Welke prop voor EC3?

  • Topicstarter Topicstarter Tom Berends
  • Startdatum Startdatum
T

Tom Berends

Guest
Wanneer ik niet recht om hoog wil, maar wel vlot, en ik heb in m'n Excel Competition 3 een axi 282012, Jeti 40 plus, lipo 2200 3s1p 10c max 15c, welke prop adviseren jullie mij dan?
 
Ik heb is in motocalc gekeken, en je komt op ongeveer 20 A met een 10 X 6 prop met een 11 X 6 zit je op 24 A, een 10 C lipo kan dit wel even aan maar hij zal geen twee seizoenen mee gaan. Je zit op ongeveer 200 Watt met deze combinatie, en dat is net genoeg om redelijk te stijgen maar de motor en de regelaar die kunnen 4 cellen aan en dan zou ik voor 20 C cellen gaan want dan heb je twee vliegen in een klap, hij heeft meer vermogen en je lipos leven langer. Met 4 cellen en een 10 X 6 prop zit je dan op 28 A en 380 Watt en dat is een beetje Exel waardig. ( met een 11 X 6 34 A )
 
Maar als je naar 4s1p gaat, heb je dan ook weer niet een aparte ontvangeraccu nodig??
 
Hallo Tom,

Let wel op dat je goed uitkomt met je zwaartepunt. De AXI 2820 is een lichte motor (152 gram), als je een te lichte lipo gebruikt krijg je het zwaartepunt niet ver genoeg naar voren.
Ter vergelijking: ik zelf vlieg de EC2 met een Hacker B40-6L 4,4:1 van ruim 200 gram en 8 cellen GP2200 van 375 gram.
Tussen motor en accupakket heb ik nog ca. 2 cm over.
Mijn motor is wel heel wat langer dan een buitenloper, dus bij een AXI heb je wat meer ruimte om je pakket naar voren te brengen.

Groeten,
Jan
 
Dat is een goede tip Jan, ik had daar nog niet bij stil gestaan... Wanneer je 2 x 3s1p 2200 mah 10c (15c max) parallel schakelt, dan heb ik 4400mah, 2x160 gram voorin, en de te hoge stoom is dan geen probleem meer, 44A. Klopt die redenering? en dan de prop?
 
Tom Berends zei:
Dat is een goede tip Jan, ik had daar nog niet bij stil gestaan... Wanneer je 2 x 3s1p 2200 mah 10c (15c max) parallel schakelt, dan heb ik 4400mah, 2x160 gram voorin, en de te hoge stoom is dan geen probleem meer, 44A. Klopt die redenering? en dan de prop?

Ja dit klopt wel.
Je hoeft echter niet op het maximum te zitten. Mag best wel minder. Gunstiger voor levensduur.

Boven zo'n 32A duikt het rendement van de 2820/12 onder 70%.
12x8 lijkt dus juiste keuze.

Edit: na PBtje van Tom Berends (Met lipo's vliegen / zo licht mogelijk vliegen! / met een axi-motor vliegen 2820xx / vlot naar boven kunnen / vaak naar boven / geen zwaartepuntproblemen) een deskundoloog mening:

Allereerst moet je realiseren dat het de accu is die het vliegtuig mee omhoog neemt (bij het zweven is die accu weer alleen balast.
Afweging tussen nadeel van meer gewicht en voordeel van extra energie aan boord.
Die excel competition 3 schijnt normaal zo'n 1700g te moeten wegen.
1 pakket van 3s 2200 erbij van 160g ben je 10% zwaarder, maar 100% meer energie.
Door 10% zwaarder ga je heus niet 10% meer dalen, maar iets van 3%. Voor prestaties mer je dat niet.Voor vliegeigenschappen uiteindelijk wel.
"zo licht mogelijk" laten we dus schieten in ruil voor extra energie.
==> Zoveel mogelijk lipo's erin proppen als de vleugelbelasting toelaat.
Normaal 8 cellen RC1600, dat is 340g, dus zeker 4400 mAh aan lipo.

Een axi 2820/xx? 30 gram meer en je hebt een 2826/10 die met 3s boven 40A aankan.
==> ook geen zwaartepuntsprobleem.
Volgens modelmotors site:
2826/10 14x9,5 Gr. CAM Fold. prop 3x 2p Kokam 2000 42,9A 6280RPM 9,5V 295Wout 408Win 72% rendement.
Ingangs watt/kg is dan 408/1.7 = ca. 240 watt/kg (let op ingangsvermogen! lekker dus)

Met ca.75% rendement van de prop (en die 72% van de motor) dan netto 220 watt van de prop. Wat kan je hiermee?

natuurkunde:
1 watt = 1 Nm/s = 1 N x 1m/s.
10 watt = 1kg x 1m/s
100 watt = 1kg x 10m/s
170 watt = 1.7kg x 10m/s
220 watt (1.3 keer zoveel) = 1.7kg x 13m/s
==> 13 m/s stijgen is toch vlot lijkt mij.
In 10 seconden naar 130 meter.
Dat stijgen kan vertikaal, maar dan heb je "maar" 10m/s, want dan gebruik je de vleugel niet.

Hoe vaak kan dat?
We zitten ongeveer op 10C. Dat is 600 seconden.
Je kan dus 60 keer naar boven de honderd meter.
of 20 keer naar 300 meter.
Totale hoogte 6 kilometer!
Stel dat je 1m/s daalt (waarschijnlijk veel minder), dan 6000 seconden zweven. = 100 minuten zweven minstens!
Waarschijnlijk echter meer dan 2 uur (en dat nog steeds zonder thermiek!)

Thermisch vliegen is leuk. elektrothermisch gaat beter.
 
Dag Harold,
Dank voor het uitgebreide werk! Voor mijn eigen helderheid:
lipo: 4400, 3s2p.
motor: axi 2826/10
prop: 14 x 9,5 Gr. Cam fold
Ik heb een Jeti Advance 40 Plus besteld, dan heb ik volgens mij een probleem want die kan max 40 A aan en maar max 3 lipo's. Klopt dat?
 
Back
Top