Welke servo voor flaps/ailerons

Ik heb nogal eens een afwijkende mening over servogebruik, maar in het geval van de Hitec HS82MG heb ik die (met alle respect voor Arjan) zeker. Toen Hitec eind jaren ´80 de HS80 uitbracht, kocht ik er heel wat van omdat dit toen een van de kleinste servo´s was. De gewone HS80´s deden en doen het prima; ik heb nog steeds modellen waarin ze zitten. Ook kocht ik 4 HS80MG´s, maar dat werd geen succes: al snel ontstond enorme speling in de middenstand. Ze belandden dus in mijn „servokerkhofdoos“, waarin ze nu nog steeds zitten.
Een jaar of 5 geleden probeerde ik het nog een keer met twee HS82MG´s. Ook deze vertoonden speling na enige tientallen vluchten; ik verkocht het model waarin ze zaten en zo is ze de servokerkhofdoos bespaard gebleven. Een probleem van deze servo’s is dat ze geen kogellager hebben. Als je Googelt op deze servo, vind je veel meldingen van de problemen die ik ook ondervond.

Als je kwaliteitsservo‘s zoekt, specifiek gericht op de Reichard Cirrus, het volgende. Reichard levert zeer fraaie servoramen bij de kit. Deze hebben verschillende formaten voor vleugel, servomontage in de staart, en servomontage in de romp.
De vleugelramen zijn gemaakt voor (in lengte) 32 mm servo´s. En wel heel specifiek voor de DES448, zo lijkt het, omdat ze boven en onder uitsparingen hebben voor de montageflenzen. Voor rolroeren super. Nou ben ik geen fan van digitale servo‘s op welvingskleppen, maar het kan natuurlijk wel. Voordeel bij de Cirrus is dat de kleppen, door de montage van de vleugel op een pylon, mooi hoog zitten en in de landing niet zo‘n oplawaai kunnen krijgen.
De raampjes voor servomontage in de staart lijken gemaakt voor de MKS DS65K (22 mm). Ik overwoog deze servo’s in mijn Mandarin te zetten (en kocht er al twee) maar zag daar later toch vanaf (zie draadje „Opvolger Cirrus“ in F5J subforum).
De montageplaat voor de servo’s bij montage onder de vleugel vertoont uitsparingen (die langer en/of breder gemaakt kunnen worden) van 30x12mm. Hier zou de DES587 een goede keuze zijn. Zelf verkoos ik om zwaartepuntsredenen plaatsing van de servo’s onder de kap.

Dan nog even over de Cirrus: de Mandarin is niet perse de opvolger van de Cirrus, want iets groter. Arjan meldt niet zeer tevreden te zijn over de staartsectie van de Cirrus. Reichard heeft dit zelf kennelijk ook ingezien en juist hier verbeteringen bij de Mandarin doorgevoerd. Optisch van CFK, in werkelijkheid van glas met een soort van CFK-print erin, maar prima in orde.

Het probleem van de kromme roeren kan zich bij de Cirrus ook voordoen. Ik ben in overleg met Reichard hierover, volgende week spreek ik ze tijdens de Eurotour in Kravi Hora. Op verzoek is een kit met een onbespannen vleugel leverbaar waardoor zelf verbeteringen kunnen worden aangebracht en tevens de kleurstelling van de folie zelf kan worden gekozen.

Ik hoop je hiermee een eindje op weg te hebben geholpen t.a.v. de Cirrus.
 
Ik heb helaas ook mindere ervaringen met de HS-81 en HS-82. Ik heb al bij 2 of 3 servo's gehad dat er een soort rare 'hobbel' ontstond in de beweging van de servo rond het middengebied. Bij de eerste deed ik het af als pech, maar ik heb het echt al bij meerdere servo's gezien. Ze zijn toegepast op toestellen die de servo niet erg zwaar belasten: een Multiplex Xeno en een Weasel.
Voor mij ook geen HS-81 of HS-82 meer.
 
Ik zou gaan voor Graupner Des 448 bb mg op de Flaps en Des 428 mg op ailerons.
En dan voor hoogte en richting een des 427 of ook een 428 mg
 
Ik zou gaan voor Graupner Des 448 bb mg op de Flaps en Des 428 mg op ailerons.
En dan voor hoogte en richting een des 427 of ook een 428 mg

Bij de keuze voor 427/428 is het aan te raden de 482 (mg) te gebruiken bij stootbelastingen zoals flaps en vaak op richtingsroer dat uitsteekt en de 427 waar nauwkeurigheid gewenst is omdat de carboniet tandwielen (op den duur) minder speling hebben.

Rick
 
Back
Top