Welke propeller moet ik hebben

Ik heb een vraag welke setup moet ik hebben
Ik heb een turnigy D3536/9 910KV prop 13x6,5 met 3s 2200
Ik vlieg maar plus minus 3 minuten ik denk dat de prop te groot is wie weet wat ik moet doen.

image.jpg

Dit geeft de specificatie van de motor aan: Prop size: 7.4V/12x5 14.8V/10x7

Een 13 x 6.5 met een 3S Li-Po is in ieder geval veel te groot. Uitgaande van drie minuten vliegtijd zal het stroomverbruik rond de 35 ampère liggen. Veel te veel. De specificaties geven maximaal 25 ampère aan.

Om de motor op fabrieksspecificaties te laten draaien zal je de propeller kleiner moeten kiezen dan een 12 x 5. Bij voorbeeld 12 x 4 of 11 x 5. Maar of het toestel waar de motor nu in zit dan nog lekker vliegt is de vraag. Misschien heb je de motor en de Li-Po wat te klein gekozen...

Nee, dan wordt de spanning hoger en gaat de motor nog meer stroom verbruiken. Verdubbelen van de spanning zorgt voor een verviervoudiging van het stroomverbruik.

Als je langer wilt vliegen, dan heb je een Li-Po met een grotere capaciteit nodig. Bij voorbeeld 3S 3000 mAh. Maar omdat je de motor nu al flink overbelast zal bij een langere vliegtijd deze nog heter worden. Wordt de motor te heet dan verliezen de magneten hun magnetisme en is het over met de motor.

Oké en als ik nou een 4S lipo neem kan ik dan wel langer vliegen?
Motorstroom wil kwadratisch oplopen met spanning (en met derde macht van Kv). In jouw geval zou de stroom dan op willen lopen met factor (4/3)² = 1,7. , 70% meer. De meeste setups hebben niet de ruimte voor zo'n toename in stroom.

Altijd stroom checken/meten van een nieuwe/veranderde setup, anders tast je in het donker en loop je kans accu en/of regelaar en/of motor in rook op te zien gaan. Meten = weten = veiligheid.
Een watt-meter zal zich meerdere keren terugbetalen, en helpt je bij het vinden van de optimale setup.
Bijvoorbeeld
sale: Hyperion watt-meter II (built-in optical tach, servo tester, remote logging)

Laatst bewerkt:
Oké en als ik nou een 4S lipo neem kan ik dan wel langer vliegen?
Dat is weer een schot in de ruimte terwijl n.p.s.je al een tip gaf.
Als je nu eerst eens het vliegklaar gewicht en de afmetingen van het vliegtuig vermeldt dan is het eenvoudig uit te rekenen met een prop calculator.
Een vliegtuig als deze moet ongeveer 2X zo veel thrust hebben als het vliegklaar gewicht en is daarom erg kritisch op de juiste setup.
Als ik de gegevens heb dan kan ik wel een rekenvoorbeeld geven.
http://adamone.rchomepage.com/calc_thrust.htm

In post 191 van dit draadje staat ook een rekenvoorbeeld.

http://www.modelbouwforum.nl/threads/mooie-grote-warbird-gezocht-tips.235780/page-10

Hier een vergelijkbare zwaardere kist met 5S lipo en andere setup.

http://www.modelbouwforum.nl/threads/motor-keuze-acro-wot-van-chris-foss-elektro.242993/

Laatst bewerkt:
Hallo Peter

Heb je al veel ervaring met modelvliegen?
Waar vlieg jij?
Ik woon ook in Alphen aan den Rijn en heb hier tientallen props en een wattmeter liggen dus dan is testen makkelijk.

Even bij HK gekeken voor de specs:
Span 1220 mm
Leeggewicht 690 gram
Vliegklaar gewicht 1200 gram. (hangt erg van de setup af, beste is even wegen)
In een kleine kist als dit is een super zware motor met een trekkracht van 2 maal vliegtuiggewicht alleen geschikt voor zeer ervaren 3D vliegers.
(voorbeeld http://www.hobbyking.com/hobbyking/...D3548_4_1100KV_Brushless_Outrunner_Motor.html )
Voor een beginner is de kist dan niet te vliegen.

Vuistregel is dat dit soort schuimpjes al zeer spectaculair vliegen met een motor van 10% van de vliegklare massa en een accu van 20% van de vliegklare massa.
Jij zit met een 102 gram motor en een 200 gram accu daar net onder.
Zal best wel goed vliegen maar je kunt niet prophangen met deze setup.

Mijn advies is wil je gewoon vliegen dan een 11x6 prop proberen en de stroom METEN.
Heb je wel ervaring en wil je prophangen dan bovenstaande motor (159 gram) monteren.

Groeten Willem

Helemaal mee eens.
Deze(1100kv) motor trekt dan 1380 gram bij 28A let wel dit is op een 2S lipo.
De motor kan een grotere prop aan bij gebrek aan vermogen maar het kan zijn dat de regelaar of de lipo wat te klein zijn daar voor.
Met een 12X6 prop zit je dan al op 1895 gram bij 42A.
Dit type vliegtuig vliegt het beste bij lage prop toerentallen op grote props.
Op 3S moet je naar veel kleinere props en dat geeft alleen meer topsnelheid maar zeker geen langere vluchtduur of beter prophangen.;)

De D3536/9 910KV motor die je hebt is te gebruiken op 3S met een 11X7 prop maar trekt dan 1702 gram bij 25A wat het maximum van de motor is als ik het goed heb.
Dat je maar 3 minuten kun vliegen vind ik nog wel vreemd en ik vertrouw daarom jouw lipos niet.
Misschien hebben die al een tik gehad door overbelasting.
Wat is de C rate van deze lipos?

Laatst bewerkt:
Vlieg gewicht is 1100gram spanwijdte 105
Lipo is 3s 2200 20c.
In theorie zou dat voldoende moeten zijn maar een hogere C rate zou niet verkeerd zijn.
In ieder geval de accu spanning eens meten bij vol gas en de celspanningen goed in de gaten houden op onbalans.;)

Laatst bewerkt:
We moeten eerst weten welke kist dit is. Ik kan hem bij hobbyking niet vinden in een span van een meter. Wel met een span van 1.2m:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/...obatic_Airplane_1220mm_ARF_AR_Warehouse_.html

De volgende vraag is je vliegstijl. Wat wil je er mee. 3d of 'gewoon vliegen'.

Gewoon vliegen kan met de setup die je hebt. Pak een 11x5 prop en het zal prima gaan, en je zult ook veel langere vliegtijden halen, mits je niet continu volgas vliegt. Op dit soort kistjes is throttlemanagement sowieso nodig.

Ik zou je adviseren er een andere motor op te zetten, dan komt het kistje meer uit de verf. Pak gewoon het vermogen wat zo'n kistje nodig heeft voor 3D, het is onzin te beweren dat dit het moeilijker maakt voor beginners, meer vermogen maakt het juist makkelijker.

Op 3s zou ik gaan voor een motortje met een kV van rond de 1200 en een gewicht van rond de 130 gram. Dan als prop een 13x4. Door de hogere KV heb je minder spoed nodig.

Deze bv. zou goed passen gok ik:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=80668

Back