Op mijn programaatje ligt op 65 km/h het omslagpunt.
Ik heb met een 17 x 6 en een 15 x 8 vergeleken.
als je in mijn optiek sneller gaat slepen als de 65 km/h wil de zwever je in gaan halen omdat jij dan niet meer kan versnellen.
Bij de 80 km/h heb jij nog maar 800 gram trekkracht en met een 15 x 8 1.2 kilogram.
Ik weet de overtrek snelheid van de zwever niet maar als die op de 50 km/h ligt heb je dus maar een snelheidsbereik van 15 km/h. (50 naar 65)
Met een 8 inch. spoed heb je bijna het dubbele. (van uitgaand beide props 7000 toeren)
Veel hangt natuurlijk ook van de weerstand van de beide kisten af.
Ook maar de propload van een 18x6 is hoger dan die van een 17x6 .
mag ik even theoretisch zeggen dat dus de pitch je snelheid grof bepaald .
dan bij gelijke pitch de diameter grofweg een arm om je eindtoerental te bepalen . dus toerental gedeeld door nieuw diameter . uitkomst vermenigvuldigd met oude diameter is de te verwachten nieuw toerental . dan zou de propsnelheid van 7000 op 65 km\'h met 7400 een 68km/h moeten zijn .
Ik heb op de piper al een 18x8 geprobeerd ,maar dat leverde minder sleepkracht op in de lucht . de 18x6 presteerde beter .Ik kijk altijd of er nog respons is op het gas op het laatste stukje weg van het gas(1/8 gas slag van de gasstick) . zonee dan is de propbelasting te zwaar voor de motor met de 18x8 was dit het geval . met de 18x6 net niet .
met de prop belastings berekening van Jan hermkens zit ik met de 18x6
op 1944 . met de 17x8 op 1734 . als ik dus max effectief wil werken op deze motor moet ik de propbelasting ook in rekenschap houden .
Bij een brandstof motor is het simpel om te zeggen als de motor nog net optoert op het laatste gasslag je op de ideale koppelkromme zit van de motor .Ik kijk niet naar het peekaa dat zegt me niet zoveel . koppel zegt me iets over ideaal presteren van de motor waar hij zijn ideale cylindervulling heeft op welk toerental . in mijn geval dus eigenlijk op de 7000 rpm .nu is het dus de truuk om de juiste prop te vinden die dit dus kan combineren met de juiste propsnelheid en zoveel mogelijk trekkracht .
In de houten props is menz altijd zeer goed geweest . Ik ken fiala zelf niet maar hoor er goede verhalen over vooral uit de electrohoek . Ik prefereer hout ivm snelle breuk en dus krachten die niet op de krukas komen bij een grondslag . nu Heb ik ook een 18x6 graupner sonic geprobeerd . deze behaalde een hoger toerental dan de mezjlick ,maar het sleepresultaat is iets beter met de mezjlick ,veel rustiger .ondanks dat de graupner harder trok . Ik merk wel dat als je eenmaal op de grens werkt je veel meer verschillen kunt waarnemen .
Naar aanleiding van Bertus zijn relaas ga ik dus voor een iets hogere propsnelheid door de diameter te verkleinen en het toerntal iets hoger te leggen . kijken of het wil . zo niet komt deze prop op een 23cc .