Welke propellor?

Met een wat kleinere prop is nog wel redelijk te zweven zolang je hem stil kunt zetten is mijn ervaring.
Maar een klapprop moet ook echt stil staan en dat lukte mij niet altijd met een direct aangedreven prop.

Bij mij staat de rem aan. 10 omwentelingen en hij staat stil. Doodstil!

Je moet nog wel het vermogen terug zien te brengen want volgas komt dat vermogen er uit of je wilt of niet.
Ook al komt de rook er uit.:(;)
Zo als je zegt het is een grove schatting dus misschien pakt het positief uit.:);)

Deze prop heeft minder spoed, de motor gaat dus harder draaien. Daardoor neemt de tegen-EMK toe, de stroom dus af. Toch?

Zoals ik al grof had beredeneerd: om aan het maximaal toelaatbare toerental te komen moet er meer dan 2 KW geleverd worden. Dat gaat die motor niet lukken. Ik schat dat hij met die 15x8 Aeronaut op hooguit 1,3 KW zat. Tenminste, als ik de stijgsnelheid op het oog vergelijk met die met het oude 20 cellen NiCad-pakket, en die zat op 18 Volt en 58 Amp, 1044 W (tijdens de vlucht, volgens de vario met motorstroommeting).

Die motor gaat niet teveel vermogen leveren.
Waarschijnlijk werkt die prop-motor-combinatie niet optimaal (gaat er dus veel energie verloren aan wrijving en wervelingen etc. die niet in stijgen resulteren. Het zij zo. Nieuwe set is (zoals gezegd) effe te duur.

Gr. Dirk.

Tenminste, als ik de stijgsnelheid op het oog vergelijk met die met het oude 20 cellen NiCad-pakket, en die zat op 18 Volt en 58 Amp, 1044 W (tijdens de vlucht, volgens de vario met motorstroommeting).

Begrijp ik dat goed? Je vloog vroeger op 20 cellen NiCad en je schrijft in een eerdere post dat je op 8s1p 5000 lipo's bent gaan vliegen. Dat is wel een extreem groot verschil. Bedoel je soms 4s2p, maar dan had de prop al helemaal niet mogen breken volgens mij.

In een vrij draaiende prop zit behoorlijk wat energie. Vooral een grote prop.
Bij remmen wordt een regelaar warm en daarom werkt de rem vaak maar voor een paar seconden. In die tijd moet de prop wel ingeklapt zijn.
Soms lukt dat niet. Bijvoorbeeld als je met teveel snelheid (duikvlucht) probeert te remmen. Een gewone starre prop tot stilstand brengen zal denk ik niet (lang) lukken.

Als je een regelaar hebt die wel blijft remmen, dan heb je kans dat de regelaar heet wordt. Vroeger met borstelmotoren had je aparte remFETs die ook nog continu bleven werken en die fikte nog wel eens uit als de regelaar met vaste prop werd gebruikt zonder rem uit te schakelen.

Over maximum rendement van een prop:
- Propsnelheid moet kloppen met vliegsnelheid (vroeger zei men 20% "slip")
- grote diameter
- spoed-diameter verhouding in de buurt van 1:1

Het 1 mag niet ten koste gaan van het ander.Je hebt al een goede combo. Alleen met veel kosten zijn kleine verbeteringen mogelijk.
Een grotere (looptijd) of betere (meer stroom) lipo is dan de simpelste manier om tijd of stijgen te verbeteren. Een accu met 20% meer energie is zo geregeld. Omdat uit een motor-prop te halen kost veel meer moeite.

Klein zwevertje:
Om een klein 1 meter calimero zwevertje op te leuken bedacht ik om pylonracer motortje op een plastic 6x3 prop te zetten. Dat ging dus ook niet goed door teveel toeren.

Laatst bewerkt:
Begrijp ik dat goed? Je vloog vroeger op 20 cellen NiCad en je schrijft in een eerdere post dat je op 8s1p 5000 lipo's bent gaan vliegen. Dat is wel een extreem groot verschil. Bedoel je soms 4s2p, maar dan had de prop al helemaal niet mogen breken volgens mij.
Nee, het stond er goed.
Maar ooit daarvoor weer heb ik die motor-regelaar-combinatie gevlogen op 24 NiCads met een 15x8 (Graupner CFK) prop).
De huidige Alpina is goed te vergelijken met die kist (ook 4 m, ook 7 kg) maar ik had wel begoefte aan wat meer power. De handstart was nl. altijd kritisch. Daarom op 8S overgegaan. Ik zou dan naar verwachting van 1000 naar ± 1300 Watt klimmen. Een kleine 200 W/Kg. Een mooie waarde om vlot weg te komen. Toch?! :)

Gr. Dirk.

Laatst bewerkt:
Alleen met veel kosten zijn kleine verbeteringen mogelijk.
Een grotere (looptijd) of betere (meer stroom) lipo is dan de simpelste manier om tijd of stijgen te verbeteren. Een accu met 20% meer energie is zo geregeld. Omdat uit een motor-prop te halen kost veel meer moeite.

Mee eens Harold.
Daarom ook voor deze config gekozen.
Ik had alleen geen rekening gehouden met die stomme prop ....:Fade-color

We gaan zien wat het doet volgende week.

Gr. Dirk

Back