welke regelaar voor speed 500

hallo allemaal

de titel zegt het al : wat voor een regelaar moet en aan een speed 500 van graupner hangen?
en ik vaar met het jr stekker systeem

alex

Hallo roeier4,

wat voor speed 500 is het? Een torque, een eco racer, welke spanning, etc etc?

Kun je het graupner artikelnummer misschien vertellen?

AB,
VrGr,

Theo

Technische Daten
Nennspannung 7,2 V
Betriebsspannungsbereich 3,6 ... 8,4 V
Leerlaufdrehzahl 17600 min -1
Leerlaufstromaufnahme 1,5 A
Stromaufnahme bei max. Wirkungsgrad 9 A
Blockierstromaufnahme 59 A
Höchster Wirkungsgrad ohne Getriebe 66 %
Gehäuselänge, ohne Welle 50 mm
Durchmesser 35,8 mm
Freie Wellenlänge 8,5 mm
Wellendurchmesser 3,17 mm
Gewicht 162 g

dus een regelaar die minimaal 20A CONTINUE aankan.

waarom?

Stromaufnahme bei max. Wirkungsgrad 9 A.

dit is bij maximaal rendement

Höchster Wirkungsgrad ohne Getriebe 66 %

9:0,66 = 13,63 A + ca 30%

13,63 * 1,3 = 17,73 A

en dan de eerst boven liggende regelaar,, maar zwaarder dan 20A mag altijd. LICHTER NIET!

de 0,66 = 66% 100% = 1. altijd dit delen door dus niet het stroomverbruik X het rendement.

de 30% is een veiligheids marge. hou er rekening mee dat deze moter bij stall (vastlopen) 59A! trekt.

dit is voor veel regelaars einde verhaal, zoek er een met thermische afslag en of een die grote piek stromen aankan. vaak staan er de volgende gegevens vermeld.

stroom continue
stroom 30s
stroom 5s
stroom 1s

ook moet je naar het voltage kijken maar 7,2V kunnen eigenlijke alle regelaars wel hebben.

ga je lipo accu's gebruiken dan kan je kijken naar regelaars met lipo cut off. dit zorgt ervoor dat de snelheid eruit gaat zodra de accu bijna leeg is.

ja is in princiepe geen probleem. zorg er wel voor dat je alles goed uitlijnt je assen etc. anders loopt de stroom hard op!

zelf zou ik er iets meer geld voor uit trekken...

zoals deze

http://www.2brothersrc.com/main.php...n&subject=electronikaregelaars&articleid=1455

deze kan het dubbele van stroom aan

deze heeft de volgende optie

Overheating guard.

dit houdt in dat die uitvalt als die teheet wordt en dus niet zomaar kapot gaat. bij die van conrad heb ik meer het gevoel van B merk.

deze regelaar is dan wel 15 euro duurder. maar wel bveel betere specificaties voor 15 euro meer.

ook kan deze 6-10 cellen. dus 7,2 - 12V

dus met oog op de toekomst is dit misschien een betere keuze.

laat je niet gek maken door dat ze roepen over zoveel turns dit zoveel turns dat.

heeeeey

ik heb deze regelaar genomen https://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=7196

Operating voltage: 7.2 ... 12 V
Cell count: 6 ... 10 NiCd, NiMH
Peak current: 200 A
Cont. current, forward: 40 A
Pulse frequency: 1 kHz
BEC: 5 V / 1 A
BEC current, peak: 1.5 A
Dimensions approx.: 41.6 x 38.2 x 16.3 mm
Weight approx. 65 g

bedankt voor alle antwoorden en nu heb ik nog een vraag:

wat voor een accu moet heir aan ?

grt alex

roeier4

bedankt voor alle antwoorden en nu heb ik nog een vraag:

wat voor een accu moet heir aan ?
__________________________________________-
Ik denk eentje waar stroom in zit (LOL LOL LOL ) :wink: :wink:
mvg
Frederik :D :D

haha heel leuk
ik bedoel of het uitmaakt hoeveel mA die accu geeft ik heb er hier een van 700 mA kan dat of moet ik een andere
kopen?

grt alex

Roeier, met die accu ga je niet zo lang varen denk ik...

700 mA accu, een motor die onbelast 1,5A gebruikt = je kan de motor dus een half uurtje ONBELAST laten draaien, waarvan het laatste kwartier dus s t e e d s l a n g z a m e r....
(gaap)

Als je in aanmerking neemt dat je motor met schroef in het water vaak het dubbele aan ampere's trekt, wordt het 5 minuten varen en is het sap echt op....

Hoe lang wil je varen?
Als je motor ONBELAST 1,5 amp trekt, kan je met een 1,5A accu misschien een half uurtje varen, misschien zelfs minder.
De reden? Belast slurpt je motor veel meer ampere's.

Mijn advies: Kijk (afmetingen) en weeg hoe groot en zwaar je accu maximaal mag zijn en stop er dan een accu in die een zo lang mogelijke vaartijd geeft.
En dan kun je kiezen tussen NC of loodaccu
NC: kleiner, lichter en sneller oplaadbaar
Loodaccu: groter en zwaarder, maar als je genoeg ruimte hebt, goedkoper.

uitgaande dat het een werkschip betreft en als gewicht geen rol speelt kijk eens in de opruimingsbakken bij modelshops of op www.conrad.nl naar de goedkopere packs. voor nog geen 25 euro kan je al 3000 mAh krijgen dit is bij de belasting die je trekt meer dan voldoende, je hebt geen A merk nodig in dit geval.

Back