de 54 amp geraakt heeft
dit is natuurlijk niet acceptabel en dus zal er een kleinere prop moeten komen.
filmpje is aan het uploaden, link volgt nog

goed dat ik een filmpje gemaakt heb, het is veel te lastig om én de motor vast te houden, gas te geven, toerenteller in de gaten te houden en dan nog de amperes meten :-P

ondertussen heb ik een nieuwe test gedaan met een 4.1x4.1 prop
nu trekt de motor nog max 42 ampere volgas, dit gaat al de goede richting uit maar ik vind het nog veel..

als ik 2 min volgas vlieg met een accu van 1500mah dan is het al gedaan :?
ik was van zin om een 1000mAh te steken dus dan worden de vluchten wel erg kort :(
nu goed, ik kan met deze motor wel testen of mn toestel wil vliegen en dan achteraf een betere motor kopen.

Ik ga hem met deze prop begrenzen om 75% en dan kan er niets mis gaan (denk ik :rolleyes:)

Grt Dennis

Back