welke schroef voor mijn OS 2,5??

• Topicstarter Topicstarter mindbender_tm
  • Startdatum Startdatum
een kleine diameter.
Want als dat geen belemmering is kan je beter een 2 blad nemen.
Goedkoper en meer rendement.

OK De hoogte tussen het dek en de as van de motor mag niet meer zijn dan een 10 à 12 cm, zodanig dat het zwaartepunt niet te hoog komt. Dat is wel eens lastig bij snel draaien!
Dat kan je ook zien op de foto
airboat_gas.jpeg

Bertus zei:
Bruno het is wel voor een bootje.
Ik denk echt dat je dan minder spoed moet gebruiken.
Omdat de snelheid veel lager is.

En de 3 blad zou voor de kleine ruimte zijn.
Zo begrijp ik het tenminste
Weet je Bertus, ik ga mee met je suggestie... :wink: Maar laat 'ie oppassen voor over-toeren want bij meer dan 15.000 leeft zo'n FP-tje niet lang. Volgens mij hebben ze niet eens een gebust big-end.... Als 'ie hoe dan ook 3-blad wil, zou een 7x5 mijn eerste bod zijn.

Bruno

(Hoe komt het toch dat mijn foto niet weergegeven wordt?)

Ik denk dat je iets verkeerd doe, misschien zet je hem in het foto album.
Maar het is pas veranderd en ik heb ook nog niet op deze manier een foto op het forum gezet.
Ik zie dat je ook nog een duw prop wil.
Let wel dat je dan als je zo'n prop koopt er duidelijk bij zegt dat het een linkse of duwprop moet zijn.
En de bolle kant van de prop moet in de vaarrichting zitten.

Ik zal nu helemaal een 8 X 4 nemen. of een 8 X 5
Anders wordt de motor mijns inziens veel te warm.

Let wel een normale prop omdraaien heeft geen zin dan blijft hij de verkeerde kant uit varen :wink:
Je heb als je een linkse prop wil ook veel minder keuze wat props betreft.
Je kan beter de motor omdraaien en een trekprop gebruiken.
Dan krijgt de motor ook betere koeling van de propwind

Ik loop achter bruno ik dacht dat ik dit berichtje een krap uur geleden al had geplaatst maar dat is dus niet gelukt :oops:

Ja, het duwen heb ik opgegeven omdat ik dan niet bij de schroef kan om te starten (er zit een roerblad voor!) en ook omdat de geluidsdemper dan in de weg zit.

Beste Bruno
Wat bedoel je met "een gebust big-end.... "????

De aluminium drijfstang (con-rod) die de zuiger met de krukas verbindt, heeft twee uiteinden, het small-end (links) en het big-end (rechts). Small en big slaan op de gat-diameter. Bij dit voorbeeld scheelt het weinig, maar het is te zien.
drijfstang%20%20OS%2032.jpg
Het small-end scharniert op de zuigerpen. Het big-end is over de kruk-tap geschoven en er is daar dus een staal/aluminium lagering. In de betere motoren zit in het aluminum oog een bronzen bus geperst (zoals hier). Brons/staal heeft betere loop eigenschappen en is duurzamer dan alu/staal.

Ja, nu weet ik het! Bedankt voor de info en de foto. (NB Hoe doe je die verschijnen in je antwoord?)

Dat gaat zo:
Je zoekt het plaatje in het fotoalbum, klikt deze open tot je een scherm hebt met alleen je foto in het midden. Nu met de rechtermuisknop op de foto klikken voor 'Eigenschappen' of, zo u wilt, 'Properties'. Dan verschijnt in dit schermpje het adres, in dit geval: http://foto.modelbouwforum.nl/albums/userpics/10198/1501.jpeg
Klik, terwijl je je antwoord aan het maken bent op de Img knop, rechtsboven in je 'Plaats reactie' scherm. Dan verschijnt er '
'. Het resultaat staat hieronder:
1501.jpeg

en achteraf aanpassen van de img-tags met de functie "wijzig" lukt ook niet meer??

Wel, Bruno, het begint al aardig te lukken, ook de vroegere posts veranderen lukt.

PROBLEEM met mijn motor: De verkoper in Gent (Verborgh) heeft ook geen passende moertjes voor mijn motor. Ze draaien er allemaal voor 90% op en dan blokkeren ze. Dus verkeerde schroefdraad. :(
Misschien heeft een vriendelijke modelbouwer zo'n moertje liggen in zijn spullenbak en wil hij het mij verkopen??? :D

Als ik er een had kon je 'm zo krijgen, maar ik heb niets van OS... :cry:
Probeer het eens bij 'gevraagd'.

beste mindbender,ik heb alles door genomen en denk dat de problemen nog moeten komen.Ik ben in het bezit geweest van zo een moerasboot en heb er geen goeie ervaringen mee gehad tot ik alles aangepast heb.Eerst en vooral uw boot is te smal want het zwaarte punt ligt te hoog dit kan u verhelpen door een dubbelle romp te gebruiken,verder gebruik geen duw schroef want uw motor krijgt niet voldoende koeling en de besturing is veel beter via een roer in het water dan kan u korter draaien dit alles weet ik uit ervaring.Men eerste was een met 6,5cc en die kon behoorlijk rap gaan voor het ogenblik vaar ik met het zefde model maar iets kleiner met een electro speed 600 en beduidend minder rap maar ook minder lawaai en wel met een duw schroef en geen roer in het water.Ik hoop u zo een beetje geholpen te hebben.
groeten francois

Back