DirkSchipper
Forum veteraan
Met een wat kleinere prop is nog wel redelijk te zweven zolang je hem stil kunt zetten is mijn ervaring.
Maar een klapprop moet ook echt stil staan en dat lukte mij niet altijd met een direct aangedreven prop.
Bij mij staat de rem aan. 10 omwentelingen en hij staat stil. Doodstil!
Je moet nog wel het vermogen terug zien te brengen want volgas komt dat vermogen er uit of je wilt of niet.
Ook al komt de rook er uit.
Zo als je zegt het is een grove schatting dus misschien pakt het positief uit.![]()
Deze prop heeft minder spoed, de motor gaat dus harder draaien. Daardoor neemt de tegen-EMK toe, de stroom dus af. Toch?
Zoals ik al grof had beredeneerd: om aan het maximaal toelaatbare toerental te komen moet er meer dan 2 KW geleverd worden. Dat gaat die motor niet lukken. Ik schat dat hij met die 15x8 Aeronaut op hooguit 1,3 KW zat. Tenminste, als ik de stijgsnelheid op het oog vergelijk met die met het oude 20 cellen NiCad-pakket, en die zat op 18 Volt en 58 Amp, 1044 W (tijdens de vlucht, volgens de vario met motorstroommeting).
Die motor gaat niet teveel vermogen leveren.
Waarschijnlijk werkt die prop-motor-combinatie niet optimaal (gaat er dus veel energie verloren aan wrijving en wervelingen etc. die niet in stijgen resulteren. Het zij zo. Nieuwe set is (zoals gezegd) effe te duur.
Gr. Dirk.