welke schroef voor mijn OS 2,5??

• Topicstarter Topicstarter mindbender_tm
  • Startdatum Startdatum
M

mindbender_tm

Guest
Hey
Is het om het even hoe groot een schroef is voor mijn OS 2,5cc? Ik heb er hier nog eentje liggen van 15 cm. Is dat groot genoeg? Het moet dienen als een duwmotor op een moerasboot... dus half boot, half vliegtuig!! Maar ik ken niets van benzinemotoren, dus vraag ik het maar op dit draadje?

een 2.5 cc daar moet een 8 X 4 prop op (we praten nooit in cm wat props betreft)

Op zo'n luchtschroefboot zitten meestal propellers met 3 bladen. Welke zou ik dan moeten nemen? Moet ik ook een 8 x 4 nemen?

Ik weet niet uit mijn hoofd welke maten er verkrijgbaar zijn voor die motoren.
Je heb met 3 blad aanmerkelijk minder keus.
Anders zou ik een 7.5 X 4 of een 7 x 4 proberen.
Je komt dan op bijna dezelfde trekkracht.

Van trekkracht gesproken, kan dat motortje genoeg trekken voor mijn glijboot van 1,5 tot 2 kg?

Ik schat dat je zo'n 400 a 500 gram trekkracht heb.
Ik weet het toerental niet anders kon ik het zo zeggen.
En ik moet eerlijk zeggen dat ik van boten niet veel afweet. :oops:
Maar wel van vliegtuigen :P

Ik weet ook niet wat je met de boot wil.
Hij zal best vooruit komen.
Maar met een 6.5 cc komt hij pas lekker uit water denk ik.
Maar nogmaals ik heb geen ervaring met boten.
Maar snel zal hij niet gaan dat weet ik zeker, met dat gewicht

Nou weer iets moois!!! 8O Ik monteer de schroef op mijn motor en de spinner draait en draait maar, en is niet meer aan te spannen. (Je weet wel, zo'n alu spinnertje dat bij de motor zat, met 2 gaatjes om aan te spannen.)
Vlug een ander moertje gezocht in de rommeldoos, maar geen enkel dat zich laat opdraaien! Enkele slagen lukt wel, maar dan zit het klem. :cry: De juiste draad niet? Heeft zo'n motor een speciale draad op zijn schroefas? Hoe los ik dat op??

Volgens mij is het engelse draad.
Je zal bij de modelbouwwinkel een nieuwe moer moeten kopen denk ik.

Maar welke OS 2,5 ccc? Er zijn er zoveel (geweest) vandaar die zoekmachine van OS....

Maar het net sluit zich... :wink:
Ik vond nog deze lijst: http://www.modelland.com/Prices/Manufacturer/OS_Engines.txt
Als je dan zoekt (bewerken> zoeken op deze pagina) op 'spinner' dan komen ze vanzelf boven drijven... Nou ja, bij wijze van spreken dan.
De .15 FP heeft 7/32 draad op de krukas, de .15 CV M5, dus maak uw keuze....

Als M5 niet past, dan is het die andere....

mindbender_tm zei:
Het moet dienen als een duwmotor op een moerasboot...
Let wel op dat je een rechtsdraaiende prop gebruikt als het een duw prop moet zijn!!! Als je de motor zo kunt monteren dat je toch een "normale" trekprop kunt gebruiken dan zou ik dat doen. "Normale" props zijn makkelijker en in veel meer maten te koop.

mindbender_tm zei:
Ik heb hier een fotootje van mijn OS motor.
normal_42_12_sb%7E0.jpeg
Die vergelijk je dan met de timeline http://www.osengines.com/history/ostimeline01.html ( zoek alle .15 motoren , begin bij de nieuwste en werk langzaam terug in de tijd tot je hem vind bij 1987: http://www.osengines.com/history/ostimeline13.html , rechts boven in de hoek, klik op de thumbnail en daar is dan deze foto
osm-1987-max-15fp.jpg

Die bevestigt dat het de .15 FP is. Dat had je ook kunnen zien aan de ene kant van het carter 15 en aan de andere kant -onder de uitlaat- FP
Volgende stap, even opzoeken ( op: 'nut') in het volgende lijstje http://www.modelland.com/Prices/Manufacturer/OS_Engines.txt geeft deze uitkomst: OSM21524001 7/32 SPINNER NUT 15FP/S ENGINES
Kortom, je hebt een moer nodig met 7/32 schroefdraad..... :D

O ja, de 15 FP kun je prima met een 8 x 6 prop uitrusten, komt er tenminste nog wat snelheid uit en loopt je toerental niet zo belachelijk op...

Ik heb dit zo uitgebreid beschreven omdat dit een veel voorkomende vraag is: 'Ik heb een OS motor, en er is een schroefje ( of wat dan ook) weggeraakt/ kapot / opgegeten door de hond /...., hoe krijg ik zo'n onderdeel'. vanaf nu zou dat geen probleem ( behalve dan misschien dierenartskosten :wink: ) moeten zijn.

Suc7,

Bruno

Dat denk ik niet.
Een 8 x 6 3 bladsprop lijkt me veel te groot voor een 2.5 cc
Ik vloog met een 2.5 cc met een extra kamer in de uitlaad met een 8 x 4 en 76 db a dus naar mijn gevoel is de aangegeven prop veel te groot.
Omdat de motor ook nog op een bootje staat en dus veel minderkoeling krijgt.
van daar dat ik niet meer antwoorde :P

Het bootje is 70 cm lang en 25 cm breed. De grootste hoogte is 8 cm en de kleinste 4,5 cm (achteraan). de boot weegt ongeveer 1250 g, zonder de motor en de afstandsbesturing...

thumb_1501.jpeg

Bertus zei:
Een 8 x 6 3 bladsprop lijkt me veel te groot voor een 2.5 cc
Mij ook, die is voor een .25.... :roll: Ik bedoelde uiteraard een tweeblads. Want voordat je een geschikte 3 blads hebt, ben je zo weer een half jaar verder, dus die moeite zou ik zeker niet doen. Met een 8x4 heb je weliswaar wat meer acceleratie, maar je toerental gaat verder omhoog en dat scheelt toch weer in de herrie... vandaar mijn voorzet met 8x6 (doen de oudste OS .15's het prima mee, dus de -betere- FP moet daar helemaal wel raad mee weten). Maar het allerbeste is natuurlijk om een aantal props te proberen, want de uiteindelijke combinatie bepaalt wat het beste is....

Suc7,

Bruno

Bruno het is wel voor een bootje.
Ik denk echt dat je dan minder spoed moet gebruiken.
Omdat de snelheid veel lager is.

En de 3 blad zou voor de kleine ruimte zijn.
Zo begrijp ik het tenminste

Back