Tom Berends zei:
Dat is een goede tip Jan, ik had daar nog niet bij stil gestaan... Wanneer je 2 x 3s1p 2200 mah 10c (15c max) parallel schakelt, dan heb ik 4400mah, 2x160 gram voorin, en de te hoge stoom is dan geen probleem meer, 44A. Klopt die redenering? en dan de prop?
Ja dit klopt wel.
Je hoeft echter niet op het maximum te zitten. Mag best wel minder. Gunstiger voor levensduur.
Boven zo'n 32A duikt het rendement van de 2820/12 onder 70%.
12x8 lijkt dus juiste keuze.
Edit: na PBtje van Tom Berends (Met lipo's vliegen / zo licht mogelijk vliegen! / met een axi-motor vliegen 2820xx / vlot naar boven kunnen / vaak naar boven / geen zwaartepuntproblemen) een deskundoloog mening:
Allereerst moet je realiseren dat het de accu is die het vliegtuig mee omhoog neemt (bij het zweven is die accu weer alleen balast.
Afweging tussen nadeel van meer gewicht en voordeel van extra energie aan boord.
Die excel competition 3 schijnt normaal zo'n 1700g te moeten wegen.
1 pakket van 3s 2200 erbij van 160g ben je 10% zwaarder, maar 100% meer energie.
Door 10% zwaarder ga je heus niet 10% meer dalen, maar iets van 3%. Voor prestaties mer je dat niet.Voor vliegeigenschappen uiteindelijk wel.
"zo licht mogelijk" laten we dus schieten in ruil voor extra energie.
==> Zoveel mogelijk lipo's erin proppen als de vleugelbelasting toelaat.
Normaal 8 cellen RC1600, dat is 340g, dus zeker 4400 mAh aan lipo.
Een axi 2820/xx? 30 gram meer en je hebt een 2826/10 die met 3s boven 40A aankan.
==> ook geen zwaartepuntsprobleem.
Volgens modelmotors site:
2826/10 14x9,5 Gr. CAM Fold. prop 3x 2p Kokam 2000 42,9A 6280RPM 9,5V 295Wout 408Win 72% rendement.
Ingangs watt/kg is dan 408/1.7 = ca. 240 watt/kg (let op ingangsvermogen! lekker dus)
Met ca.75% rendement van de prop (en die 72% van de motor) dan netto 220 watt van de prop. Wat kan je hiermee?
natuurkunde:
1 watt = 1 Nm/s = 1 N x 1m/s.
10 watt = 1kg x 1m/s
100 watt = 1kg x 10m/s
170 watt = 1.7kg x 10m/s
220 watt (1.3 keer zoveel) = 1.7kg x 13m/s
==> 13 m/s stijgen is toch vlot lijkt mij.
In 10 seconden naar 130 meter.
Dat stijgen kan vertikaal, maar dan heb je "maar" 10m/s, want dan gebruik je de vleugel niet.
Hoe vaak kan dat?
We zitten ongeveer op 10C. Dat is 600 seconden.
Je kan dus 60 keer naar boven de honderd meter.
of 20 keer naar 300 meter.
Totale hoogte 6 kilometer!
Stel dat je 1m/s daalt (waarschijnlijk veel minder), dan 6000 seconden zweven. = 100 minuten zweven minstens!
Waarschijnlijk echter meer dan 2 uur (en dat nog steeds zonder thermiek!)
Thermisch vliegen is leuk. elektrothermisch gaat beter.